ajnas skrev 2011-01-15 14:56:40 följande:
Jag är utbildad på pubertetsutveckling. Man kan se på en naken kropp om en person genomgått puberteten eller inte. Om inte den tecknade bilden är så pass verklighetstrogen att sådana tecken finns med, eller att det inte framgår på annat sätt att det är ett barn (t ex att den bara når upp till låret på en vuxen person som också är med på bilden), låter jag den passera. Jag tror inte att jag skulle bedöma det som ett barn, om tecknarens intention var att det skulle vara en vuxen. Jag försöker att sätta vad jag TROR åt sidan när jag jobbar, och enbart gå efter det faktiska på bilden. Det kan vara väldigt jobbigt, jag TROR att bilden föreställer en 7-åring som utför oralsex, men det kan lika gärna vara en 20-åring med barnsligt ansikte. Då måste jag låta bilden gå fri.
Dvs den allra, allra mesta "barnporr" mangan skulle ändå gå under radarn? För hur kan man säga helt säkert, speciellt inom manga genren, att en naken kropp genomgått puberteten? Det enda man kunde göra ett avgörande ifrån är ju om den tecknade figuren som du säger är avsevärt mycket mindre än en vuxen figur i samma bild. T.ex blöja eller napp är inget bevis, finns vuxna som håller på med sånt i sexuella sammanhang.