Inlägg från: Anonym (mamma med cancer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamma med cancer)

hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta

Anonym (hjälplös dotter) skrev 2011-03-06 15:59:06 följande:
    Hon är snart 2. Skönt att ha sin lilla solstråle!!!

Hur går allt med din mamma?
    Är hon hemma? Kan hon äta o dricka? Är hon sängliggande eller rör hon sig? osv
    Samma årgång som min son då
    Mamma är hemma. Hon kan äta och dricka även om aptiten kanske inte är så bra. Hon vilar mycket men rör sig också. Igår hade hon en heldag med sina väninnor. De hade spabehandling, massage och så. Hon sa hon var lite trött efter dagen även om hon legat och vilat där en del. Känns som att det just nu verkar vara rätt bra med min mamma. Efter hon fått till med smärtlindringen så mår hon bättre för tillfället. Tidigare hade hon ju jätteont. Hon har väl haft svårt att äta och dricka tidigare. Hon har legat inne med dropp och så också.

Jobbar du?
    Hur går det för din pappa? Har han fått till så han fått mindre ont?
    zophija skrev 2011-03-06 21:11:58 följande:
    Även fast det är tufft å se någon lida sådär så försök å njuta av varandras närvaro så mycket ni kan.

Min mamma har kämpat mot cancer i åtta år. Tyvärr så gick hon bort för lite mer än 1 år sedan. Vilken kamp hon har haft.  
     Sista halvåret mådde hon nog riktigt dåligt. Men någonstans tror jag att hon väntade på min son som föddes 1 månad å 9 dagar innan mamma dog.

Å jag är riktigt glad för varje sekund vi fick tillsammans.
    Jo, det är ju det. Är ju trist barnen eller vi ska bli sjuk så ofta. Går ju inte träffas då när det är cellgiftsbehandling och nedsatt immunförsvar.
    Vad hade din mamma för typ av cancer? Vad hade hon för behandrling?
    Vad bra hon fick träffa din son.

Hur går det med din pappa? Ligger han kvar på sjukhuset?

Här har vi då fått lite positiva nyheter. Mamma var på magnetröntgen i tisdags och tumören har då fortfarande inte växt sen cancern upptäcktes. Hon svarar alltså fortfarande bra på cellgifterna. Nu har hon uppehåll i cellgiftsbehandlingen fram till besök hos hennes läkare om 2 veckor. Då ska dom bestämma hur dom ska fortsätta behandling.
    Vi åker dit på lördag är tanken så då får vi äntligen träffas igen. Då ska vi stanna i en vecka då begravningen för min faster är nästa fredag.

Anonym (hjälplös dotter) skrev 2011-03-12 16:54:20 följande:
    Oh vad skönt att allt har bromsats upp!!! Håller tummarna! Idag e det lördag o ni e där förmodar jag. Hoppas att ni får en fin tid tillsammans!! KRAM
    Vi är där nu. Så kul träffa mamma igen. Märker på henne hon tacklat av mycket. Har inte träffat henne på 2 månader. Hon har ju myst lite med barnbarnen, men det är inte långa stunder hon orkar vara uppe. Hon mår illa, är yr och måste vila mycket. Vi ska ju stanna ett tag iaf så vi hinner ju ses men det känns jobbigt se hur mamma är så orkeslös.

Vad tråkigt att din pappa känner sig för svag för cellgifterna. Vad orättvist det är med cancer. Hoppas han får börja må lite bättre och den sista tiden blir fin för er.
    Kram på dig!
    Anonym (hjälplös dotter) skrev 2011-03-15 15:59:45 följande:
    Kan tänka mig att det blir lite av en chock efter 2 månader! Hoppas ni kan ses så mkt som möjligt nu!!

Har hon hjälp av hemsjukvård eller liknande?

Pratar ni mkt om hennes sjukdom? Döden? osv

Vi pratar väldigt mkt om detta. Ngt av det jobbigaste att se - förutom hur ont min pappa har o hur svag han är - är hur ledsen han är. Han är såååå ledsen o det gör så ont i en.

Ska din mamma påbörja cellgifter igen?
    Hur länge var det hon hade haft sin diagnos??

Tack för att DU finns, vi får försöka ta oss igenomd etta tillsammans,
    Kram
    Vi stannar här minst en vecka så vi hinner ju ses en del. Idag däremot har vi inte setts så mycket. Mammas trötthet berodde på för lågt blodvärde så hon fick åka in till sjukhuset och få 2 påsar blod.
    Hon har hjälp av hemsjukvård av nåt som heter VIOOL. Vet inte om det finns hos er också? Dom ansvarar iaf för palliativ vård i hemmet. Dom har lärt upp distriktsköterskorna här så de kan byta kassett i mammas morfinpump.

Vi pratar inte alls om döden. Vi pratar väl om mammas sjukdom så mycket hon vill prata om det. Hon kämpar ju på och än har hon då inte gett upp.

Mamma ska på besök till sin onkolog nästa vecka och då ska de bestämma hur fortsatt behandling blir. Antagligen blir det nya cellgifter, 2 omgångar med 3 behandling var, alltså 6 behandlingar.
    Är väl snart 6 månader sedan som mamma fick sin diagnos.

Vad tråkigt att det blivit värre med din pappa. Hoppas det blir bättre med stomin och han inte behöver ha ont.
    Tillbringar ni mycket tid tillsammans nu?
    Kram på dig!

Hur går det med din pappa? Börjar han få till med smärtstillande så han slipper ha så ont.
    Vi är då tillbaks hemma nu efter 8 dagar hos mina föräldrar. Mamma var inte så pigg, inga långa stunder hon orkade vara uppe. Hon har varit till onkologen nu och där bestämde dom att hon skulle ha 1 månads uppehåll med cellgifter så att hennes kropp ska få chans att återhämta sig. Hon har dåligt blodvärde ännu. Efter 1 månad blir det ny röntgen och sen ett nytt besök hos läkaren då dom ska bestämma hur dom fortsätter.

Cancer är en hemsk sjukdom! Har en till bekant som nyss opererade bort sitt ena bröst då hon fått cancer där. Tyvärr hade det spridit sig så hon väntar nu på besked vad det blir för behandling mot cancern.

Är nog så att cellgifterna är jobbigare om man redan har ett dåligt allmäntillstånd. Är väl det som gör mamma inte klarar av dom så bra. Hoppas hon blir piggare av att få uppehåll och att det inte gör cancern sprider sig.

Många kramar till dig och hoppas att ni får mycket fin kvalitetstid tillsammans.

Vad jobbigt allt måste vara för dig. Jobbigt det gått så fort med försämring. Man vill aldrig vara med om sånt. Är rädd för när min mamma blir sämre. Hon är redan så orkeslös och mager. Vill vrida tillbaks tiden ett år då mamma var frisk med full av energi och lite överviktig istället för skinn och ben och utan energi som nu.
    Många kramar till dig!

Vad fort det gick .
    Beklagar sorgen TS!
    Kram.

Anonym (hjälplös dotter) skrev 2011-04-18 19:53:18 följande:
    Hallå tjejer? Finns ni kvar?
    Visst, har inte haft tid att skriva bara. Har haft en magsjuk son i helgen.

Vad fint du skriver. Jag är så nervös för att hamna i samma sits som dig.
    Min mamma var på magnetröntgen idag. Hoppas hoppas att tumören inte har växt. Hon har fått öka sin morfindos då hon har fått mer smärtor. Vi ska träffas i påsk iaf, det ser jag fram emot.

Många kramar till dig!
    Anonym (hjälplös dotter) skrev 2011-06-23 18:30:08 följande:

Kära medmänniskor!

Hur har ni det? Hur går det för era anhöriga som är/har varit sjuka? Hur mår ni allihopa?

Jag har inte orkat skriva tidigare faktiskt. Situationen här e väl "ok" men jag tycker att sorgen

känns ännu värre nu än vad den gjorde när pappa precis dog. Jag saknar honom alltmer och önskar så

att jag kunde få prata med honom och höra hans kloka ord och råd som han alltid hade. Saknaden gör ofantligt ont ibland. Så att man bara vill lägga sig ner o dö själv. Ibland känner jag faktiskt så. Och gråter hysteriskt. Men sen försöker jag tänka på allt jag faktiskt har att leva för o det brukar få upp mig på ngt bättre humör. Även om jag tycker att mitt "grundhumör" e lite mer sänkt "än vanligt" den mesta delen av tiden. Men... det kanske bara är så det är.

Jag är dessutom gravid nu, vilket både känns extremt passade samt opassande. passande för att det ger mig en framtidstro och en tro på livet och jag ser verkligen fram emot att bli mamma igen. Tror att det är en jättefin sak som händer oss och jag e väldigt tacksam för det (håller tummarna för att allt ska gå vägen). Men samtidigt känner jag en sån sorg inom mig att jag inte får dela detta med min pappa. Att jag inte får berätta för honom och att vårt andra barn aldrig kommer få träffa sin morfar. Och min lilla dotter glömmer morfar alltmer. Ibörjan sa hon alltid "mormor och morfar" samtidigt, men nu blir det mest "mormor". Hon är så liten och har varken morfar eller farfar kvar. Det gör ont. Och jag undrar om det är hälsosamt att vara gravid med allt vad det innebär, och jobbiga småbarnsår som väntar med inte bara ett, utan två, barn samtidigt som jag känner mig så ynklig och lite småtrasig i själen............vi får hoppas på att det funakr bra, att det blir som balsam på min kantstötta själv.

Grattis till graviditeten. Förstår att saknaden måste kännas enorm.
    Min mamma har haft uppehåll med cellgifter ett tag. Hennes tumör har inte växt. Nu verkar det däremot som cancern rör sig för hon har fått dåliga levervärden. Hon måste börja om med cellgifter igen så fort levervärdena har blivit bättre. Hon har inte varit så pigg och hon har haft yrsel av morfinblandningen som hon har fått i morfinpumpen. Däremot så börjar smärtlindringen funka bättre iaf.
    Hon hade hög feber förra helgen så nu får hon antibiotika direkt i blodet.
    Imorgon ska vi åka till mina föräldrar och fira midsommar. Det blir några dagar tillsammans med familjen. Vi har träffats minst en gång i månaden de senaste 4 månaderna iaf och det känns ju bra i allt elände.
    Hoppas bara mamma ska kunna kämpa på länge.
    Hon har blivit så smal så hon fått en specialmadrass för inte få liggsår.
    Hatar cancer!
    Sorry om det blev lite rörigt, orkar inte fixa till. Är så jobbigt allt med mamma blir bara sämre och sämre.
    Kram!

Hej.
    Idag sa läkarna att min mamma troligen bara har ett par månader kvar att leva. Har verkligen bävat för det. Känns bara så hemskt.
    Jag märkte ju på mamma hur mycket sämre hon var nu när vi var där i midsommar. Hon orkade bara vara uppe korta stunder och har rasat i vikt. Under midsommarhelgen gick hon ner 2 kg. Sen 2 kg till från söndag till tisdag. Då vägde hon bara 53 kg till sina 170 cm.
    Hur hittar man styrka att stötta mamma den tiden hon har kvar? Min man har hand om barnen nu och jag bara gråter.
    Till råga på att vi fick de tråkiga nyheterna idag så är bilen paj så vi tar oss inte iväg att åka till mina föräldrar. Min man försöker hitta nån som kan hjälpa oss att laga bilen så vi kan åka.
    Kramar!

Anonym (hjälplös dotter) skrev 2011-07-02 07:54:32 följande:

usch :((

jag tror inte att du kan "hitta" styrka, den kommer bara att finnas där för att den måste.

du kommer att vara tvungen att vara där, stå bredvid utan att kunna göra ngnting

eller rättare sagt: du kommer att kunna göra enormt mycket genom att bara vara där, finnas där till slutet för din mamma, o slutligen ge henne "ett ok" att ni/du kommer att klara det utan henne.....

Var med din mamma så mkt du kan, kan du inte ska du försöka att inte må dåligt över det (det skulle inte din mamma vilja) men försök att vara där så mkt du kan (utan att ta död på dig själv), det är de stunderna du senare kommer kunna finna åtminstone lite tröst i, att du fanns där

Jag är så ledsen för din skull, att den här hemska sjukdomen tvingar er att lida så mkt, såmkt

Skickar tusen kramar!!!! Skriv av dig här, så mkt du bara behöver, kram igen

Tack. Jag ska försöka vara där så mycket jag bara orkar med. Blir nog jag åker dit med min dotter bara. Man får inte riktigt lugn och ro att vara med mamma om min son på snart 2 är med, även om min man skulle passa honom. Blir första gången jag blir ifrån min son mer än över dagen.
    Jag pratade med henne i telefon igår kväll. Var så jobbigt att höra hur knäckt hon var över beskedet. Hon fyller år slutet på juli, det blir hennes sista födelsedag om hon ens lever så länge. Hon blir 55 år, alldeles för ung för att dö. Hon kommer troligtvis aldrig få vara med på min dotters födelsedag när hon fyller 1 år i januari.
    I allt elände är jag glad att min man är hemma och kan ta barnen mestadels. Är ju amningen han måste överlåta till mig bara. Jag behöver få vara själv och få tid att smälta allt.
    Du har ju barn som är jämngammalt med mitt. Fick ditt barn vara med nåt sista tiden med din pappa? Vet som inte hur man ska göra. Han förstår ju ändå en del, vet inte hur mycket man vågar låta han vara med och träffa mamma när hon är så dålig. Nu i midsommar när vi var hos mina föräldrar sa han mycket mormor trött. Sen sa han mormor aj aj om hennes omläggning för morfinpumpen.

Mamma är inte själv iaf, vi är fem syskon varav yngsta bor hemma. Min ena syster är hos mamma nu och min ena bror kommer hem ikväll så då blir 3 barn hemma och pappa såklart.
    Då känns det iaf så jag kan vänta med åka till måndag då jag kan få hjälp med bilen.
    Skönt att forumet finns när man försöker ta in att man snart inte har nån mamma mer.
    Kram!
    Anonym (hjälplös dotter) skrev 2011-07-02 13:10:07 följande:

55 år är ingen ålder, cancer slår alla...........:((

jättebra att du kan åka dit utan sonen tycker jag, du behöver kunna fokusera på din mamma när du är där,

och jag tror att din mamma behöver mycket lugn o ro

i vårt fall så ville min pappa själv inte träffa vår dotter

han sa att han inte ville att hon skulle se honom i sådant skick

och det var säkert sant, men jag tror också att det handlade om att han helt enkelt inte orkade

han orkade inte träffa henne, dels för att han säkert sörjde att han bara fick lära känna henne så kort tid o skulle missa hela hennes liv, men också för att han inte orkade med allt oväsen o all röra som ett barn faktiskt för med sig.

Min dotter e otroligt vild o jag tror inte att han orkade med ngt stim o stoj när han var så sjuk, även om han själv inte behövde göra ngt så tror jag att alla yttre intryck också behövde präglas av lugn o ro. han orkade inte ta in mer fr det "levande" livet. så tror jag.

Du kommer aldrig att kunna förbereda dig på att din mamma kommer att gå bort, men du kommer känna dig mer "nöjd" om du gjort allt du kunnat/orkat för henne när hon går igenom denna svåra tid. i slutet så tror jag att det är jätteviktigt att man har sin familj nära sig, att ångesten kanske mildras ngt, för att man känner att kärleken e så stark.

Samtidigt så tror jag att min pappa hade så mkt ångest också just för att kärleken var så stark, att han skulle lämna oss, men framförallt så tror jag att han mådde "bättre" (eller vad man nu ska säga) för att vi var runt honom dag som natt.

Jättebra att din familj är stor och din mamma alltid har ngn där!

Kram

Jo, jag tror också det är bra jag kan åka dit utan sonen. Han är rätt vild och mamma tyckte nog det var lite jobbigt nu i midsommar när hon var så dålig. Då var det ju dessutom alla 4 barnbarn på 5,5 månad till 2.5 år. 
    Jag ska höra mer med mamma sen om hon orkar med sonen vid annat tillfälle. Vi har ju problemet det är så långt dit, 16 mil så det är inte bara åka över dagen, speciellt då dottern inte gillar åka bil.
    Tror nog det är viktigt mamma får lugn och ro. Är tur min man ska vara hemma länge nu, vi ska vara föräldralediga samtidigt resten av året. Då kan jag åka till mamma när jag vill, ensam med dottern eller tillsammans med sonen och min man. Vi kan om mamma vill ha lugn och ro och sonen följer med sova i min systers stuga 7 km från där mina föräldrar bor.
    Jo, det är väl tur man har stor familj. Jag har sagt till min pappa att han borde ansöka om närståendepenning istället för att ta ut semester som han annars skulle börja på måndag. Semestern kan vara bra att ha till sen.

Jobbigt med ångesten din pappa hade. Du hade ju värre också det gick så snabbt. För mig är det ändå ett tag sen mamma fick diagnosen och man har ju förstått att det varit illa, även om man alltid hoppats att hon ska kunna leva med cancern länge.

Kram!

Hej.
    Hur går det för alla?
    Här har jag tillbringat mycket tid med mamma sen hon fick beskedet hon har kort tid kvar. Jag och dottern har varit här själv 2 omgångar och min man och sonen var här en sväng på några dagar nu under den tredje omgången jag är här.

Mamma är lite piggare än vad hon var slutet på juni början på juli. Hoppas att det ska vara ett gott tecken att hon har längre tid kvar än vad läkarna sagt. Hon har t.o.m. kunnat minska sin morfindos och inte behövt ta extradoser. Hon har ju velat minska den ett tag för hon varit så yr. Hon har sänkt först från 1.0 till 0.9. Idag så sänkte hon ytterligare till 0.8.
    Jag är fortfarande kvar här, åker nog hem på torsdag. Då har jag varit här 2 veckor.
    Mammas läkare kommer tillbaks från semestern på måndag. Då ska hon kräva hon får röntgen och ta prover för se hur allt ligger till, hur mycket cancern har rört på sig och så.
    Hon har då inte gett upp, hon kämpar på och vill bevisa att läkarna har fel.

Det känns bra nu att jag fått umgås mycket med mamma men jag har lite dåligt samvete mot min son. Jag har varit ifrån honom 1 vecka i sträck snart. Innan jag åkte själv första gången till mamma hade vi aldrig varit ifrån varandra längre än ett dygn och det var när jag var på BB och födde lillasyster. Jag vet ju att min son har det bra med sin pappa men det känns ändå jobbigt. Hur lång tid vågar man vara i från en 2-åring? Vill ju inte han ska fara illa av det.
    Kram till er alla!

Sökte rätt på den här tråden igen. Idag är det 1 år sen mammas blev sämre. Hon åkte in på sjukhuset med svåra buksmärtor kvällen 2 januari. 3 januari opererades hon, då hade tolvfingertarmen brustit. 6 januari somnade hon in. Känns så jobbigt nu när alla minnen kommer tillbaka.

Helle68 skrev 2013-01-03 17:33:54 följande:

Oj, lider verkligen med dig! Min pappa gick bort i cancer för ganska exakt fem år sedan och det gör fortfarande fruktansvärt ont och känns så himla tomt. Visst läker tiden många sår men saknaden kommer nog alltid att finnas där. Första tiden hade jag så många tankar och så mycket som jag kom på att jag skulle ha velat berätta för pappa men aldrig hann göra, eller saker om honom som jag plötsligt blev rädd för att jag skulle glömma bort. Då köpte jag en anteckningsbok som jag skrev ner allt i och det kändes faktiskt lite bättre. Nu var det så länge sedan jag skrev i den att jag nästan glömt bort den, så ikväll tror jag att jag ska ta fram den igen och läsa lite om pappa.
    Sköt om dig! Stor kram

Tack. Det kommer säkert alltid kännas tomt. Har som varit i perioder som det känts jobbigt under året. Förra julen fick vi ju vara med mamma hela familjen, fast läkarna sa redan 1 juli att hon antagligen bara hade veckor kvar. Var väl det som var meningen med allt, att mamma skulle få vara med oss alla under julen. Hon väntade in också innan hon dog tills vi alla var samlade. Det var natt och vi turades om att vaka och när min pappa och syster som vakade märkte det började vara slut så fick vi hämta mina bröder, sen när vi sa till mamma att vi var där alla, då dog hon med alla barn och pappa vid sin sida...
    molly50 skrev 2013-01-03 20:39:04 följande:

Usch,vet hur det känns! Miste min pappa för 21 år sedan,22 år sedan i höst. Han fick cancer. Sorgen kommer alltid att finnas där,men man lär sig att leva med den. Men idag kan jag i alla fall se tillbaka på alla fina minnen av min pappa och även skratta åt de roliga. Så det kommer en tid då du komer att kunna känna lycka igen,det lovar jag.

Styrkekramar!

Tack. 

Nog har jag känt lycka ibland också under året. Är som en känslomässig berg och dal bana. Är ju tur man har barn iaf. De håller en sysselsatt.  Väntar mitt tredje barn nu och det känns rätt konstigt att vara gravid utan att ha mamma att prata med. När min yngsta föddes var mamma sjuk och gick på cellgifter, men hon kom iaf och hälsade på oss. Var näst sista gången hon kom till oss. Sista gången var på dopet. Annars var det vi som hälsade på henne då hon inte orkade fara så långt (2 h resa).   
    molly50 skrev 2014-02-24 14:05:32 följande:
    Ja,det är inte alls ovanligt att känslorna är som en berg- och dalbana. Man kan komma till dagar då man är ledsen även längre fram.
    Senast strax före jul,när min pappa skulle ha fyllt år,satt min syster och jag och grät tillsammans och tänkte på honom. Det började med att min son frågade efter son morfar,vad han hette osv. På just den dagen. Och det kändes tungt.
    Men man måste få utlopp för sina känslor också. Det är bara bra. Det hjälper en att komma vidare.

Att du nu väntar et barn till kanske hjälper dig ytterligare i din sorg även om det förstås är tungt att tvingas upleva det utan din mamma.
    Min pappa fick aldrig uppleva något av sina barnbarn och det känns så fruktansvärt!
    Han hade blivit den finaste morfar,det är jag övertygad om.
    Jo, har ju hjälpt mig och livet går ju vidare. Har fullt upp med bebis som går runt möbler och river i allt nu.  Den jobbigaste tiden är december och början av januari som var mammas sista månad i livet. Över 2 år sen hon dog nu...
    Hur gammal är din son? Min son som är 4.5 har börjat fråga mkt om döden och vad som hände med mormor och farfar som båda dog av cancer. Är ju lite jobbigt att prata om, men samtidigt är det nog bra.

Svar på tråden hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta