MattiasFru skrev 2011-01-23 18:35:34 följande:
ursäkta att jag frågar, diskuterade detta med en vän bara, och jag menar verkligen inte att trampa någon på tårna utan det är bara ren okunskap från min sida
om man får ett donerat ägg, blir man automatiskt registrerad som biologisk förälder eller blir det som om man adopterar? rent juridiskt och pappersmässigt vid födseln alltså. Och somsagt, inga värderingar i det, bara okunskap och nyfikenhet
Fråga allt du kan komma på! Det finns inga dumma frågor, och det enda sättet att få ett svar är genom att fråga!
Sammanfattningsvis blir donatorn genetisk "moder" och mottagar-kvinnan biologisk moder. Trots att hälften av det genetiska materialet kommer från donatorn, så är det mottagarens kropp som bygger barnet och påverkar hur denne utvecklas.
Jag kopierar och klistrar in en kort text på engelska som förklarar bra:
Genes are expressed within a given child depending on the environment and its effects. The environment is the pregnany woman's womb and its is her genes, and not the egg donor's, that will determine how the genes received from the egg donor, are expressed. The child born would have been emotionally and physically different had the child been carried to term by the egg donor.
Vidare har donatorn ingen juridisk koppling till barnet, utan mottagaren är 100% barnets biologiska och juridiska moder, trots att den könscell som används vid befruktningen kommer från en annan kvinna.
Donatorn har inga skyldigheter gentemot barnet, men kan kontaktas i framtiden. Vill barnet inte träffa eller kommunicera med barnet så har hon ingen skyldighet att göra det. Det barnet har rätt till är att veta
vem som donerat ägget, dvs vilket dess genetiska ursprung är.
Hoppas det kan hjälpa!