CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-01-15 12:30:40 följande:
Ja, jag håller med dig till 100% (som så ofta). Det som behövs är en nyanserad debatt från båda sidor.
Jag är också övertygad om att tecknade bilder används i groomingsyfte, det jag vänder mig mot är det absoluta "så här är det och därför ska det förbjudas" som alltid framförs grundat på egna erfarenheter eller hörsägen. Det är inte heller konstruktivt.
På andra sidan (icke-förbudssidan) så förekommer det, som du säger, en hel del raljerande vilket leder till samma sak från andra sidan och det blir en tydlig polarisering och det hjälper knappast.
Man får också skilja på (minst) två olika saker här, att förespråka tecknad barnporr och att inte vilja att det förbjuds i lag.
Det är en komplicerad diskussion som inte bör föras under känslomässig påverkan, vare sig från de som (förståeligt) reagerar med magkänslan när det kommer till barnporr och andra som slår i från sig varje förbud utan att tänka efter ordentligt.
Exakt vad jag var ute efter. Du fattar precis vad jag menar.
Just eftersom det är en komplicerad diskussion blir den - ofta just på Familjeliv - väldigt platt och byggd på emotionella utspel från båda läger. Den forskning som görs i ämnet är inte lättåtkomlig heller för vem som helst, det räcker inte med att googla lite för att kunna kasta in lite mer kött på benen i debatten. Vilket gör att allt slutar med pajkastning och en sida som blir utpekade som pedofiler och den andra som sexualmoralister.
Personligen ser jag ingen vinst med att förbjuda den tecknade barnporren, eftersom det inte verkar gå att begränsa sig till det åtminstone jag verkligen anser vara barnporr. Inte heller tror jag att den typen av individer som aktivt utnyttjar barn kommer att hålla sig på mattan på grund av en sådan lag, jag ser det som orealistiskt. Men att rakt av hävda att "det finns inga offer!" bara för att själva bilderna inte innehåller levande människor, känns lite onyanserat för mig eftersom den tecknade barnporren absolut för med sig offer. Man bör rimligen skänka dessa offer en tanke innan man raljerar över deras icke-existens.