• Rottis77

Karpaltunnelsyndrom kvar efter förlossningen?

Jag fick mycket problem med båda mina händer efter förlossningen med första barnet som kvarstod så när jag blev gravid med nr 2 valde dom att operera båda händerna (inte samtidigt, 6 veckor emellan), och det va inte lätt att ha hand om en 1-åring, första veckan fick jag hjälp av mamma dagtid, men sen gick det bättre. Och nu kan jag känna mina händer igen Skrattande

• Rottis77
    Zygo skrev 2011-01-31 22:25:42 följande:
    Ja, gud, alla nerver hänger ju ihop med ryggmärgen upp till hjärnan, inte så konstigt. Ditt inlägg fick mig att tänka efter lite extra inför en operation, vill avvakta lite till känner jag. Hittade på nätet också en sida om avvikelser i samband med just operationer av karpaltunnelsyndrom, folk som blivit skadade för livet.
    Synd att du drabbades, verkligen, måste vara hemskt för dig
    Men häng inte upp dig på en sak nu! Tänk på att det aktiskt är 13 år sedan denna operationen ägde rum och rutiner har säkert ändrats + blivit bättre, visst olycker händer även den bästa läkaren.

Jag opererade båda mina under senaste graviditeten och det är 1 år sedan och det blev bra. 
  • Rottis77
    Zygo skrev 2011-02-01 09:11:39 följande:
    Jag är mest tveksam till att göra något just nu eftersom jag då inte kommer kunna ta hand om min nyfödda, hur byta blöja och lyfta/bära på henne med gipsad hand?
    Gipsad blir du inte! 

Första veckan är jobbig, men om du har nån som kan hjälpa dig tycker jag att du ska satsa, blir inte lättare ju äldre barnet blir och vips så har du en till Skrattande 
  • Rottis77
    svirr skrev 2011-02-01 13:44:20 följande:

Det är olika på olika ställen, här gipsar vi, men en del ställen gör det inte.
    Går det över av sig själv utan att man hinner få permanent skada är väl oskuret bäst, ingen op är ju helt riskfri.

TS, om du blir gipsad kommer du att vara sjukskriven och din partner kan ta föräldradagar, och hursomhelst måste du ju kunna sjukskriva dig själv en vecka, och att h*n då är hemma.

Har faktiskt aldrig hört nån som blivit gipsad och jag fick bara ett STORT bandage på mina händer när dom opererat mig. Och jag blev sjukskriven i 6 veckor/hand.
  • Rottis77
    svirr skrev 2011-02-01 20:35:34 följande:

Ja, då är det ju besvärligare. Men än behöver du ju inte ge upp hoppet om att det går tillbaka spontant, det är rätt vanligt. Även om graviditetssvullnaden gått tillbaka tar det ju lite tid för nerven att återhämta sig också.

Rottis77 skrev 2011-02-01 15:30:24 följande:
    Har faktiskt aldrig hört nån som blivit gipsad och jag fick bara ett STORT bandage på mina händer när dom opererat mig. Och jag blev sjukskriven i 6 veckor/hand.

Det låter som en lång sjukskrivning, men det är ju förstås olika beroende på vad man jobbar med. Jag tror att socialstyrelsen rekommenderar mellan 2-4 veckor, beroende på jobb, om jag inte minns fel.

Ja, har ett jobb, med mycket tunga lyft väldigt ofta och sen har jag reumatisk värk också, så va lite extra "HANDikappad" Skrattande
Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom kvar efter förlossningen?