Inlägg från: llitenflundra |Visa alla inlägg
  • llitenflundra

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

Tom Araya skrev 2011-09-06 02:01:39 följande:
    Vad det gäller skador och dödlighet för olika berusningsmedel får vi inte glömma att den största risken för skador och döden inte kommer direkt av berusningsmedlets påverkan på kroppen i sig, oavsett vilka vi använder, utan av vad vi gör mot andra och oss själva när omdömet grusas av ruset.
    Att röka cannabis så blir du ingen som håller på förstör, slåss, bankar skiten ur kärringen eller hittar på andra dumma saker.
    Så den delen är jag inte oroad för, hade alla rök CB på en lördagskväll istället för alkohol.
    Så hade inte polisen ens behövts visa sig på stan.
    Finns exempel som reggiefestivalen där folk i princip inte drack utan röka på.
    Där hade dom inte ett enda misshandels fall och allmänt låga brotts siffror under hela festivalen.
    Jo, förutom då att dom var pårökta, dessa siffror var lite högre kan man säga ;) :p
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 02:16:34 följande:
    Intressant test men alldeles för tunt för att ge de resultat som hade varit av intresse.
    Ja, för tunn för anses som ett faktum, dock tillräckligt för att man ska förstå att det kanske inte alls är som man tror.
    Får la hoppas någon forskar i det, lär då inte hända i detta land.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 02:26:31 följande:
    Detta håller jag inte med om.
    Jag har sett ett antal cannabisbrukare som varit aggressiva, begått våldsbrott och andra brott. Jag har inga bevis för att det skulle bero på cannabis (är tveksam till det) men jag är i alla fall säker på att cannabis inte har den motsatta effekten annat än under viss del av vissa rus som även kan vara fallet med alkohol.
    Inte under rus.
    Som Leif GW Persson sa man begår inte brott med CB i kroppen.
    Alkohol däremot är ju precis tvärtom, där händer det saker så det förslår.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 02:38:24 följande:
    Visst dricker många alkohol för rusets skull och många både för smak och rus samt vissa för enbart smak.
    Själv dricker jag hellre dyr singlemalt whisky en gång i månaden än billig whisky fyra gånger i månaden.
    Jag föredrar öl på mellan 4,0-5,5% alkohol än både svagare och starkare just för smakens skull.
    Så mitt svar är: Nej, det är INTE BS!

Hur många använder cannabis mer eller mindre för smakens skull?
    Oavsett om det är 1%, 10% eller 50% av alkoholbrukarna som dricker för smakens skull är det ändå fler än cannabisbrukare som brukar för smakens skull.
    Vet många gömmer sig bakom smak-gott-grejen och blint tror på det, men man kan inte undgå att folk gillar känslan som alkohol ger.
    Jag gillar också dyra whiskeys och cognacer och köper hellre svaga öl så jag dricka några mer.
    Jag dricker för smakens skull helt klart, men även för den känslan alkohol ger en.
    Men många ger tyvärr intrycket, "Nä, jag dricker bara alkohol för smakens skull, å då inte för ruset".

Man dricker öl och röker cannabis för man gillar det som dessa ger, att tro annat är ett lätt självbedrägeri.
    Sen är båda gott att inta, sen har alkohol mer tydliga varianter i mitt tycke.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 02:41:27 följande:
    Detta är jag ytterst tveksam till, i synnerhet fetmarkerade som jag anser vara ren BS.
    Förstår inte alls vad du tror en cannabis rökare gör under ruset, att förstöra och bråka med andra finns inte.
    En som rökat för rekreation vill oftast sitta ta det lugnt och titta på en film eller lyssna på lite bra musik och äta nått gott.

Verkar som du vill tillskriva egenskaper cannabis inte har.
    Nått som vi är vana vid i modern tid. för kunna angripa den cannabis rökande personen.
  • llitenflundra
    bad gyal skrev 2011-09-06 13:08:06 följande:
    Jag skrev om en negativ effekt cannabis har på min blogg
    Tänker inte läsa din blogg, nu är vi på FamiljeLiv och orkar du inte skriva här så orkar jag inte läsa där.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 15:11:20 följande:
    Jag har sett samma tendenser hos gamla och förare som pratar i mobiltelefon bakom ratten.
    Det beror knappast på att de är bättre förare utan snarare på att de känner på sig att de behöver längre reaktionstid vilket man istället skulle kunna tolka som att de faktiskt är sämre förare vilket jag är ganska säker på är fallet i just nämnda.
    Just försämrad reaktionstid är något viss forskning tytt på är en av konsekvenserna med cannabis.
    En som röker CB har 100% fokus på det han gör, för han inser i hans rus att han är nog ingen bra bilförare( =underskattning av sin egen förmåga).
    Och därför överförsiktig för farorna framför honom.

Mobiltelefon är ju inte det ens säkert man håller koll på vägen.
    Svårt att jämföra tyvärr.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 15:22:58 följande:
    Skador man orsakar sin omgivning behöver inte bero på aggressivitet.

Lugnande...ja, det låter ju bra men det hade även uppiggande, skärper sinnena, kreativitetshöjande mm också kunnat vara men dessa egenskaper har även mycket närliggande synonymer men betydligt negativare och som det lätt kan slå över till.

Rohypnol är även det lugnande och ångestdämpande.
    Rohypnol tar bort empatin, varför tror du man använder just rohypnol i grövre brott för :/
    Och rohypnol har inga likheter med cannabis om hur de fungerar.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 16:15:36 följande:
    Spel går inte att jämföra med verkliga livet på det sättet.
    Man vet spelare är benägna att ta större risker än de som tränas för samma sak i det verkliga livet.
    Ganska logiskt då spelaren inte riskerar att skadas eller dö på riktigt.
    Den ökande riskbenägenheten KAN öka framgången i det aktuelle uppdraget.
    Kemisk påverkan kan orsaka högre riskbenägenhet och därmed ge samma resultat.
    Resultatet hade troligen inte blivit detsamma om uppdraget utförts på riktigt och inte i spel.
    Extrema reaktionstider behöver man när man spelar spel, om man nu är bra på det så att säga.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)