• svirr

Karpaltunnelsyndrom kvar efter förlossningen?

Jag hade karpaltunnelsyndrom i båda händer, mer i höger, i slutet av förra graviditeten. Det gick över, men det tog längre tid än jag trodde, säkert 2 mån.
    Använd handledsskydd om det hjälper, och om du märker att det är något särskilt som gör det värre, försök undvika det. Om det inte blir bättre, eller blir värre, söker du på vårdcentralen. Skulle du bli opererad brukar man bli sjukskriven 2-3 veckor (iaf här), och alltså kan din partner vara hemma och få föräldrapenning, och sköta det mesta med bebisen.

• svirr
    Erase skrev 2011-01-31 10:07:17 följande:
    Jag fick det som gravid för 13 år sedan. Opererades nåt år efter förlossningen, nåt gick snett vid op. Har nu dessutom en nervskada som går från hand till nacke.... Och ja, karpaltunnelsyndromet kom tillbaka nästan direkt efter operationen... Så för mig blev det en kronisk/permanent skada x2 !  Har inte varit smärtfri på 13 år och läkarna kan inget göra. Ett extremfall, visst, men det KAN hända och det är tyvärr inte så ovanligt heller. Jag skulle undvika operation om det går .

Måste bara fråga hur det är möjligt att få sån skada (hand till nacke) när man bara håller till kring handled/hand när man opererar? Var det något med hur du låg, eller liknande? Det måste vara en väldigt ovanlig komplikation, om det är relaterat. Självklart ska man inte operera om det inte behövs, men det är ändå ett litet ingrepp, och det är inte heller så roligt med permanent nedsatt känsel och ibland smärtor.

• svirr
    Erase skrev 2011-01-31 21:54:44 följande:
    jaa du, hur det är möjligt ?? Jag antar att det har med alla nerver man har i hand/arm att göra !  Det går ju nerver hela vägen från handen så att säga... Jag har ingen aning om HUR ovanlig komplikation det är, men ATT det är en relaterad komplikation DET vet jag iallafall !  Sen menade jag inte att man opererar utan att det behövs, men vad som däremot är ganska känt är att just karpaltunnelsyndrom har en förmåga att återkomma. I mitt fall blev skadan mycket värre med dagliga smärtor. Hade jag vetat att den risken fanns hade jag valt bort operationen !
    Jo, jag vet om de nerver som finns, däremot har jag aldrig hört talas om liknande komplikation, och då jobbar på jag på en klinik där vi gör sådana operationer... Däremot har jag stött på patienter som upplevt att smärtan från karpaltunnelsyndromet strålat upp längs armen.
  • svirr
    Rottis77 skrev 2011-02-01 13:26:28 följande:
    Gipsad blir du inte! 

Första veckan är jobbig, men om du har nån som kan hjälpa dig tycker jag att du ska satsa, blir inte lättare ju äldre barnet blir och vips så har du en till Skrattande 

Det är olika på olika ställen, här gipsar vi, men en del ställen gör det inte.
    Går det över av sig själv utan att man hinner få permanent skada är väl oskuret bäst, ingen op är ju helt riskfri.

TS, om du blir gipsad kommer du att vara sjukskriven och din partner kan ta föräldradagar, och hursomhelst måste du ju kunna sjukskriva dig själv en vecka, och att h*n då är hemma.

• svirr
    Zygo skrev 2011-02-01 15:43:10 följande:
    Men sambon pluggar och kan inte strunta i studierna så länge, plus att han själv inte kan ta henne hela tiden dygnet runt ju, hon äter med 1,5 timmes mellanrum.

Ja, då är det ju besvärligare. Men än behöver du ju inte ge upp hoppet om att det går tillbaka spontant, det är rätt vanligt. Även om graviditetssvullnaden gått tillbaka tar det ju lite tid för nerven att återhämta sig också.

Rottis77 skrev 2011-02-01 15:30:24 följande:
    Har faktiskt aldrig hört nån som blivit gipsad och jag fick bara ett STORT bandage på mina händer när dom opererat mig. Och jag blev sjukskriven i 6 veckor/hand.

Det låter som en lång sjukskrivning, men det är ju förstås olika beroende på vad man jobbar med. Jag tror att socialstyrelsen rekommenderar mellan 2-4 veckor, beroende på jobb, om jag inte minns fel.

• svirr
    Rottis77 skrev 2011-02-02 02:58:41 följande:
    Ja, har ett jobb, med mycket tunga lyft väldigt ofta och sen har jag reumatisk värk också, så va lite extra "HANDikappad" Skrattande
Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom kvar efter förlossningen?