• Anonym

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Är glad att jag inte har döttrar. Brudar med för tighta kläder med putande magar i puberteten är det värsta jag vet. Samt att man skullle gå och oroa sig för allt de riskeras att utsättas för, typ sexuellt våld och skit.

Nej. Icke.

• Anonym

JAg kände så när jag väntade mitt första barn.. Ville inte alls ha n pojke.. Jag var så orolig för att få en pojke att jag gick på ett könsul... Där fick jag veta att jag väntade en pojke... JAg tyckte det var skitjobbigt och ville inte ha barnet längre..Men ju längre in i graviditeten jag kom så såg jag fram emot min pojke som skulle komma....
    på förlossningen är jag så helt inställd på att jag fått en pojke... Det dröjde ett bra tag innan jag såg att det var en TJEJ!!
    Än idag kan jag sörja den pojke jag inte fick

• Anonym

Att få en pojke fick mig att inse att jag hade fördomar om kön fast jag inte trodde det. Mot pojkar, män. Nu tänker jag mer att vi alla är människor, kvinnor som män, och jag älskar min son och min dotter precis lika mycket. Pojkar är också helt underbara.

• Anonym

Har tvillingar, en av varje. Pojken är lugn, älskar att kramas, gosa och läsa böcker. Hans stora passion är att leka med bilar, brios järnväg och att rita. Han sitter gärna med bara mamma och leker/små pyssla och vill alltid stå på en stol för att hjälpa mig att laga mat.
    Flickan däremot är helvild, gillar att hoppa, springa och låta högt högt högt. Hon kramas oxå gärna men bara på hennes egna villkor, hon har en enorm vilja och lyssnar inte på de man säger och gnäller för de minsta lilla. Hon leker inte med saker som dockor eller andra grejjer utan hon busar mest eller tittar på mora träsk där hon kan få sjunga med högt ;)
    Dom är så otroligt olika men båda är hur underbara som helst.. Jag har fått de bästa man kan få, en som älskar att gosa och vara nära, han är lugnet själv och jag har fått en som visar livlighet, energi och fantasi, hon är mitt yrväder som lärt mig allt om tålamod ;)

• Anonym

Jag kollade könet i vecka 26..  Fick bara svaret att de ibland kan se fel..
    Idag har jag 2 tjejer, men som sagt saknar än idag min pojke jag inte fick.. namn och allt var redan bestämt...

• Anonym
    Anonym (mor till son) skrev 2011-01-06 15:44:13 följande:
    Men du gillar de kvinnliga idealen då? De är inte stereotypa?
    Det måste vara du som är stereotyp i ditt tänkande.
  • Anonym
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-01-06 13:57:25 följande:
    Jag tror som nån skrev att det är mina egna fördomar mot män som spökar. Enligt mig är männen, eller mansvärlden, väldigt "grabbig" och tråkig, känslokall, våldsam med krigslekar, fascination kring lagsport som hockey och fotboll som jag tycker är ganska trist också, högljudda och stimmiga lekar. Men barnen präglas ju av en själv, fast många säger att plötsligt - helt utan uppmuntran eller nåt, t o m tvärtom, så började deras söner bli intresserade av bilar och teknik och vara lite våldsamma och stökiga. Även folk som själva är miljöpartister som hatar bilar och inte har nån själv typ, har fått pojkar som älskar bilar och högljudda lekar med dessa. Konstigt.

Även om barnen präglas av föräldrarna och en pojke blir mjuk och känslosam så finns det ju en värld därute som påverkar dem senare i form av grupptryck etc. En värld som säger att män ska vara grabbiga och tuffa. Trista ideal enligt mig, kanske därför jag är så rädd att få en pojke, jag gillar inte den stereotypiska mansvärlden och deras ideal.

Men som många skriver så är alla barn individer och min är ju som sagt absolut ingen grabbig, hård typisk hockey-kille utan en snäll, känslosam och rolig typ
    Och tjejer utsätter inte varandra för grupptryck??? Tjejer är bara snälla och goa mot varandra hela tiden? Snipiga brudar som kommenterar andra kvinnors kroppar,vikt och utseende, dom finns inte då eller? Tjejer fryser aldrig ut varandra menar du? Tjejer snarckar aldrig skit och tävlar mot varandra? Tjejer kan aldrig vara känslokalla bitchar? Tjejer kan aldrig gilla lagsporter som fotboll och hockey...menar du det? Har du missat hur duktiga svenska damlandslaget i hockey är? Skulle tjejer aldrig leka högljutt?  Du menar på fullt allvar att du tror att tjejer alltid sitter och leker lugnt och stilla och liksom bara pysslar och leker tysta snälla kärleksfulla lekar med sina rosa små Barbiedockor? Snacka om att fördommar!!
  • Anonym

Det lär ju bli väldigt joggigt för TS (och dottern!) om hon någon gång får en dotter som inte stämmer in med hennes idealbild av hur en tjej "ska" vara....Tänk om TS får en dotter som är vild och vill spela fotboll och träna karate och som vägrar ha klänning och som vägrar vara "mammas lilla sessa"......Den dottern lär få ett litet helsike! Bara för att man får en dotter så betyder INTE det att dottern är eller borde vara en kopia av sin mamma! Bara för att man får en dotter så betyder inte det att man har en massa gemensamt per automatik bara för att man är av samma kön!
    Det är så typiskt...många tror att en dotter borde man ha en massa gemensamt med per automatik och att man därför inte ska behöva anstränga sig för att få en bra relation med en dotter "för det är ju en tjej".....att dottern borde vara så lik sin mamma som möjligt och är hon inte det, då är det nåt fel på dottern.....Och så tycker mamman att dottern " är så jobbig och rebellisk"...bara för att dottern inte är som sin mamma....

• Anonym

För mig har det gått jätte bra. Jag knöt band med sonen direkt. han e nu 9 månader och älskar honom över allt annat.  Han är en glad liten pojk, skrattar och busar mycket. Han gråter nästan aldrig och har aldrig varit sån. Fat än att han fick kind tänder så grät han aldrig, han bara små gnällde lite. Älskar min son fast än aTT JAG VILLE HA EN DOTTER.

• Anonym

Min lilla pojke dog för 8 veckor sedan och kan för allt i världen inte förstå att det är något du hade valt....eftersom han är pojke.

Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?