Inlägg från: llitenflundra |Visa alla inlägg
  • llitenflundra

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

bad gyal skrev 2011-09-02 13:47:39 följande:
    Men det är ju bara om man har lyssnat på samhället som säger att det är farligt! Om du är lugn och har prövat förr kommer du ALDRIG få snetändning...

Hasch är annorlunda, det kommer från samma växt ja, men hasch är kodan inne i växten som man  pressar samman igen och igen så det blir starkare. Marijuana är bladen :)
    Nja, blommorna är mer rätt, ska man röka blad så blir ju det inte så mycket.
    Men bladen röker man också, i alla fall de som sitter i direkt anslutning till blomman.
    Andra bland sk "fan leaves" åker i soptunnan.

Hasch är samma i princip, dock starkare som du säger.
    Normalt i alla fall.
  • llitenflundra
    bad gyal skrev 2011-09-02 14:01:31 följande:
    Jag har hört att hasch är kodan inne i stammen, för det stod att man skulle ta kodan och koka upp den och sen låta den svalna och koka mer o bla bla bla... Hasch är ju en klump av kodan, det ser man ju. Du röker både blomman och löven... Ibland kan du röka weed sticks men det smakar inte bra...
    Kan inte gå in på det närmare innan reglerna börjar nypa en i skägget och säger att jag berättar hur man tillverkar droger.
    Men det är samma i sak, jag kan försäkra dig om.

Weedsticks vet jag inte vad det är, men låter som stammen. där finns inte mycket aktiva ämnen.
  • llitenflundra
    bad gyal skrev 2011-09-02 14:03:46 följande:
    Jag gillar inte hasch, för det är inte naturligt..
    Men om man röker way to much så ligger man bara och chillar/vilar i sängen. Du spyr inte...  
    Hasch är samma sak bara i annan form och i högre koncentration än vad man startar med.
    En myt att det är skillnad på dessa två, samma strain samma skit.
  • llitenflundra
    mysfaaktor skrev 2011-09-02 15:41:00 följande:
    Ja, nikotin och cannabis.

Jag bryr mig inte nämnvärt om folk vill röka cannabis, det är inte värre än alkohol.
    Däremot ogillar jag när folk försöker tro att det inte finns några risker överhuvudtaget med att röka det.
    Det stämmer inte.

Jag orkar inte söka på den där studien, för jag har redan studerat missbruk och beroende i några år. Jag är utbildad inom ämnet och jag kommer att arbeta med det i framtiden.

Har ni fler källor, eller är det bara den ni utgår ifrån? Kritiskt tänkande och jämförande är ju annars ett tips.
    Det är enkelt niktoin ger dessa skador på fostret.
    När det kommer till cannabis och röka i graviditet, så finns det ingen evidens att det ger skador.
    Det betyder ju inte att skador existerar, men i studien kunde man inte hitta "skador" som avvek från kontrollgruppen.
    För mig att det skall göra en uppföljning snart på dessa barn som nu är vuxna.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-02 16:04:36 följande:
    Två veckor är betydligt längre än motsvarande för alkohol.
    Hur länge man kan hitta spår beror på hur avancerade metoder man använder. 2 veckor gäller urinprov. Man lär kunna hitta spår i hårstrån även efter 2 veckor.

Det är just detta som är det farliga. Regelbundna brukare har det ständigt i kroppen utan att de behöver få det i sig särskilt ofta.
    Vad är det du tror man har i kroppen?
    Skall informera dig, det är inaktiva metaboliter av THC som man kollar efter, LÄS INAKTIVA.
    mysfaaktor skrev 2011-09-02 16:16:41 följande:
    Vem säger att jag är fullärd?

Men nej, jag tänker inte "ta åt mig" av några på familjeliv som tycker att cannabis är helt fantastiskt. Jag har träffat den sorten...för många gånger.

Cannabis är cannabis. Inte livsfarligt, men inte heller ofarligt. När man röker gillar man att tro att det är världens bästa drog som inte innebär några risker överhuvudtaget. "Ahhh, cannabis kan BOTA CANCER". Typ.

Orka.

Nu ska jag kolla upp den där studien och se om jag helt plötsligt tycker att det är en god idé att röka på samtidigt som jag är gravid.
    Det kan ju bota cancer, som hudcancer har cannabis bra verkan emot.
    Då röker man det givetvis inte :p
    Sen lungcancer har den visat sig att ha effekt emot på en del.

Tycker du är dum som tar till en retorik som "en god idé.....", det handlar nu inte att det var en god idé.
    Utan ett faktum att kvinnor i Jamaica röker cannabis mot illamåendet, detta började Kineserna för redan 4000år att röka CB mot illamående.
    Man tycker att på 4000år ska man ha kommit fram till om det är farligt eller inte.
    mysfaaktor skrev 2011-09-02 16:19:26 följande:
    Du tar din fakta från EN enda studie.

Det var allt jag ville ha sagt i ämnet om okunskap.
    Studier av detta slag är ju väldigt oetiskt pga stämpeln från samhället vad cannabis är = KNARK.
    Få studier i ämnen som handhar endast cannabis, utan ofta är nikotin inblandat och då faller ju studien pga nikotin vet alla har de skadeverkningarna som du innan drog upp.
    Som lågfödelse vikt osv....
  • llitenflundra
    bad gyal skrev 2011-09-02 20:17:39 följande:
    Men vänta, det jag röker är löv med stjälken, det gör dom i Jamaica också. Man plockar bort stjälken ju, menar du att det är blomman?
    Förstår inte vad du menar riktigt.
    Sen vad dom röker i Jamaica vet jag inte, men det finns inga större mängder med aktiva ämnen i stam.
    utan dessa sitter i blommorna och bladen som sitter i blommorna.
    sk "fan leaves" finns det väldigt lite i.
    I dag tar man i princip bara blommorna(buds), sen har dom lite olika metoder för att göra hasch Afghanistan, Libanon och Marocko..
    Vanligt är att rulla blommorna i händerna.
  • llitenflundra
    bad gyal skrev 2011-09-02 21:13:05 följande:
    Kanske... Men vadå, hasch är ju alltid i kakor :P
    Dom finns i bollar också, men oftast pressar dom ut dessa bollar.
    Bollar gör dom för då påverkas inte så mycket av haschet som det nu gör i kaka(syrepåverkan och nedbrytning).
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-02 21:37:02 följande:
    Inte bara efter långvarig användning.
    Nu hänvisar jag visserligen till Wikipedia som man i vissa fall får ta med en nypa salt men jag upplever denna artikel som ganska kompetent, åtminstone tills jag läst något annat med pålitligt som påstår motsatsen.

"Cannabisbruk kan spåras med billiga analysmetoder efter det att det akuta ruset upphört; med urinprov upp till cirka 3–4 veckor vid enskilda användningar, upp till cirka 6 veckor med urinprov vid långvarig användning och upp till 3 månader med till exempel ett hårprov och andra mer avancerade metoder."

Jag kan inte biten om klassning av gift. Kanske inte alkohol eller nikotin heller klassas som gift, det är ju lagligt.
    Låter som du varit inne på can.se :p
    Nej, 1-7 dagar kan man påvisa metaboliter i urinen vid ett röktillfälle.
    Allt med att göra hur mycket man rökte och hur kroppen väl kroppen gör sig av med dessa metaboliter.

Nikotin används som insektsgift, borde inte det vara rätt självförklarande att det är ett gift då?
    Och alkoholförgiftning har jag hört talas om också.
    Toxiciteten i cannabis är mycket låg.
  • llitenflundra
    Borttagen användare skrev 2011-09-03 11:45:25 följande:
    droghandeln skulle kunna ha försvunnit men som du skriver kommer den nog aldrig göra det antagligen. lite tragiskt. jag tycker ändå inte att det är okej att testa..
    Varför ska dina åsikter gälla andra?
    Hade du sagt att du personligen tycker vill testa är en sak, men när din moral ska gälla andra, det är då det blir rätt skevt.
  • llitenflundra
    Borttagen användare skrev 2011-09-05 16:21:38 följande:
    jag är ärlig med mina åsikter och jag talar för mig själv, vem har sagt att det måste gälla andra? trodde vi var på ett diskussionsforum där folk har rätt att uttrycka sin åsikt? och just denna tråd tar ju upp en fråga om folk tycker det är okej att röka cannabis. du kan väl försöka hålla dig till ämnet istället för att leka allanballan.
    Är det nu säkert att åsikten bara gäller dig nu då?
    För jag kände det som att det gällde mer än dig som åsikten gällde.
    Borttagen användare skrev 2011-09-05 16:18:33 följande:
    kan du verkligen inte hitta en endaste negativ grej med legalisering om du verkligen tänker till?
    Och vad skulle det vara?
    I alla länder som har avkriminaliserat personligt bruk så vänder siffrorna nedåt som nyttjar.
    En avkriminalisering så har man tyvärr kvar den organiserade brottsligheten att vända sig till för att få sitt CB.
    Eller helt enkelt odla själv, senare hoppar folk pga de onaturligt höga straffen pga polisen väger mer än bara det som röks.

I en legalisering så eliminerar man denna typ av brottslighet, om nu inte man väljer sätta skyhöga skatter.
    Då kommer ju det finnas kvar en förtjänst att tillhandahålla CB, precis som vi hade med hembränt innan.
    Och smuggel alkohol idag, där vi har en såå stor prisskillnad att det lönar sig att vara olaglig.
    Dock så är denna handeln fördelad bland vanliga Svensson´s oftast.

Så upplys oss nu vad det är för negativa med en legalisering.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)