Inlägg från: Anonym (hjälplös dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hjälplös dotter)

hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta

Kära medmänniskor!
    Hur har ni det?
    Vi har nu fått nya besked om flertalet metastaser i även andra organ :(((
    Konstigt nog känner jag mig "lugnare" nu ändå, ovissheten var extremt energikrävande o
    påfrestande. Nu vet vi. Och även om beskeden är tunga så vet vi vad vi har att utgå ifrån. Eller nja.
    Jag vet eg ingenting. Ingen vet ngnting. Hur det kommer gå? Hur länge han kommer att leva?
    Än så länge mår han "ok". Han kan röra sig nästintill obehindrat, jobbar fortf, är mkt trött men som sagt,
    "ok". Har dock mkt ont stundvis men har fått starka piller utskrivna. Bara han inte får ha mkt ont
    min älskade pappa.... han säger själv att det är det värsta...
    O framtidsscenariot är så ovisst. Vad kommer att hända? När kommer sjukdomen att börja ta kål
    på honom, på riktigt liksom? usch, hur kommer det att bli???
    Kram på er, o godnatt!

Hur går det för er? Hur har ni det? Hur har era familjemedlemmar det?

Här går det neråt. Pappa har jätteont, trots starka tabletter. Frågan e om cellgifter kommer att hjälpa... han kanske redan är för svag för det??? Behandlingen skulle påbörjas nästa vecka..

Är det värt det för att leva några månader till?
    Kan det hjälpa åtminstone mot värken?

Han har metastaser i lungor och lever. Gråter

Detta är verkligen en ren mardröm. Det är så hemskt. Man vet inte vart man ska ta vägen.

Kram på er

Anonym (mamma med cancer) skrev 2011-02-26 00:18:44 följande:
    Min mamma har börjat återhämta sig efter operationen med morfinpumpen. I början fick hon hemsk huvudvärk men nu verkar det ha lagt sig. Hon fick inte göra nån cellgiftbehandling förra veckan för hon hade för dåligt med vita blodkroppar, men i veckan fick hon iaf göra behandlingen. Hon hoppas få göra nästa vecka också så blir det ny röntgen om 2 veckor för att se hur hon svarar på cellgifterna.
    Det som jag tycker är jobbigast nu är att vi inte kan träffas så ofta. Vi bor 2 timmar bort med bil. Meningen var att vi skulle åka dit i helgen men min dotter är så förkyld så vi kan inte åka . Vi har inte träffats sen början på januari då vi fick barn. Innan det var det i slutet på oktober. Går ju inte åka dit när vi eller barnen är sjuka.
    Bor du nära din pappa så ni kan träffas ofta?

Kanske din pappa kan få prova morfinplåster? Det är ju första steget man tar till när inte tabletter hjälper. Mamma började ju också med starka tabletter som inte var tillräckligt.
    Hoppas din pappa svarar bra på cellgiftbehandlingen. Meningen är väl cellgifterna ska hindra att cancern sprids ännu mer.
    Sen verkar det vara rätt olika hur man reagerar på den.
    Min mamma blir illamående. En kompis till mig som också genomgår cellgiftbehandling blir jättetrött.
    Usch vad jobbigt att ni bor långt ifrån varandra :((
    Tack o lov så bor vi nära varandra så vi träffas nästan varje kväll, känns så skönt åtminstone det!
    Kanske kan du bli "barnledig" ett tag o bara vara hos din mamma en vecka eller ngt?

Uppdatering:
    Cellgifter påbörjas nu i veckan.
    Vi håller alla tummar vi har för att resultatet ska bli bästa möjliga!!
    Kramar till er alla!

Anonym (mamma med cancer) skrev 2011-03-01 00:36:02 följande:
    Skönt för dig ni kan träffas ofta. Vi pratar telefon ofta i alla fall. Går inte vara barnledig, dottern är inte 2 månader än och helammar. Skulle ju gå att åka utan sonen, men nu var det ju inte han som var förkyld. Vi ska dit nästa vecka. Blir där 4-5 dar då. Då har mamma uppehåll i cellgifterna. Hon ska på magnetröntgen och se om tumören växt. Hon sa det gör mindre då om någon av oss är småförkyld eftersom hon inte får nån ny cellgiftbehandling förrän röntgenresultaten är klart och hon fått träffa sin läkare.

Håller tummarna för att din pappa ska svara bra på cellgifterna och inte bli så påverkad av cellgiftbehandlingen.
    Kram.
    tack! Det hoppas jag med, så in i bomben.

Har din mamma cellgiftsbehandling "jämt"? Utan avbrott?
    Hur upplever hon allt? Hur mår hon? Hur mår din pappa?
    Hur mår DU?

Allt känns som en mardröm. Vårt enda hopp nu är att han svarar bra på cellgifterna. Vill så gärna
    att han åtminstone får uppleva en fin vår o sommar, vara i sommarstugan i fint väder osv.

Hur ser din mammas prognos ut?
    Anonym (mamma med cancer) skrev 2011-03-01 21:02:41 följande:
    Min mamma har inte cellgiftsbehandling jämt. Hon har 3 veckor behandling, sen 1 veckas uppehåll. Hon hade så 2 omgångar först och sen var det magnetröntgen som visade att tumören inte växt. Då blev det fortsatt cellgiftsbehandling. Var meningen det skulle bli 2 omgångar med behandling nu också, men hon har fått hoppa över en gång extra för hon hade för dåligt med vita blodkroppar.
    Min mamma har mått hemskt förut. Hon har haft så mycket värk och väldigt illamående. Verkar iaf som att hon mår bättre nu, 2 veckor efter hon fått morfinpumpen inopererad. Nu slipper hon iaf ha så ont.

Pappa tycker nog det är jobbigt men han är ju obotlig optimist. Han säger nu att mamma verkar må bättre och vara piggare.

Jag försöker inte tänka för mycket på att mamma är sjuk. Har inte berättat för så många kompisar, tycker det är jobbigt att prata om det. Är väl kanske tur man har fullt upp med 2 småbarn så man inte får för mycket tid på sig att tänka på hur sjuk hon är. Längtar då verkligen tills vi får träffa mamma nästa vecka. Nu får det inte bli inställt igen.

Jag vet inte hur mammas odds är, det som är bra är väl att tumören inte var så stor när den upptäcktes och att den inte har växt. Hoppas att röntgen nästa vecka också visar att hon svarar på cellgifterna. Det känns ju inte så hoppfullt däremot att hon haft så mycket värk och att hon rasat så mycket i vikt. Hon är väldigt mager nu. Hon har gått ner mer än 25 kg på mindre än ett år.

Hoppas det ska gå bra för din pappa nu. Han måste ju få bättre smärtlindring så han slipper ha ont. Värken gör ju att allmäntillståndet blir ännu värre.

Ledsen att det blev lite långt.
    Bara glad om du skriver mycket!

Usch vad allt detta är tragiskt. Nu förstår jag varför folk tycker det är "bättre" att dö en snabb död o slippa detta långsamma lidande. Jag lider så med min pappa. Det är så hemskt och man kan inte göra ngt utan bara stå bredvid och "titta på". Vad man än gör, så kan man inte göra ngt, så att säga. Situationen är som den är. Som det stod i Anhörigboken " Det är som att vara med i en riktigt dålig film och man kan inte spola, pausa eller gå hem". Det är verkligen så, vad fan ska man göra liksom? Försöka låtsas som inget ibland för att överleva? Jag är SÅ rädd inför framtiden. Känns som att det omöjligt kan bli ännu värre än såhär, samtidigt så känns det som att detta bara är början. Min pappa har fått starkare morfin nu och mår extremt illa också (som din mamma). Är det insättningssymptom när man höjer morfinet? Vad ska man göra åt illamåendet?? Känns som att varje medicin bara föder nya problem som man sen måste ta mediciner mot osv. Hur fan ska min älskade lilla pappa orka!?? En sportig, aktiv, energisk man som nu bara blir svagare o svagare. Oh vad det gör ont. Kommer man vänja sig? kommer det kännas bättre? Eller är detta bara början på en fasansfull resa genom cancerhelvetet?? om han åtminstone kunde sluta ha ont och få må "ok" igen. Slippa värken, o slippa illamåendet. Om han redan mår så här dåligt, hur kommer det då bli när han får cellgifter? Gick din mamma ner i vikt av cellgifterna? Vad hon smal eller "tjock" från början? Min pappa är redan jättetunn, hur ska han kunna gå ner ännu mer?? Oh vad jag lider. Fy fasen vad hemskt det här är, vart ska vi ta vägen, vad ska jag göra? Känner att jag börjar få ångest av det här nu, mår illa o vill bara krypa under tecket o få vara liten igen i min stora trygga glada pappas famn :((( Men så inser jag att detta är nu, verkligheten, realitycheck och vi är fast här. Hur fan ska man lyckas göra det bästa av situationen?? Tanken på allt detta känns outhärdlig. Jag vet inte hur min pappa ska klara allt detta. Det gör så ont i mitt hjärta.
    Anonym (Jasmin) skrev 2011-03-04 10:27:35 följande:
    Jag vet inte hur prognosen ser ut för era föräldrar... Men bara några spontana tankar från en som sett sin älskade pappa dö i cancer för ca 1år sen... : (
    Jag gjorde så att jag ringde och träffade honom väldigt ofta, vidge livet åt honom, trots att det var jobbigt att leva i ett enda långt sorligt avsked och se honom lida, i efterhand känns det bra att jag visade hur mycket han betydde för mig och hur mycket jag älskade honom. Tyvärr kunde vi inte ses så mycket som jag önskade eftersom han hade ont och pga det ville vara ensam i perioder, men jag fanns där och visade kärlek och stöd med hela mitt hjärta när han kunde ta emot det.

Jag sa till honom och visade på flera sätt att vi, hans anhöriga kommer ta hand om varandra och leva ett bra liv även utan honom, det tror jag lugnade honom.

Dessutyom behandlade jag honom "som vanligt" så mycket som det gick, det tror jag kan vara bra, men man får känna efter vad den sjuke signalerar självklart.... Dvs jag behandlade honom inte som en döende som man inte kan prata med som vanligt, utan jag pratade om små vardagsproblem, frågade honom om råd (för att visa att han är viktig och inte bara en "levande död"...) pratade om framtidsplaner, om resor mm trots att han inte skulle kunna få vara med : (  Självklart kändes det jobbigt, men även bra, det lixom gjorde att han fick behålla sin "värdighet" eller vad man ska säga, kan inte förklara riktigt, låter konstigt kanske...

och jag såg till att även koppla bort i tankarna och hitta på roliga saker ibland, träffa kompisar mm och även ha ett normalt liv- för att orka... och det utan dåligt samvete! i en så plågsam situation behöver man få koppla bort oxå. Att sörja samtidigt som man även försöker ha det bra för att klara av situationen är inte en motsättning...

kärlek och styrka till er från mig
    oh vilka bra råd! Tack! Känner att jag lever ungefär som du beskriver, o att jag ine kan göra mer än så....

Vilken typ av cancer hade din pappa?

Först nu förstår jag att en snabb död är så mkt "bättre". Kanske inte för oss anhöriga (fast jag vet inte där heller) men främst för den drabbade. Som du säger, detta är ett långt sorgligt hemskt ångestfyllt adjö där alla lider :(((((

Min pappa är inlagd nu, vi får se hur det går.......styrkekramar till er alla!!
    Anonym (mamma med cancer) skrev 2011-03-05 17:44:49 följande:
    Jag gör också så att jag frågar mycket om råd och så till mamma så hon får tänka på annat. Nu har det blivit en del samtal till mamma då min son på 17 månader har haft magsjuka för första gången.

Ibland kan det nog vara bra med snabb död. Min svärfar han hade cancer i prostatan länge. Sista året hade han skelettcancer. Han dog helt plötsligt bara av hjärtinfarkt. Han var bättre i cancern, hade fått fina värden och var så glad för det. Var nog bra för han att det gick snabbt. Skelettcancer är ju en väldigt smärtsam cancerform.

Jobbigt din pappa är inlagd. Hoppas det går bra för han och han får bra med hjälp.
    Hur reagerade han på cellgifterna?

Nu verkar då min mamma må lite bättre. Hon var lite trött av cellgiftbehandlinen bara. Det som känns lite tråkigt är att min faster dött precis, också cancer. Hon hade cancer i urinblåsan som spridit sig till skelettet.
    Kram!
    oh beklagar din fasters bortgång!!:(

Denna jäkla cancer, fy fan alltså, har aldrig riktigt för fattat hur hemskt det är, o hur många som drabbas.
    Kanske svårt att "fatta" på riktigt innan man själv blivit drabbad.

Skönt att din mamma mår bättre!! Hur längesen e det hon fick sin diagnos?

Min pappa e fortf inlagd o det känns ganska tryggt faktiskt, det kändes så himla osäkert o orligt hemma, nu får han åtminstone hjälp direkt om det är ngt. Han känner själv att det e bättre att vara inlagd, mer tryggt, även om det såklart känns skönare att vara hemma. Men kanske inte när man är så dålig, jag vet inte...

Detta e verkligen en pers, fy fan att han och vi måste ta oss igenom det här. Jävlar alltså. Men vad ska man göra, man måste. Det är så ångestfyllt o tragiskt o sorgligt.

Tyvärr kunde han inte ens få cellgifter den här gången för att han var i så dålig form... vi får väl se när han kan gå det igen. Enda hoppet e ju att han får cellgifter som funkar o bromsar upp det hela!! Önskar så att han åtminstone fick leva lite till, uppleva våren, sommaren. MEN inte till vilket pris som helst. Bara om han kan må bättre o leva lite mer "normalt". Somd et varit nu sista tiden har det varit hemskt, han har varken kunnat äta eller sova o har haft skitont........ Nu ska de observera honom o se hur de kan smärtlindra bättre o se hur han ska få i sig näring (eftersom han inte kan äta). Jag har ingen aning om "det är nära" nu eller inte. Man hoppas såklart på det bästa men..........ja men......han känner själv att han inte kommer komma ur detta nu. Vi får se! Hoppas att han blir styrkt och kan komma hem o sen få cellgifter som funkar sen.

Kram på dej! Vad skönt att din mamma mår bättre! Lev på det lite!

Usch vilken ångest jag har nu.
    Fy fan. En mardröm.
    Telefonen ringde ganska tidigt idag och jag kunde knappt andas när jag hörde min man prata...
    trodde att de skulle ringa att pappa gått bort.
    Fy fan. Jag orkar knappt mer nu. Kan man kasta in handduken o spola tillbaks tiden? Eller spola fram tiden? Och göra pappa frisk igen?
    Jag antar att man är starkare än man tror trots allt. För på ngt sätt lever man vidare ändå. Vardagen fortsätter. är SÅÅÅÅ tacksam för att jag har min man och mitt barn nu. Utan dem hade det kännts ännu svårare.
    Tycker så synd om min pappa och tycker att han inte har förtjänat ett sånt här slut. Varför tvingas han lida på detta sätt???! Men jag antar att ingen förtjänar ett sånt här slut. Cancer är en hemsk hemsk sjukdom, men samtidigt så är den kroppens egen. Det är ingen bilolycka, eller mördare, det är naturens sätt att ta kål på många människor. Vet inte om den tanken tröstar eller får motsatt effekt. Hemska sjukdom.
    Kramar på er!!!!! Tack för att ni finns o kämpar med mig!!!

Anonym (mamma med cancer) skrev 2011-03-06 13:45:15 följande:
    Vad jobbigt för dig. Är tyvärr inte så mycket mer att göra än att kämpa på och hålla tummarna. Är ju tur du inte är ensam. Hur gammal är ditt barn?

Ingen förtjänar ett sånt slut som cancer. Plågsamt är det ju. Önskar också man kunde spola tillbaks tiden. Ett år tillbaks då mamma var frisk.

Kram på dig!
    Hon är snart 2. Skönt att ha sin lilla solstråle!!!

Hur går allt med din mamma?
    Är hon hemma? Kan hon äta o dricka? Är hon sängliggande eller rör hon sig? osv
Svar på tråden hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta