• Zygo

Karpaltunnelsyndrom kvar efter förlossningen?

Jag fick karpaltunnelsyndrom i höger hand i v 31. Två veckor efter förlossningen så fick jag det även på vänster hand! Jag som hade hoppats på att det skulle försvinna!

Någon som vet hur lång tid det kan ta innan det försvinner (om det gör det)?

Undrar också om det finns någon som blivit opererad efter förlossningen för just detta? Hur gick det att sköta bebisen? Jag är rädd för att jag inte ska kunna bära på min fyraveckorsbebis, eller ens byta en blöja?

• Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom kvar efter förlossningen?
  • Jezamine

Man kan få karpaltunnelsyndrom som ickegravid också.Jag är op två ggr tom men besvären kommer tillbaka

Jag är INTE avstängd
  • förvirrande

Uh, det gör ont och är besvärligt med karpaltunnelsyndrom.

För att det inte ska bli en kronisk inflammation borde du söka hjälp snarast. Man kan få hjälp av exempelvis kiropraktor med det. Då kan du undgå operation. Men tänk också på att avlasta handlederna och bär på den lilla så lite som möjligt. Använd sele eller sjal eller få någon annan att bära.

Lycka till!

• svirr

Jag hade karpaltunnelsyndrom i båda händer, mer i höger, i slutet av förra graviditeten. Det gick över, men det tog längre tid än jag trodde, säkert 2 mån.
    Använd handledsskydd om det hjälper, och om du märker att det är något särskilt som gör det värre, försök undvika det. Om det inte blir bättre, eller blir värre, söker du på vårdcentralen. Skulle du bli opererad brukar man bli sjukskriven 2-3 veckor (iaf här), och alltså kan din partner vara hemma och få föräldrapenning, och sköta det mesta med bebisen.

• Erase

Jag fick det som gravid för 13 år sedan. Opererades nåt år efter förlossningen, nåt gick snett vid op. Har nu dessutom en nervskada som går från hand till nacke.... Och ja, karpaltunnelsyndromet kom tillbaka nästan direkt efter operationen... Så för mig blev det en kronisk/permanent skada x2 !  Har inte varit smärtfri på 13 år och läkarna kan inget göra. Ett extremfall, visst, men det KAN hända och det är tyvärr inte så ovanligt heller. Jag skulle undvika operation om det går .

• svirr
    Erase skrev 2011-01-31 10:07:17 följande:
    Jag fick det som gravid för 13 år sedan. Opererades nåt år efter förlossningen, nåt gick snett vid op. Har nu dessutom en nervskada som går från hand till nacke.... Och ja, karpaltunnelsyndromet kom tillbaka nästan direkt efter operationen... Så för mig blev det en kronisk/permanent skada x2 !  Har inte varit smärtfri på 13 år och läkarna kan inget göra. Ett extremfall, visst, men det KAN hända och det är tyvärr inte så ovanligt heller. Jag skulle undvika operation om det går .

Måste bara fråga hur det är möjligt att få sån skada (hand till nacke) när man bara håller till kring handled/hand när man opererar? Var det något med hur du låg, eller liknande? Det måste vara en väldigt ovanlig komplikation, om det är relaterat. Självklart ska man inte operera om det inte behövs, men det är ändå ett litet ingrepp, och det är inte heller så roligt med permanent nedsatt känsel och ibland smärtor.

• Rottis77

Jag fick mycket problem med båda mina händer efter förlossningen med första barnet som kvarstod så när jag blev gravid med nr 2 valde dom att operera båda händerna (inte samtidigt, 6 veckor emellan), och det va inte lätt att ha hand om en 1-åring, första veckan fick jag hjälp av mamma dagtid, men sen gick det bättre. Och nu kan jag känna mina händer igen Skrattande

• Erase
    svirr skrev 2011-01-31 10:14:43 följande:

Måste bara fråga hur det är möjligt att få sån skada (hand till nacke) när man bara håller till kring handled/hand när man opererar? Var det något med hur du låg, eller liknande? Det måste vara en väldigt ovanlig komplikation, om det är relaterat. Självklart ska man inte operera om det inte behövs, men det är ändå ett litet ingrepp, och det är inte heller så roligt med permanent nedsatt känsel och ibland smärtor.

jaa du, hur det är möjligt ?? Jag antar att det har med alla nerver man har i hand/arm att göra !  Det går ju nerver hela vägen från handen så att säga... Jag har ingen aning om HUR ovanlig komplikation det är, men ATT det är en relaterad komplikation DET vet jag iallafall !  Sen menade jag inte att man opererar utan att det behövs, men vad som däremot är ganska känt är att just karpaltunnelsyndrom har en förmåga att återkomma. I mitt fall blev skadan mycket värre med dagliga smärtor. Hade jag vetat att den risken fanns hade jag valt bort operationen !
  • Zygo
    Erase skrev 2011-01-31 21:54:44 följande:
    jaa du, hur det är möjligt ?? Jag antar att det har med alla nerver man har i hand/arm att göra !  Det går ju nerver hela vägen från handen så att säga... Jag har ingen aning om HUR ovanlig komplikation det är, men ATT det är en relaterad komplikation DET vet jag iallafall !  Sen menade jag inte att man opererar utan att det behövs, men vad som däremot är ganska känt är att just karpaltunnelsyndrom har en förmåga att återkomma. I mitt fall blev skadan mycket värre med dagliga smärtor. Hade jag vetat att den risken fanns hade jag valt bort operationen !
    Ja, gud, alla nerver hänger ju ihop med ryggmärgen upp till hjärnan, inte så konstigt. Ditt inlägg fick mig att tänka efter lite extra inför en operation, vill avvakta lite till känner jag. Hittade på nätet också en sida om avvikelser i samband med just operationer av karpaltunnelsyndrom, folk som blivit skadade för livet.
    Synd att du drabbades, verkligen, måste vara hemskt för dig
  • Rottis77
    Zygo skrev 2011-01-31 22:25:42 följande:
    Ja, gud, alla nerver hänger ju ihop med ryggmärgen upp till hjärnan, inte så konstigt. Ditt inlägg fick mig att tänka efter lite extra inför en operation, vill avvakta lite till känner jag. Hittade på nätet också en sida om avvikelser i samband med just operationer av karpaltunnelsyndrom, folk som blivit skadade för livet.
    Synd att du drabbades, verkligen, måste vara hemskt för dig
    Men häng inte upp dig på en sak nu! Tänk på att det aktiskt är 13 år sedan denna operationen ägde rum och rutiner har säkert ändrats + blivit bättre, visst olycker händer även den bästa läkaren.

Jag opererade båda mina under senaste graviditeten och det är 1 år sedan och det blev bra. 
  • svirr
    Erase skrev 2011-01-31 21:54:44 följande:
    Jo, jag vet om de nerver som finns, däremot har jag aldrig hört talas om liknande komplikation, och då jobbar på jag på en klinik där vi gör sådana operationer... Däremot har jag stött på patienter som upplevt att smärtan från karpaltunnelsyndromet strålat upp längs armen.
Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom kvar efter förlossningen?