• Anonym

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Adoptera från Kina så får man förmodligen garanterat en flicka!!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-21 22:54:08 följande:
    Jag en son på snart 4 år och väntar en till i juni.

Jag kan inte förstå varför majoriteten önskar sig en flicka? För att man är själv av det könet? Eller vad är det som gör de så attraktivt med att få en flicka?
    Jag ska göra rul nästa vecka och kommer och fråga efter könet och är lite nervös inför tanken på att det är kanske en flicka. Jag vet inte varför? Min pojke är verkligen det bästa som finns och jag ser mig som en typisk pojkmamma. Och flickor skrämmer mig lite, hela den här tonårsperioden faktiskt. Titta bara på dagens 14 åringar. Dom är så välutvecklade och långt före sin ålder.

Jag hoppas verkligen att den lilla i magen är frisk. Är det en pojke kommer jag nog känna mig lugn då jag vet vad som väntar och att min son får sin vilja igenom (Han vill inte ha nått annat än en bror) Är de en flicka kommer jag nog känna mig osäker.. Jag är tex en sån mamma som inte vill att min dotter ska vara helt rosa klädd från topp till tå.
    Men huvudsaken är att mitt barn är frisk i magen.. Dom flesta runt omkring oss tror på en flicka och hoppas att vi får en flicka. Och jag fattar liksom inte grejen i det. Tycker att det är helt okej och önska sig en viss kön på barnet men inte bli besviken. För man ska inte bli gravid om man tycker att man inte passar och vara mamma till ett visst barn utan då kan man adoptera!

Men snälla du skriver ju samma som ts - du har ett barn av ett kön och vill ha ett till av samma?
    Även om ni har olika kön på era barn!

Jag hänger liksom inte med i det här att man väntar första barnet och bara vill ha en flicka, visst har du en,två, tre pojkar sen innan kan man väl ha lite önsketänkande men när de gäller första barnet? Är inte friskheten det viktigaste längre? Utan självaste könet? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-21 22:54:08 följande:
    Jag en son på snart 4 år och väntar en till i juni.

Jag kan inte förstå varför majoriteten önskar sig en flicka? För att man är själv av det könet? Eller vad är det som gör de så attraktivt med att få en flicka?
    Jag ska göra rul nästa vecka och kommer och fråga efter könet och är lite nervös inför tanken på att det är kanske en flicka. Jag vet inte varför? Min pojke är verkligen det bästa som finns och jag ser mig som en typisk pojkmamma. Och flickor skrämmer mig lite, hela den här tonårsperioden faktiskt. Titta bara på dagens 14 åringar. Dom är så välutvecklade och långt före sin ålder.

Jag hoppas verkligen att den lilla i magen är frisk. Är det en pojke kommer jag nog känna mig lugn då jag vet vad som väntar och att min son får sin vilja igenom (Han vill inte ha nått annat än en bror) Är de en flicka kommer jag nog känna mig osäker.. Jag är tex en sån mamma som inte vill att min dotter ska vara helt rosa klädd från topp till tå.
    Men huvudsaken är att mitt barn är frisk i magen.. Dom flesta runt omkring oss tror på en flicka och hoppas att vi får en flicka. Och jag fattar liksom inte grejen i det. Tycker att det är helt okej och önska sig en viss kön på barnet men inte bli besviken. För man ska inte bli gravid om man tycker att man inte passar och vara mamma till ett visst barn utan då kan man adoptera!

Jag hänger liksom inte med i det här att man väntar första barnet och bara vill ha en flicka, visst har du en,två, tre pojkar sen innan kan man väl ha lite önsketänkande men när de gäller första barnet? Är inte friskheten det viktigaste längre? Utan självaste könet? 
    Men snälla du skriver ju samma som ts - du har ett barn av ett kön och vill ha ett till av samma?
    Även om ni har olika kön på era barn!
  • Anonym

Jag kände som dig när jag väntade barn, fast tvärtom. Jag ville ha en pojke. Jag vet inte hur jag hade reagerat om det varit en flicka. Förhoppningsvis hade jag inte känt så när jag väl höll flickan i famnen. Jag har valt att inte försöka få fler barn av rädsla för att få en dotter. Vår son är underbar, mjuk, omtänksam och rolig. Han är sex år och går i förskoleklass nu. När han började på dagis pratade vi om ett till barn. Eftersom sonen var så underbar började jag känna att det inte spelade någon roll om det blev en pojke eller flicka. Men när vi hade skolat in honom så kände jag att jag aldrig i livet skulle vilja ha en dotter. Jag tyckte att tjejerna var hemska. Gapiga, bråkiga, slogs, bet andra barn, sa fula ord och de större tjejerna fryste ut varandra och pratade illa om varandra. Det ser jag ännu mer av nu när de börjat skolan. Hua, de är riktigt elaka mot varandra. Pojkarna leker bra tillsammans utan tjafs. Blir det bråk löser de det snabbt utan skitsnack om varandra. I klassen finns det två tjejer som inte håller på så och de är härliga. Sonen leker mycket med dem även på fritiden. Man kan inte rå för sina känslor, jag hoppas för din skull att det ordnar sig. 

• Anonym

Om man ska vara sån och kategorisera hur flickor och pojkar "ska" vara så måste jag ändå tycka att flickor är värre. Speciellt när de kommer upp till skolåldern och bara suger i sig all uppmärksamhet och vill ändå ha mer. Och all dessa fnitter som verkligen kan göra en tokig.

Flicka.

- Vill du se min teckning jag har gjort.
    - Oh vilken fin.
    - Nääää
    - Jo men det tycker jag
    - Nääää, rebecka i skolan ritar finare än mig.

and so on and so on and so on...

Pojke.

- Vill du se mitt skepp jag har byggt?
    - Oh vilken fin.
    - Mmmm
    och sen sticker han iväg för att göra annat.

• Anonym

när jag var gravid så var jag och min sambo hundra % säkra på att vi skulle få en kille alla utom min mamma trodde på en kille. sen på förlossningen när den lilla skrutt las på min mage och vi fick reda på att det var en tjej det var helt galet vi hade ju båda trott att det skulle bli en kille.. även fast vi blev förvånade så blev jag så otroligt glad att min dotter min lilla prinsessa var frisk och så otroligt söt. och hade ja fått en son hade jag inte haft min dotter men nästa barn det får bli en kille om det vill sig då har man barn i båda könen som man kan älska.

tror de flesta älskar sina barn vad det än blir för kön och gör man inte det så finns det säkert andra familjer ute i landet som skulle göra det åt er.

sen kan man aldrig vara säker på vad det är för kön ja menar det är ändå 50% chans att få en kille och 50% chans att få en tjej.
    så om ni inte tänkte på det innan att de kan bli av det andra könet skulle kanske inte skaffat ett till om ni redan hade ett barn av det könet ni vill ha.

• Anonym
    Anonym (2) skrev 2011-01-24 19:43:48 följande:
    Nej, han hoppas också på en flicka till.
    Drömmer skrev 2011-01-24 19:40:27 följande:
    varför inte bara adoptera om man är SÅÅÅ orolig för att få sitt egna lilla barn av "fel" kön???
    Vad hemskt för ert barn om ni får en son. Oönskad av båda sina föräldrarGråter
  • Anonym
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-01-04 12:38:04 följande:
    Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.
    Det låter som att det är sämre att få en pojke: "man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror."

Du kommer få ett barn, och alla barn är olika, du kommer älska ditt barn oavsett kön, åtminstone när du lärt känna honom/henne. Ögonblicklig kärlek tror jag inte på, det tar några veckor/månader att lära käna sitt nyfödda barn och att börja älska denne på riktigt.

Jag har en son och om jag får ett barn till så är jag lite rädd ifall det blir en flicka eftersom det känns ovant, men det är ju bara mina egna "öreställningar/ideer som spökar. Och om jag får ett till barn så spelar det ju inte någon som helst roll om det är en pojke eller en flicka.

Det kommer gå bra för dig, oroa dig inte!
  • Anonym

Jag önskade mig en flicka med mitt första barn. Det blev en pojke och när han var född så hade jag glömt direkt att jag önskat en tjej jag bara älskade honom från första stund. Anknytningen var inga porblem alls den kom direkt.

Men med mitt andra barn så önskade jag också en tjej eftersom jag då redan hade en pojk så jag skulle få en av varje. Det blev en tjej. Men inte var jag lycklig för det jag drabbades av förlossningsdepp och anknytningen dröjde mycket länge innan jag blev lika "kär" i min tjej. Också för att det var andra barnet tänker jag så tycker man det första är så fantastiskt att man har svårt att se att det ska finnas plats i hjärtat för en till.

Så det där med anknytningen måste jag verkligen säga har inget att göra med eventuella besvikelser över könet, utan av andra orsaker som tex förlossningsdepp och sådant och det kan man få även om man fick just det könet man önskade sig.

Men till sist brukar det ändå normalt sett vara så att man äslakr och önskar sig just det barnet man får.

• Anonym
    Drömmer skrev 2011-01-24 20:34:00 följande:
    ja det tycker jag.. för när man adopterar är inte det riktigt samma som när man ´föder sitt egna barn. Är det någon annans barn har jag lite mer förståelse om det inte klickar direkt på exakt samma sätt. Då kan det ju underlätta om man får säga vad man vill ha för kön.
    Vad är det som är så konstigt med det?  jag har inte sagt att det är fel att önska sig.. men det är fel när man inte tror att man kan få några band med sitt barn om det inte blir det man ville ha...
    Du dömmer barn efter deras kön?!JA vad kan det vara för fel med det?!

Att inte man ens träffat barnet välja bort det pga att denne har fel underliv?!
Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?