• sofie och laura

Orolig över mitt barns motorik HJÄLP

Nu behöver jag all info av er om detta kan vara ngt fel???

Min lilla pojke som är fyllda 6 månader den 13e januari. Han föddes i v 35+4 13 juli i sommar.

Min orolighet går ut på att han inte orkar stödja sina ben mot mina knän?
    Han står en liten stund och jag märker då o då att han skakar till i benen  när han stått i 10 sek eller ngt?
    Han behövde cpap ett par dagar efter förlossningen dels fö att få ut vatten ur lungorna. Efter en vecka behövdes inte den mer så vi fick åka hem dagen efter!

Nu till min stora oro kan detta påverkat hans motoriska utveckling eller gett ngn skada???

Någon som har varit med om liknande?
    Snälla så orolig????

Ska ha 6 mån kontroll på torsdag ska även ta upp det där?

• Svar på tråden Orolig över mitt barns motorik HJÄLP
  • tss

en cpap blåser ju in luft i lungorna och jag har mycket svårt att se att det skulle kunna påverka motoriken. Däremot finns det ju hur många andra saker som helst så det är klart du ska tala med mvc om du är orolig. 

Mina barn har båda haft cpap och i det ena fallet ett stort antal dygn. Ingen av den har haft någon motoriska problem liknande det du beskriver. 

• vittra

Tycker det låter helt normalt, finns inga riktlinjer om att en 6-månaders ska kunna stå eller stödja på benen!

Däremot har alla bebisar en reflex som innebär att de trampar ifrån och "går" när de har en plan yta under fötterna, det är vad många (inte alla!) gör då man ställer dem i sitt knä. Men denna reflex försvinner för de flesta och det låter som att det är just vad som har skett med din pojke!

Vår minsta står inte heller längre utan hon vill bara ligga på magen och åla samt sitta, och det innebär att hennes reflex har vuxit bort. Somliga har den reflexen kvar ända tills de börjar stå och gå medvetet, så var det för vår första dotter. Då växte liksom aldrig reflexen bort.

• sofie och laura

Tack Vittra för ditt inlägg den har verkligen fått mig att vara lugn!

Men om lilla Alvin endå sitter på rumpan 1-3 min själv då borde det väl inte vara ngt fel?
    Blir orolig hela tiden har ju en pojke som e född i v 28 med en lätt cp skada så minsta lilla blir jag orolig för.

Alvin när han föddes så somnade han till kanske 2 ggr fick 2 djupa att dom fick stimulera honom med händerna men han vakna till snabbt

• MariaWe

Tror inte du behöver vara orolig! Min första pojke, född i normal tid, orkade inte stödja på benen vid 6 månader. Han gick däremot inte heller förrän vid 21 månader. Men nu springer han runt som vilken 3-åring som helst. Min andra .var däremot väldigt stark i benen redan från födseln. Han gick vid 15 månader, vilket ändå inte är så supertidigt.
    Med den äldsta var vi vid en sjukgymnast strax efter att han börjat gå. Hon tyckte att han var helt normal, dock hade han ganska klen muskeltonus. men som sagt, det är inget som märks något av nu!
    Kan tillägga att båda föddes med vissa andningssvårigheter. Värst var det för den yngste, han fick ligga med cpap i en vecka. Så jag tror inte det har med saken att göra alls!
    Det kommer när det kommer och det kommer det att göra! Förstår att du är orolig när du redan har en liten med cp-skada. Men jag tror du "gör en höna av en fjäder" (missförstå mig rätt )! Jag hade nog varit likadan och jag är väldigt glad att det var min förstfödde som var sen!

• sofie och laura
    MariaWe skrev 2011-02-01 09:52:06 följande:
    Tror inte du behöver vara orolig! Min första pojke, född i normal tid, orkade inte stödja på benen vid 6 månader. Han gick däremot inte heller förrän vid 21 månader. Men nu springer han runt som vilken 3-åring som helst. Min andra .var däremot väldigt stark i benen redan från födseln. Han gick vid 15 månader, vilket ändå inte är så supertidigt.
    Med den äldsta var vi vid en sjukgymnast strax efter att han börjat gå. Hon tyckte att han var helt normal, dock hade han ganska klen muskeltonus. men som sagt, det är inget som märks något av nu!
    Kan tillägga att båda föddes med vissa andningssvårigheter. Värst var det för den yngste, han fick ligga med cpap i en vecka. Så jag tror inte det har med saken att göra alls!
    Det kommer när det kommer och det kommer det att göra! Förstår att du är orolig när du redan har en liten med cp-skada. Men jag tror du "gör en höna av en fjäder" (missförstå mig rätt )! Jag hade nog varit likadan och jag är väldigt glad att det var min förstfödde som var sen!
    Hej Maria we
    Skönt att det var din först födde dsom var sen för då tror man att det är precis så som det ska va ;o)
    Men som sagt så e jag en aning orolig om dett a är ngt som kommer att ge han men eller liknande?
    Eller så tror jag att det är rädslan för mitt mellan barn med hans cp skada?
    Om man har svag muskel tonus är det ngt som kommer att komma till skada senare över året, tex kommer det att påverka honom att inte gå eller så=(
    Jag tänker på detta hela tiden när andras barn hoppar iknä och min vill knappt stå
  • vittra
    sofie och laura skrev 2011-02-01 09:39:34 följande:
    Tack Vittra för ditt inlägg den har verkligen fått mig att vara lugn!

Men om lilla Alvin endå sitter på rumpan 1-3 min själv då borde det väl inte vara ngt fel?
    Blir orolig hela tiden har ju en pojke som e född i v 28 med en lätt cp skada så minsta lilla blir jag orolig för.

Alvin när han föddes så somnade han till kanske 2 ggr fick 2 djupa att dom fick stimulera honom med händerna men han vakna till snabbt
    Om han är så tidigt född så är det ju rätt höga krav att tänka att han öht ska vara lika utvecklad som en fullgången vid 6 mån, cp-skada eller ej... varför oroar du dig så för hans utveckling när han har detta att dras med? Du förstår väl att det måste få ta den tid det tar för honom att utvecklas, att jämföra honom med fullgångna bebisar skapar ju bara onödig stress! Det är liksom inget fel om han nu skulle ta lite längre tid på sig rent motoriskt, det är ju fullkomligt normalt för hans del!
  • vittra

Jaha, ser nu att jag missuppfattade ditt inlägg, du har alltså två barn och detta barn är fullgånget?
    Men som sagt, jag tycker du oroar dig i onödan.

• ELLEoClara

Min tjej hade spagettiben mer eller mindre upp till 1 års ålder.
    Kunde från ca 8 mån ålder hoppa LITE i gåstolen men hävde sig mer i armarna än hon stödde på benen.
    Runt 10 mån kunde hon stå lite i badkaret men oftast vek sig benen bara.

ÄR HELT NORMAL! Är inte prematur och är en springande/klättrande 20 månaders idag.

Visst funderade man när "alla" andra bebisar stod och hoppade i föräldrarnas knä från 3-4 mån. Men utvecklingen är helt enkelt olika för olika barn. 

• sofie och laura
    vittra skrev 2011-02-01 10:15:58 följande:
    Jaha, ser nu att jag missuppfattade ditt inlägg, du har alltså två barn och detta barn är fullgånget?
    Men som sagt, jag tycker du oroar dig i onödan.
    Detta är mitt 3e barn första fullgånget andra prematur tredje född v 35..

Kanske är lite o ta i att vara orolig då
  • sofie och laura
    ELLEoClara skrev 2011-02-01 10:18:15 följande:
    Min tjej hade spagettiben mer eller mindre upp till 1 års ålder.
    Kunde från ca 8 mån ålder hoppa LITE i gåstolen men hävde sig mer i armarna än hon stödde på benen.
    Runt 10 mån kunde hon stå lite i badkaret men oftast vek sig benen bara.

ÄR HELT NORMAL! Är inte prematur och är en springande/klättrande 20 månaders idag.

Visst funderade man när "alla" andra bebisar stod och hoppade i föräldrarnas knä från 3-4 mån. Men utvecklingen är helt enkelt olika för olika barn. 
    Hej totteoelle
    Så din lilla flicka var lika dan.. Ja det är mer spagetti ben här han sjunker ihop o e väldigt mjuk i sina ben..
    Han står i ett par sekunder sen så sjunker han ihop som en groda i benen ..
    Men vad kul att hon springer och busar idag kanske bara jag som oroar mig???
  • ELLEoClara

Tror att du oroar dig i onödan. Du kan ju alltid fråga på BVC.

När vi var på 10 mån kontrollen kunde min tjej inte stödja på benen,  och inte heller krypa/åla och det var helt normalt enligt bvc alla är olika bara.

Satt stadigt lite efter 7 mån
    Kröp vid 11 mån
    Stod mot möbler vid 13 mån
    Gick själv vid 15 mån 

• sofie och laura
    ELLEoClara skrev 2011-02-01 10:36:22 följande:
    Tror att du oroar dig i onödan. Du kan ju alltid fråga på BVC.

När vi var på 10 mån kontrollen kunde min tjej inte stödja på benen,  och inte heller krypa/åla och det var helt normalt enligt bvc alla är olika bara.

Satt stadigt lite efter 7 mån
    Kröp vid 11 mån
    Stod mot möbler vid 13 mån
    Gick själv vid 15 mån 
    Ok har ju 6 månaders kontroll på torsdag =) får se vad som sägs då???
  • k girl

Hej! Jag har en systerson som utvecklades normalt trots att han föddes i vecka 32. Men min kusin födde i samma vecka och hennes son tog ett tag på sig att komma ikapp. Min son höll upp sitt huvud bättre när han var två månader, än denne pojk vid cirka fem månader (det var alltså inte tal om att stödja sin kroppstyngd på benen!). Men samma pojke kröp betydligt tidigare än vad min son gjorde, han hann alltså ikapp och gick om. Jag tror inte att du behöver oroa dig. Min son började stödja på benen vid fem månader - alltså som din son i korrigerad ålder, ungefär - och det var både darrigt och vinligt från början!

• vittra

Har du skrivit två trådar om exakt samma sak??

Det är inte ett men om ett barn är senare än medeltalet, det finns en mycket stor normal variation och även extremprematurer kommer ju ikapp i utvecklingen så småningom! Det är ju helt normalt att vissa helt enkelt är senare än andra!

Sluta oroa dig, varken du eller barnen mår bättre av denna onödiga oro!!

• vittra

Sen tycker jag inte ens att din grabb är sen, men om du nu själv tycker det och får höra det så är det ju fortfarande inget fel på honom!

• sofie och laura
    vittra skrev 2011-02-01 10:52:30 följande:
    Sen tycker jag inte ens att din grabb är sen, men om du nu själv tycker det och får höra det så är det ju fortfarande inget fel på honom!
    tack vittra tror han villta tid på sig
Svar på tråden Orolig över mitt barns motorik HJÄLP