Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

trollkarl skrev 2011-10-24 19:24:23 följande:
    Återigen, dom "fall" du sett, är ICKE enbart CB.
    Som sagt, inte påstått det heller men det vore intressant att få veta hur du vet som inte känner dessa personer.
    Ja jag har tillgång till en hel del forskning.
    Det betvivlar jag inte.
    Men det är i så fall, som du formulerar det som: evidensbaserad och säkerställd forskning på området jag efterfrågar och inte något man måste vara inställd på att tro på för att det ska bli en sanning.
    Jag säger inte att den inte finns men jag har inte sett den trots att en del försökt att visa sådan (den har inte hållt måttet).
    Du har en tendens att likt femåringen i sandlådan, överdramatisera och idka pajkastning.
    Din uppfattning.
    Min uppfattning är att det är jävligt naivt att tro att alla erfarenheter är stärkande.
  • Tom Araya
    tarm skrev 2011-11-03 16:14:30 följande:
    Det finns inget ämne i cannabis som skadar din hjärna.
    Källa på det?
  • Tom Araya
    llitenflundra skrev 2011-11-02 16:41:31 följande:
    Tror nog han googlade och insåg något ;)
    Lite töntigt att komma med påståenden om något jag inte ens tagit upp och sedan säga att jag har fel.
  • Tom Araya
    Hm...har inte orkat läsa igenom alla men följande är första raden ur den första länken:

The effects of cannabis smoking on the morphology of the hippocampus are still unclear
  • Tom Araya
    tarm skrev 2011-11-12 18:21:38 följande:
    "The effects of cannabis smoking on the morphology of the hippocampus are still unclear, especially because previous human studies have examined primarily younger, shorter-term users".

Jag tolkar det som att tidigare undersökningar har visat att det sker förändringar i hjärnan hos yngre personer som använt cannabis en kortare tid. Och det vi ju redan att alla sorters berusning påverkar hjärnan hos yngre personer på ett negativt sätt. Och jag tror inte att någon tycker att barn och ungdomar bör använda cannabis.

Men undersökningen visar fortfarande att hos fullt utvecklade personer skadas inte hjärnan vid cannabisbruk. Läs hela undersökningen så förstår du.

"These findings are consistent with recent literature suggesting that cannabis use is not associated with structural changes within the brain as a whole or the hippocampus in particular"
    Jag KAN ha fel men jag har svårt att lita på att något ämne inte skulle kunna vara skadligt för en vuxen om det visats sig vara det för ett barn.

Visst är barn mycket känsligare men att de påverkas av ett ämne visar ändå att ämnet haer sådana effekter och om det kan ge samma effekter även på en vuxen borde avgöras av mängd och frekvens.
  • Tom Araya
    trollkarl skrev 2011-11-12 18:46:36 följande:
    @ Amanda

Ingen ide att debattera med PE.
    H*N tenderar inte att inneha intelligensen nog att förstå saker.
    Moget inlägg i debatten.
  • Tom Araya
    trollkarl skrev 2011-11-13 08:50:15 följande:
    @ PE

Men det stämmer ju!
    Du inser inte att i debatten är du decimerad.
    Den som är decimerad till noll och intet för mig i denna debatt är du och det är helt självförvållat.
    Jag har faktiskt så smått börjat omvärdera min tidigare så negativa syn på CB, mycket tack vare denna tråd med många sakliga och till viss del faktagrundade inlägg.

Du har definitivt inte bidragit med det med dina osakliga, omogna och faktagrundslösa inlägg av typen du är korkad och fattar inget eller du har fel, när jag skrivit typ:  jag tror inte, jag har upplevt,  kan det vara så..., har du fakta på det?!
  • Tom Araya
    tarm skrev 2011-11-13 08:55:12 följande:
    Du har fel. Det har med hjärnans utveckling att göra.

En vuxen hjärna kan bli "bedövad" av tungt cannabismissbruk, men man återhämtar sig inom några dagar och man får aldrig några permanenta skador.
    Det måhända men det känns fel och ologiskt. Jag tänker på exempelvis leverns funktion och framförallt för att ta hand om gifter som alkohol.
  • Tom Araya
    trollkarl skrev 2011-11-13 09:22:45 följande:
    @ PE

Vad har levern med saken att göra?
    Inget, det var bara ett exempel i ett försök till jämförelse.
  • Tom Araya
    trollkarl skrev 2011-11-13 09:29:03 följande:
    @ PE

Sen måste du lära dig, "din" uppfattning är inget värd i en debatt om forskning.
    Kolla på Wikipedia vad stokastik betyder.
    Det beror vad du menar.

-Min uppfattning påverkar inte fakta, inte din uppfattning eller någon annans heller.

-Min uppfattning om egna upplevelser är just vad det är, varken mer eller mindre och omkullkastas inte av andras uppfattning om mina upplevelser.

-Sedan kan jag ha en uppfattning om vad som är trovärdigast och därmed troligen sant mellan två olika fakta/forskningsresultat som pekar åt olika håll.
  • Tom Araya
    trollkarl skrev 2011-11-13 09:22:12 följande:
    @ PE

Jaså? Så alla dina kritiska, smått cyniska inlägg? Men visst jag är inte mer man än art jag kan ta av mig hatten o be om ursäkt. Men INTE innan du inser hur hårt du gått fram.. Man möter andra som man vill bli bemött.
    Mmm...okej men du har ju gått rätt hårt fram själv...
  • Tom Araya
    Anton Ring skrev 2011-11-15 17:32:40 följande:
    Du i princip konstant undviker diskutera fakta kring denna drog cannabis, varför?
    Jag har ifrågasatt uppgifter om att CB skulle vara ofarligt. Jag får förklaringen att uppgifter som säger motsatsen är politiskt färgade. Jag undrar då om uppgifter om CB'ns ofarlighet inte också kan vara politiskt/ideologiskt färgade?
    När det kommer till rena fysiska skador så är den upplyste knarkkrigaren som inte är totalt havererad i sitt knarkkrigande.
    Diskuterar inte längre fysiska skador.
    Inte heller diskuterar den psykoser och schizofreni.
    För den vet redan att det finns för mycket på fötterna i fakta kring dessa som gör en sådan diskussion helt meningslös = att dom förlorar en sådan diskussion.
    Jag erkänner gärna att jag är en inbiten drogmotståndare.
    Jag har/haft flera narkotikamissbrukare i bekantskapskretsen, åtminstonde en var en mycket god vän, en annan var pappa till en god vän så åtminstone i perforin har jag personlig erfarenhet.
    Enda som nu pushas för är att cannabis är farligt för hjärnan och levererar lustiga meningar som "Cannabis gör dig känslomässigt urholkad".
    Och andra diffusa påstående om vad som händer med personlighet och liknande.
    Som tur är för dig och otur för de som är intresserad av fakta.
    Så kommer dessa aldrig kunna avvisas ELLER bekräftas av forskning.
    Så var glad att du har denna lilla livlina, för den lär du behöva för kunna fortsätta ditt korståg om nått du inte förstår dig på för huvudtaget.
    Jag erkänner att både min inställning och de officiella om CB'ns farlighet förefaller vara överdriven.
    Min inställning har ändrats mycket tack vare fakta i denna tråd.
  • Tom Araya
    trollkarl skrev 2011-11-16 09:30:02 följande:
    @ PE

Ingen i dom bekantskap har enbart brukar CB. Så du kan inte använda det som referens.
    Nej, det har jag inte påstått heller utan är en delförklaring till starkt drogmotstånd hos mig.
  • Tom Araya
    trollkarl skrev 2011-11-16 09:55:12 följande:
    @ PE

Hur kan det vara det när problemet hos dina bekanta uppenbarligen inte är CB som diskussionen har fokus på?
    Jag kanske uttryckte mig otydligt.
    Jag skulle ha skrivit följande i inlägg #1067:
    Nej, det har jag inte påstått heller utan orsaken till att jag nämnde det är att det är en delförklaring till starkt drogmotstånd hos mig.
  • Tom Araya
    trollkarl skrev 2011-11-16 10:13:11 följande:
    @ PE

CB kan ju inte vara en delförklaring då det inte utgör ett problem.
    Du får läsa i mina inlägg vad det syftar på.
  • Tom Araya
    Anton Ring skrev 2011-11-16 12:05:44 följande:
    Svår fråga om det där med ofarligt/farligt, vad ska vi jämföra med?
    Vi har massor av saker som helt lagliga som är från lite lätt hälsofarlig till totalt livsfarliga.
    Jag skulle säga det som är "inte bra"/"farligt" med cannabis är misbruk, för missbruk är alltid destruktivt oavsett om det handlar om droger eller om shopping, sex eller spel missbruk.
    Och nått som är definitivt är farligare än drogen cannabis är lagen emot cannabis, den kan göra mycket stora skador i människors liv.
    Och allt i namnet för cannabis är farligt, blir konstig dubbelmoral där man har en lag som är mer skadlig för cannabis rökaren än själva cannabisen man röker.
    Hur kan lagar mot CB vara skadligare än CB själv?
    Att vara drogmotståndare kan jag respektera,
    ....................................................................
    Sen problemet jag tror lite du haft i och med folk i närheten som haft dessa problem och dödsfall som jag förstår.
    Ja, precis så är det.
    Tycker fakta är bra viktigare än en åsikt när det kommer till cannabis och möjligen svamp också.
    För oftast när folk säger detta min åsikt och där med basta, sen försöker man få reda på vad de baserar sina åsikter på.
    Så händer två saker, det första och vanligaste är då att grova faktafel kommer fram.
    Andra och en betydligt mindre klick människor, säger det är min åsikt och ska faan inte förklara för den dig, för det är min åsikt.

Bra att du lär dig lite om de olika drogerna och slutar kalla det knark.
    För ordet knark är ett extremt trubbigt ord, visar egentligen bara att man är okunnig eller vill stigmatisera.

Och sist och nästan viktigast, kunskap betyder inte att man måste konsumera droger.
    Och kunskap om droger på allmän nivå i Sverige skulle rädda ett mängd liv per år.
    Jag håller med.
  • Tom Araya
    trollkarl skrev 2011-11-16 18:38:53 följande:
    @ PE

Har läst men får ingen klarhet.
    Så kan du förtydliga?
    Så här skrev jag:
    Jag erkänner gärna att jag är en inbiten drogmotståndare.
    Jag har/haft flera narkotikamissbrukare i bekantskapskretsen, åtminstonde en var en mycket god vän, en annan var pappa till en god vän så åtminstone i perforin har jag personlig erfarenhet.

Läser du Cannabis eller någon variant på Cannabisprodukt i dessa rader.
    Vad jag benämner som det när jag referera till dessa rader kan då omöjligt ha med CB att göra men du väljer att tolka in det så för att ha något att hacka på i mina inlägg. Det är inte enda gången.
  • Tom Araya
    trollkarl skrev 2011-11-16 18:49:09 följande:
    @ PE

Då diskussionen och tråden handlar om CB så kanske det inte är så konstigt?
    Eller så läser man vad som faktist står i det inlägg man kommenterar.
    Det finns inte en tråd där man inte kommer in på sidoämnen.
  • Tom Araya
    Anton Ring skrev 2011-11-17 07:09:41 följande:
    Vi har ju en lag som först kränker ens integritet genom titta i skrevet på dig.
    Nästa steg är husransakan(sker inte alltid), böter, körkortsindragning(fast än vi inte pratar om personen satt bakom ratten).
    För körkortsindragning krävs än mer urinprov och någon som tittar dig i skrevet, dessa få bekostas själv i majoriteten av landstingen.
    Och med lite tur så får du någon vård på dig, just för lagen inte förstår skillnaden mellan ta CB en gång och röka 24/7.
    Råkar man tillhöra dom som fick en husrannsakan och tillhör de som vill vara utanför kriminiellanätverks handel, har antagligen över 50g hemma.
    Vilket då är inte ovanligt att man får horribelt långa fängelsestraff, som inte står i proportion till vad tex rattfylleri med dödlig utgång har.

Sen den bästa till sist som du aldrig blir av med är stigmatiseringen i och med att bli straffad för narkotikabrott.
    Och den brännmärkning man får i och med detta, som följer en både i arbetsliv och inom sjukvård, där man stämplas som missbrukare

Om man plussar ihop alla, så kan ju ett sådant straff vara förödande för resten av deras liv.
    även om man bara får de lägsta, så har man lite straff på straff.
    Ta bara det horribla att ta körkort från någon som inte ens varit närheten av en bil.
    Vet nu man har denna med alkohol också  om man åker in på ett flertal LOB.

Understryker att köra bil skall man göra nykter.
    Dock ska det bli intressant nu när Sativex kommer om hur det hela går då.
    Då kommer ju bara ett fåtal få det få det i början.
    Men eftersom vi har friförskrivningsrätt i Sverige på medicin, så kommer Sativex finnas tillgängligt för andra sjukdomar/tillstånd där den visar sig effektiv.
    Och som bekant får man köra bil på alla mediciner idag mig veterligen, dock med eget ansvar!?! :p
    Jo, jag håller med om att man kan ifrågasätta om detta verkligen är motiverat.

Men om man vet att det är olagligt så har man ju ändå egen valmöjlighet till att befatta sig med det eller inte.
    Jag kan tycka att själva inställningen till att ta riskerna för att få röka på eller tjäna pengar på det är något osund.
  • Tom Araya
    Much skrev 2013-11-08 08:17:54 följande:
    Men jaa det är ok. så trött på all propaganda om CB om hur farligt det är mm. Du kommer bli så arg på dig själv sen när du väl provat, för du kommer inse hur dum och lättlurad du varit som gått på propaganda skiten. Är det något man ska hålla sig ifrån så är det alkohol i större mängder. Och alla som kommit till insik... va inte för hårda mot er själva. Dom flesta har varit där nån gång i livet!
    Fast öl är ju jävligt gott! Flört
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)