Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

llitenflundra skrev 2011-09-06 01:46:17 följande:
    Det anser jag också, men det var inte frågan.
    Här har du BBC´s inslag.

" target="_blank">

Intressant test men alldeles för tunt för att ge de resultat som hade varit av intresse.
  • Tom Araya
    llitenflundra skrev 2011-09-06 02:14:20 följande:
    Att röka cannabis så blir du ingen som håller på förstör, slåss, bankar skiten ur kärringen eller hittar på andra dumma saker.
    Så den delen är jag inte oroad för, hade alla rök CB på en lördagskväll istället för alkohol.
    Så hade inte polisen ens behövts visa sig på stan.
    Detta håller jag inte med om.
    Jag har sett ett antal cannabisbrukare som varit aggressiva, begått våldsbrott och andra brott. Jag har inga bevis för att det skulle bero på cannabis (är tveksam till det) men jag är i alla fall säker på att cannabis inte har den motsatta effekten annat än under viss del av vissa rus som även kan vara fallet med alkohol.
  • Tom Araya
    llitenflundra skrev 2011-09-06 02:09:32 följande:
    Och alkohol dricks för ruset skull, vet många påstår annat men anser det är bull.
    I mat så försvinner ju det mesta av alkoholen och då kan ju man säga det inte är för ruset skull.

Sen är alkohol rätt gott, det går inte komma ifrån.
    Men även cannabis har variationer i smak och som uppskattas mycket av en del.
    Självmedicinerar pga arbetsskada, så tänker inte så mycket på smak, jag röker sen är jag mindre smärtpåverkad.
    Visst dricker många alkohol för rusets skull och många både för smak och rus samt vissa för enbart smak.
    Själv dricker jag hellre dyr singlemalt whisky en gång i månaden än billig whisky fyra gånger i månaden.
    Jag föredrar öl på mellan 4,0-5,5% alkohol än både svagare och starkare just för smakens skull.
    Så mitt svar är: Nej, det är INTE BS!

Hur många använder cannabis mer eller mindre för smakens skull?
    Oavsett om det är 1%, 10% eller 50% av alkoholbrukarna som dricker för smakens skull är det ändå fler än cannabisbrukare som brukar för smakens skull.
  • Tom Araya
    llitenflundra skrev 2011-09-06 02:14:20 följande:
    Att röka cannabis så blir du ingen som håller på förstör, slåss, bankar skiten ur kärringen eller hittar på andra dumma saker.
    Detta är jag ytterst tveksam till, i synnerhet fetmarkerade som jag anser vara ren BS.
  • Tom Araya
    llitenflundra skrev 2011-09-06 06:26:12 följande:
    Ja, för tunn för anses som ett faktum, dock tillräckligt för att man ska förstå att det kanske inte alls är som man tror.
    Får la hoppas någon forskar i det, lär då inte hända i detta land.
    Jag har sett samma tendenser hos gamla och förare som pratar i mobiltelefon bakom ratten.
    Det beror knappast på att de är bättre förare utan snarare på att de känner på sig att de behöver längre reaktionstid vilket man istället skulle kunna tolka som att de faktiskt är sämre förare vilket jag är ganska säker på är fallet i just nämnda.
    Just försämrad reaktionstid är något viss forskning tytt på är en av konsekvenserna med cannabis.
  • Tom Araya
    upp yours skrev 2011-09-06 09:07:06 följande:
    Största faran med cannabis är att man drunknar i soffan
    Att man skulle bli aggressiv av det och omdömeslös är ogrundad bullskit.
    Cannabis är lugnande.
    Skador man orsakar sin omgivning behöver inte bero på aggressivitet.

Lugnande...ja, det låter ju bra men det hade även uppiggande, skärper sinnena, kreativitetshöjande mm också kunnat vara men dessa egenskaper har även mycket närliggande synonymer men betydligt negativare och som det lätt kan slå över till.

Rohypnol är även det lugnande och ångestdämpande.
  • Tom Araya
    trollkarl skrev 2011-09-06 15:16:18 följande:
    källa?
    Huvudsakligen självupplevt. Jag har i vissa fall kunnat jämföra körsättet hos samma förare i samma bil och likvärdig trafik, med och utan pratande i mobiltelefon. Föraren var helt omedveten om sitt förändrade körsätt.
    trollkarl skrev 2011-09-06 15:16:18 följande:
    sen har det kommit forskning som talar för att all annat än just bilkörning ökar risken för krock.
    oavsett GPS, mobil, smink etc..
    Ja och jag är helt övertygad om det.
    I vissa länder som exempelvis Storbritanien har man skärpt lagarna grundat på sådan forskning.
  • Tom Araya
    trollkarl skrev 2011-09-06 15:24:13 följande:
    ingen på enbart CB har mördat nån, eller överdoserat etc..
    Överdoserat enbart CB...nej, det tror inte jag heller.

Mord under påverkan av CB...ja, det tror jag absolut och jag skulle med stort intresse läsa den statistik för mord under påverkan som säger att INGEN, NÅGONSIN I HELA VÄRLDEN begått ett mord påverkad av enbart CB (förutom yttre påverkan). Sedan kan man ju ifrågasätta hur den kemiska påverkan påverkade själva brottet eller inte.
  • Tom Araya
    trollkarl skrev 2011-09-06 15:39:48 följande:
    vad du har upplevt innebär slumpfaktorn alltså inte tillförlitligt.
    Såsom vetenskapligt resultat forskning räcker det inte med tester i så liten omfattning nej.
    Men eftersom utfallet varit 100% åt det ena hållet och det dessutom stöds av annan forskning som du själv nämnde så räcker det för mig att ha stark tilltro till.
  • Tom Araya
    trollkarl skrev 2011-09-06 15:24:13 följande:
    till skillnad från ryppar som du jämför med. sen att jämföra syntet med natur e ingen bra jämförelse..
    Syntet eller utvunnet ur naturen, påverkan finns där ändå och det är den jag jämför.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)