• Zygo

Karpaltunnelsyndrom kvar efter förlossningen?

Jag fick karpaltunnelsyndrom i höger hand i v 31. Två veckor efter förlossningen så fick jag det även på vänster hand! Jag som hade hoppats på att det skulle försvinna!

Någon som vet hur lång tid det kan ta innan det försvinner (om det gör det)?

Undrar också om det finns någon som blivit opererad efter förlossningen för just detta? Hur gick det att sköta bebisen? Jag är rädd för att jag inte ska kunna bära på min fyraveckorsbebis, eller ens byta en blöja?

• Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom kvar efter förlossningen?
  • Zygo
    Rottis77 skrev 2011-02-01 06:21:55 följande:
    Men häng inte upp dig på en sak nu! Tänk på att det aktiskt är 13 år sedan denna operationen ägde rum och rutiner har säkert ändrats + blivit bättre, visst olycker händer även den bästa läkaren.

Jag opererade båda mina under senaste graviditeten och det är 1 år sedan och det blev bra. 
    Jag är mest tveksam till att göra något just nu eftersom jag då inte kommer kunna ta hand om min nyfödda, hur byta blöja och lyfta/bära på henne med gipsad hand?
  • Erase
    svirr skrev 2011-02-01 09:03:45 följande:
    Jo, jag vet om de nerver som finns, däremot har jag aldrig hört talas om liknande komplikation, och då jobbar på jag på en klinik där vi gör sådana operationer... Däremot har jag stött på patienter som upplevt att smärtan från karpaltunnelsyndromet strålat upp längs armen.
    För min del slutade det med att jag fick en sk. TENSapparat inopererad, kopplad direkt på ryggmärgen & med en dosa inopererad i magen. DET är extremt ovanligt då dessa apparater är väldigt dyra. Antar att du känner till detta också då ? Förmodligen är det väl vanligast att denna rutinoperation inte ger dessa komplikationer, men det kan väl vara bra att vara medveten om vad som KAN hända ? Det är mycket nerver inblandade i denna operation, som du då vet . Dessutom är det tyvärr alldeles för vanligt att symptomen återkommer. Hade JAG haft all denna information inför valet att op. eller inte..... Ja, då hade jag hellre avstått !  13 år av ständig smärta och värktabletter önskar jag ingen, och det är inte över än. Detta kommer jag få leva med. Så nu har du lärt dig något nytt då, om du aldrig hört talas om detta !
  • Lilla JJ

Jag förlorade känseln, hade svår värk och domningar från v.25. Det tog ca 10 veckor innan det försvann. Det blev gradvis bättre och bättre. Efter tio veckor var det borta på dagen och efter 12 veckor var det även borta på natten. Nu 6 månader efter känner jag inget.

Mammas lille kille kom 100803
  • Erase
    Lilla JJ skrev 2011-02-01 10:36:53 följande:
    Jag förlorade känseln, hade svår värk och domningar från v.25. Det tog ca 10 veckor innan det försvann. Det blev gradvis bättre och bättre. Efter tio veckor var det borta på dagen och efter 12 veckor var det även borta på natten. Nu 6 månader efter känner jag inget.
    Skönt !!  Utan operation dessutom... Flört
  • Zygo
    Lilla JJ skrev 2011-02-01 10:36:53 följande:
    10 veckor efter förlossningen? Båda händerna?

Gud vad jag hoppas på att jag också får det så....
  • Zygo
    förvirrande skrev 2011-02-01 09:13:58 följande:
    Varför inte satsa på alternativ behandling innan du lägger dig under kniven?
    Som?
  • förvirrande

Sök hjälp hos kiropraktor, akupunktör eller ev. sjukgymnast. De kan behandla orsaken till karpaltunnelsyndromet så symtomen försvinner

• Rottis77
    Zygo skrev 2011-02-01 09:11:39 följande:
    Jag är mest tveksam till att göra något just nu eftersom jag då inte kommer kunna ta hand om min nyfödda, hur byta blöja och lyfta/bära på henne med gipsad hand?
    Gipsad blir du inte! 

Första veckan är jobbig, men om du har nån som kan hjälpa dig tycker jag att du ska satsa, blir inte lättare ju äldre barnet blir och vips så har du en till Skrattande 
  • svirr
    Rottis77 skrev 2011-02-01 13:26:28 följande:
    Gipsad blir du inte! 

Första veckan är jobbig, men om du har nån som kan hjälpa dig tycker jag att du ska satsa, blir inte lättare ju äldre barnet blir och vips så har du en till Skrattande 

Det är olika på olika ställen, här gipsar vi, men en del ställen gör det inte.
    Går det över av sig själv utan att man hinner få permanent skada är väl oskuret bäst, ingen op är ju helt riskfri.

TS, om du blir gipsad kommer du att vara sjukskriven och din partner kan ta föräldradagar, och hursomhelst måste du ju kunna sjukskriva dig själv en vecka, och att h*n då är hemma.

• Rottis77
    svirr skrev 2011-02-01 13:44:20 följande:

Går det över av sig själv utan att man hinner få permanent skada är väl oskuret bäst, ingen op är ju helt riskfri.

TS, om du blir gipsad kommer du att vara sjukskriven och din partner kan ta föräldradagar, och hursomhelst måste du ju kunna sjukskriva dig själv en vecka, och att h*n då är hemma.

Har faktiskt aldrig hört nån som blivit gipsad och jag fick bara ett STORT bandage på mina händer när dom opererat mig. Och jag blev sjukskriven i 6 veckor/hand.
  • Zygo
    svirr skrev 2011-02-01 13:44:20 följande:

Men sambon pluggar och kan inte strunta i studierna så länge, plus att han själv inte kan ta henne hela tiden dygnet runt ju, hon äter med 1,5 timmes mellanrum.
  • svirr
    Zygo skrev 2011-02-01 15:43:10 följande:
    Men sambon pluggar och kan inte strunta i studierna så länge, plus att han själv inte kan ta henne hela tiden dygnet runt ju, hon äter med 1,5 timmes mellanrum.

Ja, då är det ju besvärligare. Men än behöver du ju inte ge upp hoppet om att det går tillbaka spontant, det är rätt vanligt. Även om graviditetssvullnaden gått tillbaka tar det ju lite tid för nerven att återhämta sig också.

Rottis77 skrev 2011-02-01 15:30:24 följande:
    Har faktiskt aldrig hört nån som blivit gipsad och jag fick bara ett STORT bandage på mina händer när dom opererat mig. Och jag blev sjukskriven i 6 veckor/hand.

Det låter som en lång sjukskrivning, men det är ju förstås olika beroende på vad man jobbar med. Jag tror att socialstyrelsen rekommenderar mellan 2-4 veckor, beroende på jobb, om jag inte minns fel.

• Rottis77
    svirr skrev 2011-02-01 20:35:34 följande:

Ja, då är det ju besvärligare. Men än behöver du ju inte ge upp hoppet om att det går tillbaka spontant, det är rätt vanligt. Även om graviditetssvullnaden gått tillbaka tar det ju lite tid för nerven att återhämta sig också.

Rottis77 skrev 2011-02-01 15:30:24 följande:

Det låter som en lång sjukskrivning, men det är ju förstås olika beroende på vad man jobbar med. Jag tror att socialstyrelsen rekommenderar mellan 2-4 veckor, beroende på jobb, om jag inte minns fel.

Ja, har ett jobb, med mycket tunga lyft väldigt ofta och sen har jag reumatisk värk också, så va lite extra "HANDikappad" Skrattande
  • svirr
    Rottis77 skrev 2011-02-02 02:58:41 följande:
    Ja, har ett jobb, med mycket tunga lyft väldigt ofta och sen har jag reumatisk värk också, så va lite extra "HANDikappad" Skrattande
Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom kvar efter förlossningen?