Anton Ring skrev 2011-11-17 07:09:41 följande:
Vi har ju en lag som först kränker ens integritet genom titta i skrevet på dig.
Nästa steg är husransakan(sker inte alltid), böter, körkortsindragning(fast än vi inte pratar om personen satt bakom ratten).
För körkortsindragning krävs än mer urinprov och någon som tittar dig i skrevet, dessa få bekostas själv i majoriteten av landstingen.
Och med lite tur så får du någon vård på dig, just för lagen inte förstår skillnaden mellan ta CB en gång och röka 24/7.
Råkar man tillhöra dom som fick en husrannsakan och tillhör de som vill vara utanför kriminiellanätverks handel, har antagligen över 50g hemma.
Vilket då är inte ovanligt att man får horribelt långa fängelsestraff, som inte står i proportion till vad tex rattfylleri med dödlig utgång har.
Sen den bästa till sist som du aldrig blir av med är stigmatiseringen i och med att bli straffad för narkotikabrott.
Och den brännmärkning man får i och med detta, som följer en både i arbetsliv och inom sjukvård, där man stämplas som missbrukare
Om man plussar ihop alla, så kan ju ett sådant straff vara förödande för resten av deras liv.
även om man bara får de lägsta, så har man lite straff på straff.
Ta bara det horribla att ta körkort från någon som inte ens varit närheten av en bil.
Vet nu man har denna med alkohol också om man åker in på ett flertal LOB.
Understryker att köra bil skall man göra nykter.
Dock ska det bli intressant nu när Sativex kommer om hur det hela går då.
Då kommer ju bara ett fåtal få det få det i början.
Men eftersom vi har friförskrivningsrätt i Sverige på medicin, så kommer Sativex finnas tillgängligt för andra sjukdomar/tillstånd där den visar sig effektiv.
Och som bekant får man köra bil på alla mediciner idag mig veterligen, dock med eget ansvar!?! :p
Jo, jag håller med om att man kan ifrågasätta om detta verkligen är motiverat.
Men om man vet att det är olagligt så har man ju ändå egen valmöjlighet till att befatta sig med det eller inte.
Jag kan tycka att själva inställningen till att ta riskerna för att få röka på eller tjäna pengar på det är något osund.