• heejho

Donera ägg? Nej tack!

Jag fick en förfrågan av min sambos kompis tjej (alltså en rätt ytlig bekant) som inte kan få barn -  om jag inte ville donera några ägg till henne eftersom dom funderar nu på att skaffa barn. Och äggdonation är jag för, absolut ska par få chansen om dom inte kan få det på naturlig väg, men jag själv för min egen del känner att det inte känns rätt att jag skulle ge bort mina ägg.
    Jag skulle gå runt och tänka "åh, här kommer mitt barn" Jag skulle inte kunna koppla bort att en gång i tiden tog ett ägg ifrån mig som sedan med hjälp av en spermie blev en människa.
    När jag sa detta till henne så blev hon rätt irriterad, och fortsatte pressa mig,
    - Ja men du har ju dina två barn och verkar vara fertil och i en bra ålder...

Det spelar ingen roll, det är en såpass viktig fråga att man ska inte ifrågasätta något sådant eftersom det är så pass personligt också.
    Hon undrade varför jag tyckte det kändes obehagligt, men jag sa att jag inte behövde försvara mig, och då blev hon lite putt.

Jag menar, jag har väl rätt att ha mina känslor/tankar kring det, och har jag absolut ingen lust att förklara mer, utan det känns bara fel, eller?! :O 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-24 10:15
    Jag hade gärna ändrat rubriken om det hade gått, det var klumpigt gjort! Men jag tänkte inte på att det kunde låta rått och dumt. Hoppas ni har överseende :)

• Svar på tråden Donera ägg? Nej tack!
  • heejho
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2011-01-22 22:45:38 följande:
    Nej, alltså... Jag tycker inte att hon ska ifrågasätta ditt nej. Lite konstigt öht att hon frågar dig, en ytligt bekant...
    Ja, hon är lite speciell kanske jag borde tillägga, men jag tog rätt illa vid mig och kände mig rätt kränkt!
  • heejho
    Bottis skrev 2011-01-22 22:49:56 följande:
    Jag bara undrar, inte illa ment, varför känner du dig kränkt? Är det inte ganska fantastiskt att hon väljer att fråga dig? Jag menar det är ju inte något man skulle fråga vem som helst. Sen kan man ju tycka att hon borde acceptera ditt nej utan att ifrågasätta.
    Jag tog illa vid mig eftersom hon inte accepterade mitt svar utan fortsatte att ifrågasätta något som är ett rätt viktigt val! Sen tar jag inte riktigt det som en komplimang eftersom jag inte uppskattade det riktigt med tanke på hur hon reagerade som sagt..
  • heejho
    MattiasFru skrev 2011-01-22 22:52:58 följande:
    nej jag skulle faktiskt inte heller vilja göra det. Tycker att det borde kännas bättre för henne också om äggen kommer från någon hon inte känner? 
    Nej precis, jag vet inte, jag gillar det inte bara.
  • heejho
    Makerimanda skrev 2011-01-23 19:40:14 följande:
    OJ, jag känner mig lite upprörd när jag läser detta.

Donera ägg, nej tack.

Det finns massor av par som gått igenom massor av olika behandlingar för att få ett barn, utan att lyckats.
    Som stått i kö i flera år på att få ett ägg donerat till sig.
    Som gått runt i en känslomässig berg och dahl bana i flera år och valsat runt mellan hopp och förtvivlan.
    Som inte vill något annat än att få ett litet barn.

Medans andra bara tar barn för givet.
    Eller blir gravida av att bara titta på varandra.

Men visst jag kan förstå att dom som inte är insatta i det har väldigt lite empati för dom människorna.

Man donerar inte ägg över en fika.
    Det ska till mycket mer än så, tex ska den som donerar vara färdig med sitt bildande av familj. Sen ska den vara under 35år.
    Och det är inte bara att donera, utan det görs utredning på det med kurator och massa sånt.
    Och nej, om du skulle donera ägg till din kompis så är det inte det ägget hon får tillbaka.

Dessutom kan jag tycka att är det inte bättre att någon sorgsen själ med stort hopp om att få ett barn kan få ta del av ägg som ändå går till "spillo" om man är färdig med sin familj.

Eftersom det är så få i sverige som donerar tvingas många åka utomlands...
    Ja jag valde kanske inte den rätta rubriken, då jag kom på det efteråt.
    Men för min del så känns det inte rätt, bara för att jag inte vill donera min ägg betyder inte det att jag inte känner empati med dom människorna. Min mamma och pappa hade svårt att bli gravida, och jag har hört deras historia många gånger. 
    Jag skulle inte vilja vara i den sitsen, absolut inte, alla har rätt till barn - om man kan uttrycka det så, eftersom det ligger ju i våran natur!
    Men jag känner ändå, i min känsla att för MIN del känns det inte rätt, och då vill jag kunna stå för det utan att bli ifrågasatt.
Svar på tråden Donera ägg? Nej tack!