Anonym (hjälplös dotter) skrev 2011-07-02 13:10:07 följande:
55 år är ingen ålder, cancer slår alla...........:((
jättebra att du kan åka dit utan sonen tycker jag, du behöver kunna fokusera på din mamma när du är där,
och jag tror att din mamma behöver mycket lugn o ro
i vårt fall så ville min pappa själv inte träffa vår dotter
han sa att han inte ville att hon skulle se honom i sådant skick
och det var säkert sant, men jag tror också att det handlade om att han helt enkelt inte orkade
han orkade inte träffa henne, dels för att han säkert sörjde att han bara fick lära känna henne så kort tid o skulle missa hela hennes liv, men också för att han inte orkade med allt oväsen o all röra som ett barn faktiskt för med sig.
Min dotter e otroligt vild o jag tror inte att han orkade med ngt stim o stoj när han var så sjuk, även om han själv inte behövde göra ngt så tror jag att alla yttre intryck också behövde präglas av lugn o ro. han orkade inte ta in mer fr det "levande" livet. så tror jag.
Du kommer aldrig att kunna förbereda dig på att din mamma kommer att gå bort, men du kommer känna dig mer "nöjd" om du gjort allt du kunnat/orkat för henne när hon går igenom denna svåra tid. i slutet så tror jag att det är jätteviktigt att man har sin familj nära sig, att ångesten kanske mildras ngt, för att man känner att kärleken e så stark.
Samtidigt så tror jag att min pappa hade så mkt ångest också just för att kärleken var så stark, att han skulle lämna oss, men framförallt så tror jag att han mådde "bättre" (eller vad man nu ska säga) för att vi var runt honom dag som natt.
Jättebra att din familj är stor och din mamma alltid har ngn där!
Kram
Jo, jag tror också det är bra jag kan åka dit utan sonen. Han är rätt vild och mamma tyckte nog det var lite jobbigt nu i midsommar när hon var så dålig. Då var det ju dessutom alla 4 barnbarn på 5,5 månad till 2.5 år.
Jag ska höra mer med mamma sen om hon orkar med sonen vid annat tillfälle. Vi har ju problemet det är så långt dit, 16 mil så det är inte bara åka över dagen, speciellt då dottern inte gillar åka bil.
Tror nog det är viktigt mamma får lugn och ro. Är tur min man ska vara hemma länge nu, vi ska vara föräldralediga samtidigt resten av året. Då kan jag åka till mamma när jag vill, ensam med dottern eller tillsammans med sonen och min man. Vi kan om mamma vill ha lugn och ro och sonen följer med sova i min systers stuga 7 km från där mina föräldrar bor.
Jo, det är väl tur man har stor familj. Jag har sagt till min pappa att han borde ansöka om närståendepenning istället för att ta ut semester som han annars skulle börja på måndag. Semestern kan vara bra att ha till sen.
Jobbigt med ångesten din pappa hade. Du hade ju värre också det gick så snabbt. För mig är det ändå ett tag sen mamma fick diagnosen och man har ju förstått att det varit illa, även om man alltid hoppats att hon ska kunna leva med cancern länge.
Kram!