• Jordgubben82

Hur långt innan ska man gå på auroramottagningen? Och hur går det till?

Hejsan!

Min barnmorska har skickat remiss till auroramottagningen (clarabarnmorska heter det här) hon skickade remissen för 6 veckorn sedan och sa att dom kommer att ringa mig. Hur långt innan man ska ha ska man prata med dom är i vecka 28+3 nu. hur många gånger går man och hur går det till?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur långt innan ska man gå på auroramottagningen? Och hur går det till?
  • annroll

De brukar inte ha ngn brådska, jag fick komma dit i v 29/30 tror jag.. 
    Man pratar väl om varför du är där.. det är ju olika för alla.
    Jag var där två ggr. Men man får ju gå fler ggr men de ville inte jag.  

• Jordgubben82
    annroll skrev 2011-01-21 10:59:25 följande:
    De brukar inte ha ngn brådska, jag fick komma dit i v 29/30 tror jag.. 
    Man pratar väl om varför du är där.. det är ju olika för alla.
    Jag var där två ggr. Men man får ju gå fler ggr men de ville inte jag.  
    Tack för svaret
  • BeccaStina

det beror ju på varför du går till klara barnmorskan, finns många olika anledningar..
    ex

- är det för att prata om din förlossningsrädsla
    - förberadande inför förlossningen
    - för att prata för att få ett snitt?
    - förlossningsplan (ex igångsättning)

beccastina.blogg.se - mamma till Theodore 080805
  • pigglet

Bm skrev en remiss redan i vecka 11, jag tror jag började gå runt vecka 20 kanske, om jag minns rätt. Gick en gång/vecka i kanske 6-8 gånger? (Minns inte så bra, det var 9 år sedan.)

Träffade en mycket lugn och duktig bm, som inte på något sätt förringade min rädsla. Första träffen sa hon att "du behöver inte tänka att du ska övertyga mig om att du behöver ett snitt. Vi pratar på ett tag, och skulle du sedan känna att du fortfarande vill ha ett snitt så är det så det blir."
    Det var jätteviktigt faktiskt, för då behövde jag inte känna att jag var tvungen "hålla garden uppe" av rädsla för att hon kanske skulle ta det som att jag ändå kunde klara en vaginal förlossning. Utan vi kunde prata helt fritt, jag kunde i lugn och ro tänka över hennes frågor och alternativ, utan att behöva undra över vad hennes reaktion skulle bli. 

Vi pratade mycket om hur en förlossning går till och saker som skrämde mig, hon ville att jag skulle ha rätt fakta fast jag var mycket påläst. Jag grät mest hela tiden, och hon var lugn och väntade och lyssnade.
    Sista gången sa hon att "nu tycker jag vi bokar en tid hos läkaren för en planering av snitt, eller vad tycker du?".

Jag tycker det är väldigt stor skillnad att prata med en utbildad aurora-bm än en "vanlig". På de vanliga kontrollerna känns det som de tycker att man är sjåpig och löjlig, "att föda barn är ju faktiskt något kvinnor klarat i alla tider". Ett helt annat bemötande hos aurora, där fokus är att få till stånd en så positiv förlossningsupplevelse som möjligt.

Hoppas du får en lika positiv upplevelse som jag fick! Det är förfärligt att gruva sig så för något som ska vara den största dagen i ens liv...   :(
    Kram!

• skruttismamma

Kommer inte ihåg när jag började på Aurora i min andra grav. Tyckte det var ganska bra men hjälpte inte så mkt, det beror nog på vad man vill ha hjälp med. Hade en jobbig förstaförlossning och var livrädd för andra. Ville dock inte ha snitt eller igångsättning odyl och är ganska påläst om smärtlindring etc. Vi pratade igenom förra gången och hur vi skulle kunna göra det bättre denna vilket inte hade ngt konkret jag önskade mig. Fick dock ett väldigt fint omhändertagande andra förlossningen som gick hur bra som helst utan mer smärtlindring än lustgas i c:a 10 min, innan dess endast massage och dusch. Berodde nog även mkt på att jaghade en lugn o trygg bm som jag kände att jag kunde lita på och slappnade då av och ville vänta m bedövning in i det sista. Om du har en bra aurorabm så försök komma fram till vad du är rädd för och så kan ni prata om vad ni kan göra åt det. Ibland kanske man bara kan tänka sig snitt först men kommer fram till att det finns en annan bra utväg, ibland är snitt det enda man kan komma fram till.Sedan är det ju många som kommer dit utan att alls vilja bli snittade, det finns mkt annat att tala om.

• Jordgubben82

Tack för alla svar :) Jag fick akut snitt med min första son och jag vill verkligen inte ha snitt igen, men är så rädd för att det kommer bli så eller att jag kommer få en barnmorska igen som inte alls förstår mig. Hade först en underbar barnmorska, men hon som sedan tog över klarade jag inte alls av. Och så e jag rädd att något ska gå ännu mer fel än det gjorde sist vet inte varför.

• BeccaStina
    Jordgubben82 skrev 2011-01-24 12:40:46 följande:
    Tack för alla svar :) Jag fick akut snitt med min första son och jag vill verkligen inte ha snitt igen, men är så rädd för att det kommer bli så eller att jag kommer få en barnmorska igen som inte alls förstår mig. Hade först en underbar barnmorska, men hon som sedan tog över klarade jag inte alls av. Och så e jag rädd att något ska gå ännu mer fel än det gjorde sist vet inte varför.
    har en forlossning gått fel en gång så är det inte alls konstigt att man oroar sig igen, fördelen nu är ju att du vet hur du vill ha det och har möjlighet att gå till en aurora, du kan ju även skriva in i din journal att du är extremt rädd för "ditten eller datten" så du kan få den hjälp du behöver när förlossningen har startat.

ang om hur många gånger man går till auroran så tror jag det är något du och hon (skriver hon då det är övervägande tjejer osm arbetar där) kommer övverränns om tillsammans, du ska ju gå så länge och så ofta du känner att du behöver. Jag var där en gång och fick frågan om jag ville ses igen men det behövdes inte för min del, min tjejkompis gick 1 gång varannan vecka i några veckor så dom brukar vara flexibla :)
    beccastina.blogg.se - mamma till Theodore 080805
  • Jordgubben82
    BeccaStina skrev 2011-01-24 16:56:31 följande:
    har en forlossning gått fel en gång så är det inte alls konstigt att man oroar sig igen, fördelen nu är ju att du vet hur du vill ha det och har möjlighet att gå till en aurora, du kan ju även skriva in i din journal att du är extremt rädd för "ditten eller datten" så du kan få den hjälp du behöver när förlossningen har startat.

ang om hur många gånger man går till auroran så tror jag det är något du och hon (skriver hon då det är övervägande tjejer osm arbetar där) kommer övverränns om tillsammans, du ska ju gå så länge och så ofta du känner att du behöver. Jag var där en gång och fick frågan om jag ville ses igen men det behövdes inte för min del, min tjejkompis gick 1 gång varannan vecka i några veckor så dom brukar vara flexibla :)
    Tack för ditt svar :) har fått tid till nästa tisdag.... hoppas man träffar någon bra
  • Majaajasvensson

Jag fick komma i vecka 31 till Aurora avdelningen första gången och i förra veckan fick jag träffa läkaren då var jag i vecka 33.
    Tyckte att det var jätte jobbigt med väntan och sen att läkarn inte tog min rädsla på allvar först men jag fick kejsarsnitt så om 5 veckor exakt kommer sparven.
    Vilket sjukhus är det du ska till?

Svar på tråden Hur långt innan ska man gå på auroramottagningen? Och hur går det till?