Inlägg från: Alexis mamma |Visa alla inlägg
  • Alexis mamma

"anonyma" vagnmissbrukare

Uliise skrev 2011-02-10 11:05:56 följande:
    Två bilder från Blocket som jag hade på datorn med de stora danska Emmaljungorna De har de där knasiga bromsarna också, har sett dem på vagnr på "unga mödrar" från danmark, vet inte riktigt hur de fungerar.

Jag såg förresten precis en sådan vagn som är på nedersta bilder här nere, i färgen jungle, här i Karlstad i somras. Turistande danskar (hördes) som hade en 1-1½ åring sittandes i vagnen.

De fungerar helt enkelt så att man har liggvagnen mkt längre :) I Danmark sover alla barn på dagis och hos dagmammor ute, därför behövs en rejäl vagn att sova i ganska länge. Dessa har ett ligg,ått på 98 cm för det mesta, så de kan sova i dem upp till treårsåldern ungefär.

När barnen är i ettårsåldern använder man fortfarande vagnen tillsammans med ryggplatta och sele. De har grymt stort shoppingutrymme under  - kanon i köpenhamn! (men jag har sålt min för rulltrappor var ingen höjdare med den bromsen) Eller så kan man göra som en pappa som jag såg - o lägga storasyster på en filt i varukorgen när hon blir trött! *skratt*

De är faaktiskt jättesköna att köra, riktiga monstervagnar i snön! Och bromsarna ser ut som de gör och finns både fram och bak för att den inte ska välta när barnet sitter upp :) 
  • Alexis mamma

...och för övrigt anmäler jag nmig oxå här - har haft över 20 vagnar till tre barn...men inte så många nya och har därför inte förlorat så mkt på det hela, haha! Just nu har jag en emmaljunga duo edge från 2003, älskar ryggplattan! Tycker den e smidig och ombonad och funkar på landet. Och så har vi ett vrålåk för långpromenader - en Silver Cross. Inte helt smidig att slänga in i bilen (men den får plats utan problem) men bara såååå underbar. från 1980, får kommentarer jämt om den ;). Det är hemmavagnen som lillen åker i när vi går till dagis, öppna förskolan osv samt sover i på altanen osv.

Och så har vi den lilla smidiga - casualplay vintage, bilstol o vagn i ett. Perfekt när man ska iväg o shoppa t.ex eftersom chassit t.om går in i bakluckan på makens aygo! (där det knappt går in mer än 2 matkassar...

För övrigt är nog emmaljunga o silver cross mina droger.... ;) 

• Alexis mamma

älskar oxå panoraman...men har inte hittan nån i rätt färg :)

• Alexis mamma

MammaMuu: Vilken rekommenderar du  - kronan eller scooter? jag har haft en scooter till mellan tjejen som jag var sååå nöjd med  (men ansåg inte att lillebror kunde åka runt i en soft pink ;), men det var ju en 07:a...är de nya mindre? Stör mig dessutom apå att det inte går att sätta ett storasyskon på fotstödet på de nya heller , det var ganska så käckt ibland :)

Har funderat på en kronan när det blir dags för en sån variant till lillen eftersom den ser mkt smidigare ut men ändå har samma liggläge, eller t.o.m fullt kanske? 

• Alexis mamma

kan ju redogöra för min vagnkarriär oxå om nån e intresserad: Vagn nr 1 var en äldre emmaljunga duo från 90-talet, en såndär grönrutig. Rätt ful tycker jag nu (men det kom jag inte på förränjag flyttade in till stan med första barnet och det var så min vagnknarkarbana började, haha). Hur som helst så var iaf den vagnen väldigt bra, bortsett från att det inte var ställbart handtag o handtaget var väldigt lågt. Annars en kanonvagn, lätt o smidig o ombonad,

Sen blev det en paraplysulky från abc design som jag var jättenöjd med men som jag sålde till förmån för en sulky som man kunde köra med en hand eftersom jag ofta hade en häst eller hund eller telefon i den andra handen....

Det blev en akta graco citi sport, helt klart den absolut smidigaste vagn jag nånsin haft, väger 4,9 kg, har fullt liggläge, rymmer en mjuklift och har en axelrem så att man kan bära den på axeln som en väska. Nackdelen är att de små hjulen går sönder ganska lätt. Dörför har jag haft två sådana...

Sen hade vi en abc design kombivagn med vändbart handtag, vilket helt klart var den enda fördelen med den vagnen - det tyngsta åbäke jag nånsin kört, vägde mer än min silver cross!!

Så jag bytte till en emmalljunga crossway - supernöjd. Såklde den bara för att sonen växte ur den o jag trodde att vi inte skulle ha fler små :)

Impulsköpte en bmx sulky på ullared - aldrig mer!!! Värdelös.

Sen kom mitt retrointresse och jag köpte en vit simo classic på myrorna bara för att den var fin o sålde vidare. Ångrar mig djupt....

sen har vi haft en äldre brio sitty, en gammal brio comfort, emmaljunga scooter (07), jättenöjd.

Har även haft en modern inglesina - gillade inte. Dansk trille gigant (ja den var gigantisk precis som det låter). Bra sov - och terrängvagn, Hade en trehjuling i någraveckor men det var inte min grej riktigt. Minns inte märket - nåt tyskt.

Jösses nu kommer jag knappt ihåg fler...Hade en syskonvagn på längden till de två äldsta när jag var i frankrike ett par veckor, kanon, eftersom en på bredden inte får plats på trottoarerna där.  

Det var nåt okänt märke men den var bra iaf :) Sålde vidare till bättre behövande bekant :) Jag har haft fler men nu står det still i skallen... 

• Alexis mamma

då får det nog bli en kronan sen, men det är ett tag kvar, han har ju sin emmaljunga duo edge som sittvagn rätt länge så det kanske händer nåt nytt spännande på marknaden under tiden :) Men en smidig vagn är rätt så skönt att ha så fort de kan sitta framåtvända.... (vilket jag inte e så förtjust i att de gör redan som 6-månaders även om vagnarna e godkända från 6 månader)

Apropå d förresten, hittade den här på blocket:  http://www.blocket.se/skaraborg/Peg_Perego_Barnvagn_Superbra_och_Smidig_32032292.htm?ca=13&w=1

Verkar smidigt att slippa ha både ligg o sittdel men de hjulen skulle aldrig funka här där vi bor...

gillar du barnmode och barnprylar? Surfa in här! modefordeminsta.blogspot.com
  • Alexis mamma
    Tankgirrrl skrev 2011-02-12 12:30:12 följande:
    Jag hakar på här!
    Vi har haft
    En budjetvagn från Gekås, där hjulen lossnade när man var på promenad, en grå/svart 2008
    En Carena Free, svart, handtaget lossnade...2008
    Firstwheels City Elite, Ill- grön. underbar underbar vagn! En litet fäste gick sönder och gick inte att få tag på i Sverige längre så det var bara att kassera den :( 2008
    Emmaljunga Softy, Helsvart, en gå till affärenvagn där bromsen gick sönder 2004
    En beige och svart Brio race, såldes för att en kompis behövde den mer en mej (hade köpt den begagnad) 2005
    En Brio sing, brun och svart, endast sittdel (om vi hittar en liggdel till den ska vi ha den till lillebror också!) 2008
    Britax Trekker 3, röd,grå och svart, för högt handtag! vet ej årtal
    Brio race, rosa svart, Underbar nu när dottern är 2½ år har haft den i ca ett halvår. 2010

Funderar även på en syskonvagn en BT till sommaren då lillebror är nyfödd och dottern har problem med sköldkörteln och är lite tröttare än barn i hennes ålder.
    Och en Emmaljunga city cross
    Erfarenheter av nån av vagnarna?
    om du är ute efter liggdel till brio sing så kolla på ebay.de efter abc design astro. Det är exakt samma vagn, de har liggdelar som passar o i andra färger :)
  • Alexis mamma
    Loriyana skrev 2011-02-12 12:32:29 följande:
    Jag har en svaghet för retrovagnar, så de är alla gamla godingar :) Har för tillfället två sittvagnar (70-tal), en liggvagn samt en sulky. Måste verkligen sälja åtminstonde en av sittvagnarna. Liggvagnen kan jag icke förmå mig att skiljas från, den är för fin! Har redan sålt en nyare duo-vagn samt skänkt bort en annan från 80-talet.
    har du bild på nån av sittvagnarna? Snälla säg att nån e mörkblå...har letat som en gaaaalning...
  • Alexis mamma
    Loriyana skrev 2011-02-13 21:26:38 följande:
    Yupp har en mörkblå sittvagn, 70-talare, som är röd på insidan som jag tänkte sälja. Fast har inte tagit bild på den än. Har varit lite lat med att sätta ut den på blocket. Ska plocka fram kameran imorgon :)
    du får gärna skicka en bild till mig! Är den i bra skick? Nyfiken!
  • Alexis mamma

fler som köpt o sålt vagnar "bara" för att tjäna en hacka på det, eller har alla använt sina vagnar? Jag har köpt en del på ebay i tyskland, en del har jag använt ett tag, en del har jag sålt direkt... även köpt en scooter o fixat ill o sålt, fast jag var bra sugen på att behålla den till lilleman när den blev så fin :) Men jag ska kolla in en kronan ist när d blir dags :)

Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare