• heejho

Donera ägg? Nej tack!

Jag fick en förfrågan av min sambos kompis tjej (alltså en rätt ytlig bekant) som inte kan få barn -  om jag inte ville donera några ägg till henne eftersom dom funderar nu på att skaffa barn. Och äggdonation är jag för, absolut ska par få chansen om dom inte kan få det på naturlig väg, men jag själv för min egen del känner att det inte känns rätt att jag skulle ge bort mina ägg.
    Jag skulle gå runt och tänka "åh, här kommer mitt barn" Jag skulle inte kunna koppla bort att en gång i tiden tog ett ägg ifrån mig som sedan med hjälp av en spermie blev en människa.
    När jag sa detta till henne så blev hon rätt irriterad, och fortsatte pressa mig,
    - Ja men du har ju dina två barn och verkar vara fertil och i en bra ålder...

Det spelar ingen roll, det är en såpass viktig fråga att man ska inte ifrågasätta något sådant eftersom det är så pass personligt också.
    Hon undrade varför jag tyckte det kändes obehagligt, men jag sa att jag inte behövde försvara mig, och då blev hon lite putt.

Jag menar, jag har väl rätt att ha mina känslor/tankar kring det, och har jag absolut ingen lust att förklara mer, utan det känns bara fel, eller?! :O 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-24 10:15
    Jag hade gärna ändrat rubriken om det hade gått, det var klumpigt gjort! Men jag tänkte inte på att det kunde låta rått och dumt. Hoppas ni har överseende :)

• Svar på tråden Donera ägg? Nej tack!
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Nej, alltså... Jag tycker inte att hon ska ifrågasätta ditt nej. Lite konstigt öht att hon frågar dig, en ytligt bekant...

• heejho
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2011-01-22 22:45:38 följande:
    Nej, alltså... Jag tycker inte att hon ska ifrågasätta ditt nej. Lite konstigt öht att hon frågar dig, en ytligt bekant...
    Ja, hon är lite speciell kanske jag borde tillägga, men jag tog rätt illa vid mig och kände mig rätt kränkt!
  • Bottis

Jag bara undrar, inte illa ment, varför känner du dig kränkt? Är det inte ganska fantastiskt att hon väljer att fråga dig? Jag menar det är ju inte något man skulle fråga vem som helst. Sen kan man ju tycka att hon borde acceptera ditt nej utan att ifrågasätta.

heejho skrev 2011-01-22 22:46:43 följande:
    Ja, hon är lite speciell kanske jag borde tillägga, men jag tog rätt illa vid mig och kände mig rätt kränkt!
  • heejho
    Bottis skrev 2011-01-22 22:49:56 följande:
    Jag bara undrar, inte illa ment, varför känner du dig kränkt? Är det inte ganska fantastiskt att hon väljer att fråga dig? Jag menar det är ju inte något man skulle fråga vem som helst. Sen kan man ju tycka att hon borde acceptera ditt nej utan att ifrågasätta.
    Jag tog illa vid mig eftersom hon inte accepterade mitt svar utan fortsatte att ifrågasätta något som är ett rätt viktigt val! Sen tar jag inte riktigt det som en komplimang eftersom jag inte uppskattade det riktigt med tanke på hur hon reagerade som sagt..
  • MattiasFru

nej jag skulle faktiskt inte heller vilja göra det. Tycker att det borde kännas bättre för henne också om äggen kommer från någon hon inte känner? 

• heejho
    MattiasFru skrev 2011-01-22 22:52:58 följande:
    nej jag skulle faktiskt inte heller vilja göra det. Tycker att det borde kännas bättre för henne också om äggen kommer från någon hon inte känner? 
    Nej precis, jag vet inte, jag gillar det inte bara.
  • oceanney

Självklart ska ditt nej respekteras och självklart är det för de flesta alldeles för psykologiskt komplicerat att donera ägg till någon man känner.

Du kommer alltid känna att det är ditt barn och hur förvirrande vore det inte för det stackars barnet? Kanske är hon som frågade dålig på att förklara eller dåligt insatt? 

Har man en egen donator får man, om jag förstått det rätt, förtur i äggdonationskön. Det innebär att hon får någon annans ägg och dina ägg går till en för dig okänt par, vilket är ett ganska vettigt upplägg. 

Däremot tycker jag att det var hyfsat okänsligt av dig att posta ett inlägg med rubriken "Donera ägg? Nej tack!" i forumet Svårt att få barn. Kanske kan ta den diskussionen någon annanstans?

• Snösport
    oceanney skrev 2011-01-23 01:05:05 följande:
    Självklart ska ditt nej respekteras och självklart är det för de flesta alldeles för psykologiskt komplicerat att donera ägg till någon man känner.

Du kommer alltid känna att det är ditt barn och hur förvirrande vore det inte för det stackars barnet? Kanske är hon som frågade dålig på att förklara eller dåligt insatt? 

Har man en egen donator får man, om jag förstått det rätt, förtur i äggdonationskön. Det innebär att hon får någon annans ägg och dina ägg går till en för dig okänt par, vilket är ett ganska vettigt upplägg. 

Däremot tycker jag att det var hyfsat okänsligt av dig att posta ett inlägg med rubriken "Donera ägg? Nej tack!" i forumet Svårt att få barn. Kanske kan ta den diskussionen någon annanstans?
    Förstår att TS kasnke inte vill ge ägg till en som man inte känner eller som trycker på Men håller helt med oceanneys sista stycke.
    Skönt  att några av fri vilja vill ge ägg, det är vissa av oss sista chans om vi ska kunna få ett barn av olika anledningar.
  • Hjärtefröjd
    oceanney skrev 2011-01-23 01:05:05 följande:
    Instämmer!

Dessutom gör man i princip alltid en korsdonation, så om du hade sagt ja hade du inte donerat till din "kompis" utan till någon okänd.
  • Thi 08

Klart ingen ska behöva känna sig tvungen att donera ägg. Vill man inte så vill man inte. Även om jag personligen har lite svårt att förstå varför man inte skulle vilja det, förutom detta med medicineringen då. Är man normalfertil så bär man runt på många ägg som bara kommer att förloras kan man lika gärna hjälpa någon annan. Men dina känslor är dina och det måste hon självklart respektera.

• MattiasFru
    Thi 08 skrev 2011-01-23 11:53:29 följande:
    Klart ingen ska behöva känna sig tvungen att donera ägg. Vill man inte så vill man inte. Även om jag personligen har lite svårt att förstå varför man inte skulle vilja det, förutom detta med medicineringen då. Är man normalfertil så bär man runt på många ägg som bara kommer att förloras kan man lika gärna hjälpa någon annan. Men dina känslor är dina och det måste hon självklart respektera.
    Jag skulle aldrig klara av psykiskt att veta att jag har ett barn någonstans som går runt som jag aldrig kommer få träffa. För det blir ju ändå så, det är mitt barn, med mitt leende och mina gener. Och det skulle inte fungera för mig alls och jag skulle aldrig kunna tänka mig det.
  • Flisan86
    heejho skrev 2011-01-22 22:43:30 följande:
    Trots att jag måste vara en av de mer aktiva förspråkarna  av äggdonation här på FL (och är donator själv) så håller jag helt med dig. Det ska ju vara helt upp till dig om du vill donera, och om det finns minsta tvivel ska man absolut inte göra det.

Däremot måste jag påpeka att du med största sannolikhet skulle "korsdonera" för din vän, dvs donera till ett annat par för att ge dem förtur i kön. Just av den anledningen som du beskriver ("åh, här kommer mitt barn") så rekommenderar man starkt att inte donera direkt, utan just korsdonera. Ang det där att det skulle vara ditt barn finns mycket att säga, men det vore lite väl OT kanske.

Men hur som helst, självklart ska du inte donera om det inte känns helt rätt för dig.
  • MattiasFru

ursäkta att jag frågar, diskuterade detta med en vän bara, och jag menar verkligen inte att trampa någon på tårna utan det är bara ren okunskap från min sida om man får ett donerat ägg, blir man automatiskt registrerad som biologisk förälder eller blir det som om man adopterar? rent juridiskt och pappersmässigt vid födseln alltså. Och somsagt, inga värderingar i det, bara okunskap och nyfikenhet

• Flisan86
    MattiasFru skrev 2011-01-23 18:35:34 följande:
    ursäkta att jag frågar, diskuterade detta med en vän bara, och jag menar verkligen inte att trampa någon på tårna utan det är bara ren okunskap från min sida om man får ett donerat ägg, blir man automatiskt registrerad som biologisk förälder eller blir det som om man adopterar? rent juridiskt och pappersmässigt vid födseln alltså. Och somsagt, inga värderingar i det, bara okunskap och nyfikenhet
    Fråga allt du kan komma på! Det finns inga dumma frågor, och det enda sättet att få ett svar är genom att fråga!

Sammanfattningsvis blir donatorn genetisk "moder" och mottagar-kvinnan biologisk moder. Trots att hälften av det genetiska materialet kommer från donatorn, så är det mottagarens kropp som bygger barnet och påverkar hur denne utvecklas.

Jag kopierar och klistrar in en kort text på engelska som förklarar bra:

Genes are expressed within a given child depending on the environment and its effects. The environment is the pregnany woman's womb and its is her genes, and not the egg donor's, that will determine how the genes received from the egg donor,  are expressed. The child born would have been emotionally and physically different had the child been carried to term by the egg donor.

Vidare har donatorn ingen juridisk koppling till barnet, utan mottagaren är 100% barnets biologiska och juridiska moder, trots att den könscell som används vid befruktningen kommer från en annan kvinna.

Donatorn har inga skyldigheter gentemot barnet, men kan kontaktas i framtiden. Vill barnet inte träffa eller kommunicera med barnet så har hon ingen skyldighet att göra det. Det barnet har rätt till är att veta vem som donerat ägget, dvs vilket dess genetiska ursprung är.

Hoppas det kan hjälpa!
  • Makerimanda

OJ, jag känner mig lite upprörd när jag läser detta.

Donera ägg, nej tack.

Det finns massor av par som gått igenom massor av olika behandlingar för att få ett barn, utan att lyckats.
    Som stått i kö i flera år på att få ett ägg donerat till sig.
    Som gått runt i en känslomässig berg och dahl bana i flera år och valsat runt mellan hopp och förtvivlan.
    Som inte vill något annat än att få ett litet barn.

Medans andra bara tar barn för givet.
    Eller blir gravida av att bara titta på varandra.

Men visst jag kan förstå att dom som inte är insatta i det har väldigt lite empati för dom människorna.

Man donerar inte ägg över en fika.
    Det ska till mycket mer än så, tex ska den som donerar vara färdig med sitt bildande av familj. Sen ska den vara under 35år.
    Och det är inte bara att donera, utan det görs utredning på det med kurator och massa sånt.
    Och nej, om du skulle donera ägg till din kompis så är det inte det ägget hon får tillbaka.

Dessutom kan jag tycka att är det inte bättre att någon sorgsen själ med stort hopp om att få ett barn kan få ta del av ägg som ändå går till "spillo" om man är färdig med sin familj.

Eftersom det är så få i sverige som donerar tvingas många åka utomlands...

• heejho
    Makerimanda skrev 2011-01-23 19:40:14 följande:
    OJ, jag känner mig lite upprörd när jag läser detta.

Donera ägg, nej tack.

Det finns massor av par som gått igenom massor av olika behandlingar för att få ett barn, utan att lyckats.
    Som stått i kö i flera år på att få ett ägg donerat till sig.
    Som gått runt i en känslomässig berg och dahl bana i flera år och valsat runt mellan hopp och förtvivlan.
    Som inte vill något annat än att få ett litet barn.

Medans andra bara tar barn för givet.
    Eller blir gravida av att bara titta på varandra.

Men visst jag kan förstå att dom som inte är insatta i det har väldigt lite empati för dom människorna.

Man donerar inte ägg över en fika.
    Det ska till mycket mer än så, tex ska den som donerar vara färdig med sitt bildande av familj. Sen ska den vara under 35år.
    Och det är inte bara att donera, utan det görs utredning på det med kurator och massa sånt.
    Och nej, om du skulle donera ägg till din kompis så är det inte det ägget hon får tillbaka.

Dessutom kan jag tycka att är det inte bättre att någon sorgsen själ med stort hopp om att få ett barn kan få ta del av ägg som ändå går till "spillo" om man är färdig med sin familj.

Eftersom det är så få i sverige som donerar tvingas många åka utomlands...
    Ja jag valde kanske inte den rätta rubriken, då jag kom på det efteråt.
    Men för min del så känns det inte rätt, bara för att jag inte vill donera min ägg betyder inte det att jag inte känner empati med dom människorna. Min mamma och pappa hade svårt att bli gravida, och jag har hört deras historia många gånger. 
    Jag skulle inte vilja vara i den sitsen, absolut inte, alla har rätt till barn - om man kan uttrycka det så, eftersom det ligger ju i våran natur!
    Men jag känner ändå, i min känsla att för MIN del känns det inte rätt, och då vill jag kunna stå för det utan att bli ifrågasatt.
  • hervor

Eftersom man får förtur i kön (som kan vara ganska lång) om man har en egen donator, förstår jag om en del försöker hitta en i bekantskapskretsen. Men jag tycker självklart inte att man beter sig som TS bekanta. Hon verkar både respektlös och dåligt påläst, när hon ifrågasätter TS nej.

Det är liksom inte bara att skaka ur sig några ägg. Det är ett INGREPP man gör, som kan vara ganska påfrestande. (Hormonbehandling, äggplock mm). Oavsett om man har känslomässiga aversioner mot att donera eller inte.

All heder till dem som gör det, men det måste vara ett EGET val och ett noga genomtänkt beslut. Det är inte lika fysiskt enkelt som att donera spermier... 

• vegankaka

dessutom, som någon tidigare nämnde, så gör man korsdonation i de fall man får tag i en "egen" donator. för att undvika eventuell framtida obehagskänsla eller liknande.

men vill du inte är det inget snack, bara låta bli. 

Svar på tråden Donera ägg? Nej tack!