Inlägg från: giftfri |Visa alla inlägg
  • giftfri

Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet

Manga som konstart, är ju erkänt å väldigt stort ute i Världen, skulle bli förvånad om det i slutänden blir en fällande dom...

• giftfri
    ajnas skrev 2011-01-15 14:56:40 följande:
    Jag är utbildad på pubertetsutveckling. Man kan se på en naken kropp om en person genomgått puberteten eller inte. Om inte den tecknade bilden är så pass verklighetstrogen att sådana tecken finns med, eller att det inte framgår på annat sätt att det är ett barn (t ex att den bara når upp till låret på en vuxen person som också är med på bilden), låter jag den passera. Jag tror inte att jag skulle bedöma det som ett barn, om tecknarens intention var att det skulle vara en vuxen. Jag försöker att sätta vad jag TROR åt sidan när jag jobbar, och enbart gå efter det faktiska på bilden. Det kan vara väldigt jobbigt, jag TROR att bilden föreställer en 7-åring som utför oralsex, men det kan lika gärna vara en 20-åring med barnsligt ansikte. Då måste jag låta bilden gå fri.
    Med Manga måste det vara på gränsen till omöjligt att fastställa ålder, eftersom det inte finns riktiga människor som har det utseendet. Allt är ju fiction, "människorna" är ju rena påhitt, med anletsdrag som skulle skrämma skiten ur oss, om det kom några gående IRL, trots att dom ofta är väldigt stilfullt å vackert tecknade..
  • giftfri
    MaLindi skrev 2011-01-15 16:30:35 följande:
    De ska inte ha ngra sätt att få utlopp för sin störning, du säger lixom inte ngt jag inte vet, jag håller helt enkelt inte med då jag anser att tecknad porr VISST kan skada ngn genom en massa ex jag inte orkar skriva om... Tryck Visa endast om du vill veta vart jag står i frågan...
    Oj, då blir det att börja förstöra alla gamla konstverk å målningar med nakna barn, ja det finns ju t.o.m nakan bara tillsammans med vuxna..., vi bör heller inte låta barn bada i bassäng eller på badplatser.., det här blir knivigt, om vi ska hindra pedofiler att kåta upp sig...
  • giftfri

I antikens Grekland och Rom fanns porr i så gott som varje hem, vilken inte heller gömdes för barnen, och t ex kunde man i sin matskål, när man ätit upp sin soppa, finna ett analsexmotiv i matskålens botten. I sådana samhällen såg man nämligen sexualiteten som något positivt och nyttigt, och föreställningen att sex skulle kunna vara skadligt för någon hade ännu inte fått genomslag (det är först den sexualfientliga kristendomen som genomdriver det).

http://www.newsmill.se/artikel/2009/01/04/det-ar-moralisterna-som-ar-farliga-inte-porren

• giftfri
    Mad as snow skrev 2011-01-15 23:44:08 följande:
    Jag vete fan om just det antika Grekland är något eftersträvansvärt i den här diskussionen egentligen, med tanke på baksidan av den positiva och nyttiga sexualiteten på den tiden gick ut på att det gick alldeles utmärkt att som vuxen ha sex med unga pojkar så länge man frågade föräldrarna om lov först (det var det enda som var haken). Idag är de allra flesta av oss överens om att vuxna och barn inte bör ha sex med varandra (det är således inte något positivt och nyttigt alla gånger) och idealisering av den tidens sexualsyn, i en diskussion som berör just detta ämne, känns både obegripligt och lite smaklöst för mig.
    Just det, "idag", men läs hela artikeln så får du ett bättre sammanhang att förstå varför det ser ut som det gör idag, å att det inte kommer att se ut så "imorgon"..
    Alltså, att det vi tycker idag, inte kommer att vara en sanning om x antal år...
  • giftfri
    Lavish skrev 2011-01-15 23:59:08 följande:
    Fast att det var så där och då betyder väl inte att det på något sätt skulle vara bättre än nu? Tvärtom tror jag nog det förekom ganska mycket sexuellt våld och tvång mot barn och tjänare. Och att dessa var tämligen rättslösa. Det är väl inget att se upp till?

Tyckte artikeln var lite väl liberal. Den vill väl mest säga "anything goes" vilket jag inte kan hålla med om. Allt är inte OK. Bara hentai.
    Bättre sämre, varken eller.., jag visar bara på att inget är statiskt eller exakt rätt/fel, utan att det ofta bara är nåt som ligger i tiden, vårt synsätt vår moral., så vi kan lugnt räkna med att hur vi ser på saker idag, inte kommar att vara rätt i framtiden..
  • giftfri
    Shadilly skrev 2011-01-15 23:52:30 följande:
    Fick du inte tillräckligt med uppmärksamhet i den tråden du startade om det här? Antikens grekland känns hyfsat spretigt och off topic i den här tråden.
    Nää, jag valde nog fel plats, etik är väl inget som vill pratas om här på FL.., skulle lagt den under sex, men jag tycker den är mer än så..
  • giftfri
    Lavish skrev 2011-01-16 00:07:16 följande:
    Visst, och hur kopplade du det till sakfrågan?
    Med det 1:a klippet, där det stod att porr inte var nåt som gömdes undan för barn..
  • giftfri
    Lavish skrev 2011-01-16 00:24:31 följande:
    Ja, men jag menar, vad hade det med sakfrågan att göra? OK romarna gjorde så, men det gör det inte rätt. Tiderna och idealen förändras, det vet vi redan.  Men vilket argument menar du anföra i den här frågan när du drar in artikeln?
    Men det har jag redan skrvit..., att det vi ser som rätt/fel idag, bara är nåt som gäller här å nu, att det kommer att förändras i framtiden, precis som vi inte tänker som våra förfäder, å mest troligast så kommer våra efterkommande då att påstå att det var fel som vi gjorde...

Som de flesta "sanningar", så har dom ofta ett kort "bäst före" datum, vilket givetvis våra sanningar åxå kommer att ha..
Svar på tråden Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet