Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
Borttagen användare skrev 2011-09-05 16:17:33 följande:
fast är det verkligen så säkert. det är därför jag tycker den frågan är så komplicerad, jag tyckte förut för några år sen att droger skulle legaliseras men idag tycker jag tvärtemot. men jag är fortfarande rätt osäker, frågan är ju om det skulle bli bättre om man förbjöd droger, om folk skulle använda droger mer eller om det skulle bli en minskning. svårt att veta det.. oavsett så begås det så mycket drogrelaterade brott, folk som dör av rattfyllor m.m. och om man kan rädda ett liv genom att folk bara slutar dricka så tycker jag det är värt det. dessutom är det väldigt många människor som tar till droger när de mår dåligt. visst, kanske det säger något om vården i sverige. oavsett så tror jag för dessa människor att det hade vart bättre om det inte var så lätt att få tag i droger.Just de som är påverkade av cannabis blir inte direkt farliga som tex som på alkohol.
Annars är tendensen tydlig, i de länder som har en liberal inställning och lagar har mindre problem med droger.
Eller som PT som efter avkriminaliseringen för alla droger, för 10år sedan.
Så har de problematiska drogkonsumenterna minskat med 50%, det är nått drogmotståndarna är väldigt irriterade på.
Pga att då kan man inte köra sitt gamla vanliga argument att drogkonsumtion ökar om man gör drogerna mer tillgängliga.
För nu är ju det bevisat i ett verkligt test som var TOTAL succé.
Men såklart det borde vilken idiot som helt förstå att man inte lämnar ett hälsoproblem till polisen, dom ska sköta rikta brott och inte påhittade som att inta droger.
Hälsoproblem lämnar vi till sjukvården, dom kan det en aningen bättre än såna som går runt med batong och pistol.