Donera ägg? Nej tack!
Jag fick en förfrågan av min sambos kompis tjej (alltså en rätt ytlig bekant) som inte kan få barn - om jag inte ville donera några ägg till henne eftersom dom funderar nu på att skaffa barn. Och äggdonation är jag för, absolut ska par få chansen om dom inte kan få det på naturlig väg, men jag själv för min egen del känner att det inte känns rätt att jag skulle ge bort mina ägg.
Jag skulle gå runt och tänka "åh, här kommer mitt barn" Jag skulle inte kunna koppla bort att en gång i tiden tog ett ägg ifrån mig som sedan med hjälp av en spermie blev en människa.
När jag sa detta till henne så blev hon rätt irriterad, och fortsatte pressa mig,
- Ja men du har ju dina två barn och verkar vara fertil och i en bra ålder...
Det spelar ingen roll, det är en såpass viktig fråga att man ska inte ifrågasätta något sådant eftersom det är så pass personligt också.
Hon undrade varför jag tyckte det kändes obehagligt, men jag sa att jag inte behövde försvara mig, och då blev hon lite putt.
Jag menar, jag har väl rätt att ha mina känslor/tankar kring det, och har jag absolut ingen lust att förklara mer, utan det känns bara fel, eller?! :O
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-24 10:15
Jag hade gärna ändrat rubriken om det hade gått, det var klumpigt gjort! Men jag tänkte inte på att det kunde låta rått och dumt. Hoppas ni har överseende :)