• gibto

    Folk som inte hälsar på jobbet? Vad är problemet?

    Hej.

    På vissa jobb jag haft har vissa haft tendensen att inte säga "hej" när dom kommer till jobbet. Många av dom hälsar i och för sig om man själv hälsar först, men dom tar då inget initiativ själv av någon konstig anledning. Dom som varken hälsar först eller hälsar tillbaka är väldigt få, och måste ju ha flera skruvar lösa där uppe.

    Jag vill inte låta bitter eller arg, men på mitt jobb är det nu 1 som hör till ena kategorin som aldrig hälsar först. Sånt här blir jag riktigt irriterad på, vad säger ni om detta? På en arbetsplats ska man ha god stämning, och man ska inte komma till jobbet med en sådana "arrogant" attityd om ni frågar mig...

  • Svar på tråden Folk som inte hälsar på jobbet? Vad är problemet?
  • halcyon

    Jag har ingen anledning att säga hej till dig och dina vänner då ni inte är mina vänner.
    Jag vinner inget på det alls utan är bara jobbigt att hela arbetsplatsen ska säga hej när vi inte känner varandra och förmodligen aldrig kommer göra det.

    Så jag säger tvärt om att det är ni som är irriterande.

  • gibto

    Jag respekterar helt din åsikt. Men samtidigt resonerar jag som så att man ska lämna det där "ni är inte mina vänner" och "jag vinner inget på det" hemma. Sluta blanda ihop din personliga sida med jobbet och försök att se på saken från ett annat perspektiv. På jobbet är alla (arbets)kamrater och man jobbar nästan alla för att båten ska gå i en viss rikning varje dag (det är också den här båten som DU har skrivit kontrakt för), och desto bättre stämning det är på den här båten, så får vi bland annat desto mer arbetsglädje, och båten når då oftast sina mål snabbare, vilket också DU i slutändan tjänar på.

    Det är också en formell regel på vårt företag att man SKA hälsa på varandra när man ser någon, och när man då struntar i det så tycker jag att man är oprofessionell och borde lämna sin personliga filosofi hemma och agera som en vuxen människa i arbetslivet. Men återigen, jag respekterar helt din åsikt, då man alla resonerar på olika sätt.

  • halcyon

    Arbetar du på en mindre arbetsplats?

    För när du jobbar på en större med flera olika företag som jobbar på samma ställe.
    Och att vi har samma mål är inte heller sant för är olika företag som sköter olika saker.

    Allt från säkerhetsvakter ( ett företag ), elektriker ( ett annat ), städare ( ytterligare ett ), tekniker, byråkrater och det finns flera.

    Så vart ska man dra gränsen?
    Ska jag hälsa på alla från alla företag skulle bli flera hundra om dagen.
    Alla som är innom samma kategori som jag?
    Men vi jobbar på stora arbetsplatser och är ofta närmare andra grupper än dom som är våra egna.

    Så om vi inte alla drar samma gräns så kommer någon bli sur, likt du i detta fallet.
    För jag tror inte ens du tycker att jag ska hälsa på alla dessa människor. ( vilket förmodligen skulle ta mer tid än det tjänar tack vare den goda gemenskapen )

    Men efter som att vi alla är olika så drar vi våra gränser på olika ställen och någon blir sur.

    Och för det sista så kan jag inte påstå att jag bryr så mycke om företaget jag jobbar på ska bli lite effektivare.
    Säger min chef att jag ska hälsa i framtiden kommer jag göra det men sålänge jag inte behöver kommer jag inte göra det.

    Trevligt att du är så förstående förövrigt, och nog för att jag låter sur men du får tycka vad du vill. ;)

  • h34

    Det hör till normalt folkvett att hälsa.
    Men det har blivit en bristvara idag, att folk har normalt vett.

  • halcyon

    It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

  • h34
    It is nice to be important but it is more important to be nice
  • Gurkburk

    Jag tillhör en av de där som inte alltid hälsar. Kanske har jag en skruv lös eller två

    Skämt åsido, ta det inte så personligt. Jag har flera gånger fått höra att jag är otrevlig för att jag inte hälsar när jag möter någon i korridoren och jag blir ärligt talat lite förvånad över vilken stor sak en del gör av något sådant. Jag inser att visserligen att det kan framstå som lite osocialt, men det handlar enbart om mig själv och jag försöker jobba på det. Jag är varken arrogant eller otrevlig, men på jobbet är jag en väldigt fokuserad person. Redan i bilen till jobbet sätter min hjärna igång och när jag sen möter folk i korridoren är det inte vanligt att jag är så inne i mina tankar att jag inte ser dem. Det här något jag är medveten om och jobbar med, men faller tillbaka i.

  • iii

    Om man jobbar på en väldigt stor arbetsplats så hälsar man kanske inte på alla, men iallafall de man känner och haft någon tidigare kontakt med. På en mindre arbetsplats där alla känner alla så är det väl ganska självklart att man hälsar.

  • Tow2Mater
    gibto skrev 2011-02-02 22:50:18 följande:
    ... men dom tar då inget initiativ själv av någon konstig anledning. 
    Hur vet du det? Har du själv varit arrogant och inte hälsat, och de du gått förbi har inte heller hälsat? Du säger att de som inte hälsar tillbaka alls är få, men om du inte hälsar först så fort, borde ju då rimligtvis de flesta hälsa före dig...? De kanske skulle hälsa först om du gav dem lite mera tid till det, menar jag.
  • halcyon

    iii

    Men då är vi tillbaka på det, "men dom man känner".
    Vi har säkert olika nivåer för när man känner någon väl att hälsa på dom och någon blir sur.

    Och nej det är inte självklart att man hälsar, du kan inte bara utgå från hur du tänker, vi är alla olika.
    Jag är osocial det sticker jag inte under stolen med men poängen är den samma.

    Vi är alla olika och man kan inte bli sur på andra bara för att dom inte tänker som du.

  • iii
    halcyon skrev 2011-02-03 14:42:23 följande:
    iii

    Men då är vi tillbaka på det, "men dom man känner".
    Vi har säkert olika nivåer för när man känner någon väl att hälsa på dom och någon blir sur.

    Och nej det är inte självklart att man hälsar, du kan inte bara utgå från hur du tänker, vi är alla olika.
    Jag är osocial det sticker jag inte under stolen med men poängen är den samma.

    Vi är alla olika och man kan inte bli sur på andra bara för att dom inte tänker som du.
    Jag är inte heller social, och stannar inte och pratar med dom utan säger bara hej i förbifarten. Jag blir inte sur om någon inte hälsar på mig, men jag hade nog tagit det lite personligt och trott att personen tyckt illa om mig faktiskt. Men då syftar jag alltså på människor som jag tidigare pratat med i något sammanhang. För mig känns det konstigt att gå förbi varandra och låtsas som att man är helt främmande.
  • gibto

    Var lite irriterad när jag skapade den här tråden, men det passar ju sett till forumdelen. När det kommer till t.ex. om större och mindre företag så ser jag det som självklart att det skiljer sig angående vad som är rimligt. Har man hundratals anställda så behöver man inte heller hälsa på alla man möter. På mindre företag så borde det väl dock vara lite mer självklart, känns som sagt väldigt jobbigt om man kmr till jobbet och går helt tyst förbi en person som man vardagligt samarbetar med. På större företag så är det väl mer vanligt att man då hälsar mer på dom som jobbar inom samma avdelning/område.

    Skapade tråden för att försöka förstå sig på dom som inte hälsar, och jag får väl helt enkelt börja sluta ta den här hälsningsgrejen på för stort allvar. Dock ser jag det som väldigt trevligt om folk i alla fall försöker hälsa någon gång i veckan, jag kräver inte direkt att varje person ska vara en hälsningsmaskin och gå igenom arbetsplatsen varje dag och säga hej till alla, men man kan väl bjuda till lite och försöka vara social för att skapa en bra stämning på jobbet. Sedan finns det personer som inte bryr sig om eller påverkas så mycket av just sådana här grejor, men då får väl dom vara tysta då men jag kommer fortsätta hälsa. 

  • Virriga Vera

    Jag har 0 koll på om jag har hälsat eller ej. Jag säger hej när jag kommer men sedan gör jag det inte mer under dagen. Känns ju lite konstigt om man skall säga hej till folk man passerar flera gånger under en dag. Jag kommer ju inte ens ihåg om jag har passerat dem.


  • Cremo

    Jobbar jag på samma ställe som någon annan och möter dem, t.ex. i en korridor eller vid micron i fikarummet, då hälsar jag absolut. Det blir ju mycket underligt annars, tycker jag. Vi är två människor som möts på en liten yta i världen, vi har något gemensamt (arbetsplatsen) och kan därför ägna varandra en blick och en hälsningsfras.

    Så himla svårt är det inte att kombinera folkvett med arbetsuppgifter.

    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2011/02/01/storande-hej/

  • Anonym (Mats)

    Skiter fullständigt i kollegorna. De tillför inget jobbmässigt eller socialt så jag är tyst och sköter mitt.

Svar på tråden Folk som inte hälsar på jobbet? Vad är problemet?