Inlägg från: llitenflundra |Visa alla inlägg
  • llitenflundra

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

Borttagen användare skrev 2011-09-05 16:17:33 följande:
    fast är det verkligen så säkert. det är därför jag tycker den frågan är så komplicerad, jag tyckte förut för några år sen att droger skulle legaliseras men idag tycker jag tvärtemot. men jag är fortfarande rätt osäker, frågan är ju om det skulle bli bättre om man förbjöd droger, om folk skulle använda droger mer eller om det skulle bli en minskning. svårt att veta det.. oavsett så begås det så mycket drogrelaterade brott, folk som dör av rattfyllor m.m. och om man kan rädda ett liv genom att folk bara slutar dricka så tycker jag det är värt det. dessutom är det väldigt många människor som tar till droger när de mår dåligt. visst, kanske det säger något om vården i sverige. oavsett så tror jag för dessa människor att det hade vart bättre om det inte var så lätt att få tag i droger.
    Folk som kör bil påverkade av droger existerar redan idag.
    Just de som är påverkade av cannabis blir inte direkt farliga som tex som på alkohol.

Annars är tendensen tydlig, i de länder som har en liberal inställning och lagar har mindre problem med droger.
    Eller som PT som efter avkriminaliseringen för alla droger, för 10år sedan.
    Så har de problematiska drogkonsumenterna minskat med 50%, det är nått drogmotståndarna är väldigt irriterade på.
    Pga att då kan man inte köra sitt gamla vanliga argument att drogkonsumtion ökar om man gör drogerna mer tillgängliga.
    För nu är ju det bevisat i ett verkligt test som var TOTAL succé.
    Men såklart det borde vilken idiot som helt förstå att man inte lämnar ett hälsoproblem till polisen, dom ska sköta rikta brott och inte påhittade som att inta droger.
    Hälsoproblem lämnar vi till sjukvården, dom kan det en aningen bättre än såna som går runt med batong och pistol.
  • llitenflundra
    Borttagen användare skrev 2011-09-05 21:18:32 följande:
    jag tänkte väl egentligen mest på alla droger, även alkohol inräknat och tyngre droger eftersom det var det jag/vi diskuterade om precis innan. just cannabis tror jag inte är lika negativt som de andra.

jaha har du fakta på att det vänt nedåt i de länder där de "avkriminaliserat personlig bruk"? jag var just lite osäker på det, som jag skrev tidigare, vilket du också kanske sett om du hade ägnat lika mycket energi till att faktiskt läsa vad folk skriver som du gör till att skriva kommentarer själv..

och varför ska jag upplysa dig/er om vad som är negativt med en legalisering? den frågan ställde ju jag inte till dig men utan till up yours eller vad personen hette. du försöker ställa mig mot väggen med något jag redan sagt att jag inte vet, till vilket syfte då? tyvärr kan jag inte ge dig några svar.
    Att han inte svarat kan nog då bero på att han inte vet nått negativt, vet du?
    Ställs mot väggen görs alltid i en debatt.
    Och du menar att han ska komma på nått om han verkligen tänker till, måste betyder du redan HAR tänkt till eller?
    Eller är det bara lite tom retorik i syfte att bara för du inte kommer på nått, så ska du ge skenet av att det visst finns nått negativt, om nu du tänker till :p

ROFLMFAO
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 01:12:59 följande:
    Det där tror jag inte ett skit på!
    Varför, vad vet du om detta, den oseriösa kanalen BBC testade detta i ett program.
    Ett inte allt för omfattande experiment, men visade sig att bilföraren var mer försiktig onykter på CB än nykter.

Sen är jag en förespråkare att man ska köra nykter, det är ju liksom nått man gått med på när man tog körkortet.
    Men blir jag tvungen att välja en som är full på alkohol eller hög på CB.
    Så kommer jag väljer alla dagar i veckan den som har intagit CB. för den är minst farlig.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 01:06:13 följande:
    Följande kanske också bara är lögn eller vinklad information....
    www.can.se/Drogfakta/Cannabis
    Det var inte många rätt, var ett tag jag läste denna, och har reviderats en del ser jag.
    Innan pratades om massor av skador och gateway teorier och liknande skräp.
    Men förstår att dom var tvungen att ta bort dessa, pga att det var rätt uppenbart att det itne höll längre när studier sa helt annat.

Var mycket prat om psyke ditt och psyke dit minne hit och dit, och inget direkt handfast.
    Och dom väljer ju denna typ av påståenden, för de vet att det är i princip omöjligt att säga "så är det".
    Dock har dom skippat att man blir schizofren, för det finns det tyvärr för dom studier som visar att CB har NOLL påverkan för antal nya fall.

Sen en direkt lögn på slutet men en uns av sanning i sig.
    Det som är sant är att cannabisrök mycket höga nivåer av cancerogena ämnen i sig.
    Och lögnen är att det ger lungcancer, där finns gedigen forskning av en som forskat i ämnet i +30år som försökt att visa samband mellan cannabis rök och cancer.
    Dock kom han fram till det saknades evidens till det ger cancer, det var så tom att det siffrorna visade att det var skyddande.

En ytterligare lögn som de presenterar är att gravida som röker cannabis får underviktiga barn, det är precis tvärtom.
    Cannabisrökande mammor får större barn och går lite längre, och påverkan längre fram i livet har inte gått att påvisa.

En sak som du måste förstå, att i ett land som Sverige som har total moralpanik i drogfrågan.
    Även långt upp på regerings nivå, så ska du väll inte inbilla dig att vi kommer ha statliga sidor som ger information om vad cannabis är.
    Men vi har kommit långt, från läroböckerna i min tid i skola på början av 80-talet tills nu.
    På min tid var lögnerna om CB väldigt många, idag är de långt färre det visar CAN med sin tydlighet.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 01:42:18 följande:
    Jag tänker inte jämföra CB med andra droger/berusningsmedel när det gäller att köra bil, jag anser att en förare ska vara opåverkade när de kör.

Försiktighet är inget bevis för att man är en god förare, det kan vara ett tecken på brister som föraren dock känner ett visst medvetande för och därför kör försiktigare. De kanske inte borde ha kört alls.

Fortfarande tror jag inte ett skit på att man kör lika bra eller t.o.m. bättre påverkad av cannabis än om man varit helt opåverkad av cannabis eller andra droger/berusningsmedel.
    Det anser jag också, men det var inte frågan.
    Här har du BBC´s inslag.

• llitenflundra
    Rakad Apa skrev 2011-09-06 01:49:41 följande:
    Det där stämmer ju inte alls. Det är väl snarare inviduellt!
    Jag hade aldrig klarat att köra bil öht om jag skulle ha rökt cannabis.
    Vet du inte innan du testat.
    Jag skulle gärna testa under kontrollerade former, men det är oetiskt i SE så det kan man glömma.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 01:54:43 följande:
    Jag har förstått att det finns mycket information som är vinklad, dock undrar jag hur vi hittar information baserad ENBART på fakta för jag är säker på det därute finns en massa information som cannabisförespråkare gärna tar till sig och som även den är vinklad.
    Sök på Donald Tashkin det är han som har försökt att påvisa att cannabis ger lungcancer men inte kunde.
    Finns flertal youtube klipp där han förklarar sim forskning.

Denna Donald Tashkin nyttjades flitigt av tex FHI och CAN i att påstå det ger lungcancer.
    Dock har inte dessa två tagit åt sig hans reviderade resultat.
    Denna Donald är en auktoritet i området lungsjukdomar, så ingen som går att vifta bort bara så där.

Sen har vi schizofreni påståendet, som blev raserat i en rapport i England.
    Där schizofreni förbundet om jag minns rätt som kollade hur många nya fall av schizofreni man hade under en viss tidsperiod(för mig det var 20-25år).
    Under denna tid så hade cannabis konsumtionen i England gått upp med 300%, dock fanns det NOLL på verkan i antal nya fall som insjuknat schizofreni.

Finns många man kan dra upp i ämnet, där modern forskning raserar gammal lögner.

Sen den största oberoende rapporten som tagits fram är just Kanadas senats rapport.
    Sen finns det mindre som WHO tex, som också tonar ner de fysiska/psykiska "skadorna av cannabis.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 01:57:37 följande:
    Ett starkt argument för mig att fortsätta dricka alkohol men ge fan i cannabis är att alkoholhaltiga drycker har ett astronomiskt mycket större gastronomiskt värde än vad cannabis har som jag ser som enbart ett berusningsmedel.
    Om vi pratar om skadeverkningarna, så borde ju alkohol försvinna ögonaböj.
    Och det finns många goda saker som går att göra med cannabis, så säga det är bara för rus är fel.
    Sen hur mat smakar med cannabis, går inte beskriva i ord, utan nöjer mig att säga mat smakar tusenfalt bättre.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 01:57:37 följande:
    Ett starkt argument för mig att fortsätta dricka alkohol men ge fan i cannabis är att alkoholhaltiga drycker har ett astronomiskt mycket större gastronomiskt värde än vad cannabis har som jag ser som enbart ett berusningsmedel.
    Och alkohol dricks för ruset skull, vet många påstår annat men anser det är bull.
    I mat så försvinner ju det mesta av alkoholen och då kan ju man säga det inte är för ruset skull.

Sen är alkohol rätt gott, det går inte komma ifrån.
    Men även cannabis har variationer i smak och som uppskattas mycket av en del.
    Självmedicinerar pga arbetsskada, så tänker inte så mycket på smak, jag röker sen är jag mindre smärtpåverkad.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)