• pigglet

Hur långt innan ska man gå på auroramottagningen? Och hur går det till?

Bm skrev en remiss redan i vecka 11, jag tror jag började gå runt vecka 20 kanske, om jag minns rätt. Gick en gång/vecka i kanske 6-8 gånger? (Minns inte så bra, det var 9 år sedan.)

Träffade en mycket lugn och duktig bm, som inte på något sätt förringade min rädsla. Första träffen sa hon att "du behöver inte tänka att du ska övertyga mig om att du behöver ett snitt. Vi pratar på ett tag, och skulle du sedan känna att du fortfarande vill ha ett snitt så är det så det blir."
    Det var jätteviktigt faktiskt, för då behövde jag inte känna att jag var tvungen "hålla garden uppe" av rädsla för att hon kanske skulle ta det som att jag ändå kunde klara en vaginal förlossning. Utan vi kunde prata helt fritt, jag kunde i lugn och ro tänka över hennes frågor och alternativ, utan att behöva undra över vad hennes reaktion skulle bli. 

Vi pratade mycket om hur en förlossning går till och saker som skrämde mig, hon ville att jag skulle ha rätt fakta fast jag var mycket påläst. Jag grät mest hela tiden, och hon var lugn och väntade och lyssnade.
    Sista gången sa hon att "nu tycker jag vi bokar en tid hos läkaren för en planering av snitt, eller vad tycker du?".

Jag tycker det är väldigt stor skillnad att prata med en utbildad aurora-bm än en "vanlig". På de vanliga kontrollerna känns det som de tycker att man är sjåpig och löjlig, "att föda barn är ju faktiskt något kvinnor klarat i alla tider". Ett helt annat bemötande hos aurora, där fokus är att få till stånd en så positiv förlossningsupplevelse som möjligt.

Hoppas du får en lika positiv upplevelse som jag fick! Det är förfärligt att gruva sig så för något som ska vara den största dagen i ens liv...   :(
    Kram!

Svar på tråden Hur långt innan ska man gå på auroramottagningen? Och hur går det till?