asplundskan skrev 2011-01-07 09:07:30 följande:
Jag hade en gammal arbetskamrat. Hon var gravt överviktig och det påverkade hennes fertilitet.. Hon fick under alla dessa år missfall hela 9 gånger!! Men hon gav inte upp... hon gick ner i vikt och försökte igen och igen och igen... nu sitter de hemma med en liten son på 2 år:) Ville bara säga att det går, även om det kan bli många missfall på vägen... lycka till, och ge inte upp!
Usch vad hemskt med 9 missfall. Det skulle jag aldrig orka med psykiskt!!
Förmodligen var det övervikten för henne då som gjorde att hon fick missfall??
Nu är inte jag det minsta överviktig så i mitt fall är det inte det som är problemet, Hade varit betydligt lättare om man hade vetat vad det är för fel (om det är något fel) så att man kunde göra nått åt det. Mest troligt är det nog inget fel på oss enligt läkare som jag pratat med, vi har enligt dom bara haft extrem otur.
Görling skrev 2011-01-07 14:58:05 följande:
Beklagar dina missfall. Två MF är vad jag förstår inte helt ovanligt och behöver inte tyda på att man drabbas av fler. Om man får tre i följd brukar man ha rätt till utredning av sjukvården. Jag har själv haft 5 missfall i bagaget. Hade 4 MF i rad innan sonen föddes 2009, nu har jag fått ytterligare ett. Jag är utredd, men man har inte hittat några fel och det gör de i och för sig sällan. Mitt råd till dig är att ta hand om dig själv och försök fokusera på annat ett tag. Det är svårt att tro nu, men man får upp glöden att kämpa på rätt snart igen. Du har åren och åldern på din sida, kämpa på och ge inte upp. Det är sannolikt inget fel på dig då du har fått ett barn tidigare. Men sorgen finns ju där ändå över det barn som man inte fick. Kram
Ja, tiden läker väl alla sår får jag hoppas. Som du skriver, vi har ett barn sedan tidigare så risken att det ska vara nått fel på oss är mycket liten. Men oron finns såklart där ändå.
Jag har alltid velat ha tätt mellan barnen. Dottern fyller två år nästa vecka och tiden bara tickar iväg. Det blir inte alltid som man tänkt sig
Vi skyddar oss inte just nu men försöker inte aktivt skaffa barn heller. På nått sätt känns det som att jag redan är redo för en ny graviditet. Efter förra missfallet så var det den nya graviditeten som fick mig att gå vidare och må bra igen. Samtidigt så känns det jättejobbigt om jag skulle bli gravid snart igen. Oron skulle vara fruktansvärd vid en ny graviditet, och skulle den också sluta i missfall så skulle jag nog hamna i någon djup depression eller nått... Det är svårt att veta hur man ska göra.....