• vittra

Orolig över mitt barns motorik HJÄLP

Tycker det låter helt normalt, finns inga riktlinjer om att en 6-månaders ska kunna stå eller stödja på benen!

Däremot har alla bebisar en reflex som innebär att de trampar ifrån och "går" när de har en plan yta under fötterna, det är vad många (inte alla!) gör då man ställer dem i sitt knä. Men denna reflex försvinner för de flesta och det låter som att det är just vad som har skett med din pojke!

Vår minsta står inte heller längre utan hon vill bara ligga på magen och åla samt sitta, och det innebär att hennes reflex har vuxit bort. Somliga har den reflexen kvar ända tills de börjar stå och gå medvetet, så var det för vår första dotter. Då växte liksom aldrig reflexen bort.

• vittra
    sofie och laura skrev 2011-02-01 09:39:34 följande:
    Tack Vittra för ditt inlägg den har verkligen fått mig att vara lugn!

Men om lilla Alvin endå sitter på rumpan 1-3 min själv då borde det väl inte vara ngt fel?
    Blir orolig hela tiden har ju en pojke som e född i v 28 med en lätt cp skada så minsta lilla blir jag orolig för.

Alvin när han föddes så somnade han till kanske 2 ggr fick 2 djupa att dom fick stimulera honom med händerna men han vakna till snabbt
    Om han är så tidigt född så är det ju rätt höga krav att tänka att han öht ska vara lika utvecklad som en fullgången vid 6 mån, cp-skada eller ej... varför oroar du dig så för hans utveckling när han har detta att dras med? Du förstår väl att det måste få ta den tid det tar för honom att utvecklas, att jämföra honom med fullgångna bebisar skapar ju bara onödig stress! Det är liksom inget fel om han nu skulle ta lite längre tid på sig rent motoriskt, det är ju fullkomligt normalt för hans del!
  • vittra

Jaha, ser nu att jag missuppfattade ditt inlägg, du har alltså två barn och detta barn är fullgånget?
    Men som sagt, jag tycker du oroar dig i onödan.

• vittra

Har du skrivit två trådar om exakt samma sak??

Det är inte ett men om ett barn är senare än medeltalet, det finns en mycket stor normal variation och även extremprematurer kommer ju ikapp i utvecklingen så småningom! Det är ju helt normalt att vissa helt enkelt är senare än andra!

Sluta oroa dig, varken du eller barnen mår bättre av denna onödiga oro!!

• vittra

Sen tycker jag inte ens att din grabb är sen, men om du nu själv tycker det och får höra det så är det ju fortfarande inget fel på honom!

Svar på tråden Orolig över mitt barns motorik HJÄLP