• pancake

åhhh, så rädd för igångsättning...

redan över 11 dagar, befarar att det bli som förra gången.

igångsatt + 17 dagar, pinvärkar i 12 timmar varje minut, spm de försökte dämpa med morfin...
     ingen öppning, ingen dämpning. Okänsliga stressade läkare....
    efter 35 timmars värkarbet föddes bebbe med akutsnitt! sjäv blev jag sövd.....

vaknade ensam... när sköterskan kom visste hon ingenting......
    fick tjata mig ner till BB.

bebbe mådde kanon, så på så sät var det ingen fara, men jag känner mig lite osäker på vad som komma skall!

• Svar på tråden åhhh, så rädd för igångsättning...
  • Fiyali

Har samma förlossnings berättelse som dig med första barnet!
    Var också jätte orolig/rädd. Mitt andra slutade också i snitt(ingen igångsättning dock), men det kändes mycket lättare andra gången eftersom man "hängde med" lite i karusellen!
    Många lyckönskningar!
    Håll i ditt huvud - slutet gott allting gott Solig

• mullenupp

Var inte orolig, det kan gå jätte bra. Har två igångsättningar bakom mig och båda gick jätte bra och snabbt!

Senaste nu i maj, tog det hål på hinnorna, sedan lite dropp. först så hände inget men sedan fick jag värkar lite smått vid 14 tiden. Kl 15 var jag öppen 3 cm, sedan tog det fart för en halvtimme senare var barnet ute. Okej kanske lite väl häftigt  att öppna sig sju cm på 30 min, men det funkar.

Första förlossningen var ungefär på samma vis men den tog lite längre tid, typ 1 1/2 tim. 

Oroa dig inte på förhand, det kan gå jätte bra!! Lycka till! 

• Lumo

Låter precis som min fl. Igångsatt bf+14. Reagerade som fan på igångsättningen o fick genast supertäta jättehårda värkar. Hann aldrig återhämta mig mellan dem o bedövningar hjälpte knappt, den lilla jag fick. 27 h senare fick jag akutsnitt, dock vaken vid det. Hade spasmer i ben o kropp i 12 h efter av alla värkar som drog ihop mig som en ostbåge, okontrollerbart.

Så jag är precis som du livrädd för att tvingas till igångsättning. Tänker kräva ett planerat snitt som "backupplan" om de vill sätta igen mig o jag inte startar själv. Aldrig mer igångsättning eller dropp. Fy fan.

Är själv född 3 v över tiden o säkerlugen hade min son kommit ut då med om jag fått försöka, men i uppsala tvingas barnen ut efter 2 v över tiden tydligen. Om allt är bra med barnet tänker jag vägra att tvinga ut det vid två v över tiden o vänta tills det startar naturligt, alt gå direkt på snitt om tex vattenmängden är för låg ( var tydligen lite lågt sist).

Det jag i efterhand inte förstår är varför de inte erbjöd mig att avbryta den misslyckade igångsättningen tidigare under detta helvetesdygn? Hade de givit mig alternativet 12h tidigare kanske min fl blivit lite mindre traumatisk o "trevlig". Det borde man prata med o förbereda alla igångsatta innan starten så att de vet vad som kan tänkas hända, då risken för hemska värkar och ks är mycket högre. Är det inte typ hälften av alla igångsättningar som slutar i ks?

Men själv hade jag inte ens tänkt tanken på ks innan de sa det, var så inställd på att överleva bara. I mitt fall sjönk barnet aldrig ner mer än till 5cm öppen.

• MammaHela

Jag blev igångsatt med tredje barnet.

De tog hål på vattnet runt 10 på förmiddagen, vid 14 satte de droppet, vid 15 kom första värken som jag kände, och 16.04 är hon född =)

Så det kan gå bra med.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • pancake

Tack för era tröstande ord.....
    det klart attd et kan gå bra! jag är eg. ingen pesimist... men när man haft så förtvivlat ont, och jobat så länge... o sen bli sövd o snittad allafall!
    jag fick både piller inpetade... hinsvepning och dropp....
    jag har inte tidigare hört NÅGON som haft en smidig igångsättning...........
    JAG SÄGER SOM DU GWEMPA, vaför föreslår de inte att bryta tidigare.....

som krona på verket , i familjegruppen efteråt, adresserades jag som en av dem som inte haft en "riktig" FÖRLOSSNING! Den e skön!
    tyckte snarast att jag gjort båda delarna.....

• Lumo

Ja där ser man. Under min fl kom en ny bm in o yttrade med spydig ton "att föda barn SKA göra ont". Jag var så utslagen att jag inte ens kunde prata. Min man slängde ut henne, efter att ha läst min journal kom hon tillbaka o bad om förlåtelse o fixade påfyllning av edan. Men ack vad jag hatade henne... Haha...

• Petra123

Låter tufft som du hade det.... Förstår din oro...

Försök prata med dom ordentligt där du blir igångsatt så att dom verkligen förstår hur du känner.
    Jag är inte mycket till hjälp, men hoppas det löser sig! Hade själv en tuff förlossning (inte i stil med din), och är lite orolig själv nu över när det drar ihop sig hur det ska bli denna gången.

• pancake
    Petra123 skrev 2011-01-04 23:26:53 följande:
    Låter tufft som du hade det.... Förstår din oro...

Försök prata med dom ordentligt där du blir igångsatt så att dom verkligen förstår hur du känner.
    Jag är inte mycket till hjälp, men hoppas det löser sig! Hade själv en tuff förlossning (inte i stil med din), och är lite orolig själv nu över när det drar ihop sig hur det ska bli denna gången.
    När är det dax för dig?
    hoppas det går bra!
  • Idaar

Min igångsättning gick jätte bra. Har bara positivt att säga, både om barnmorskorna och om själva igångsättningen. Kl.9 tog dom hål på hinnorna och innan dess hade jag inga värkar och Adrian kom ut 11.25. Det enda var att dagen innan fick jag också pinvärkar i 12h men det var en väldigt dålig Bms fel men hon fick en utskällning av överläkaren på natten när jag låg och krampa. Annars bara positivt. Önskar dig all lycka!!

• oceanney
    Idaar skrev 2011-01-15 21:58:12 följande:
    Min igångsättning gick jätte bra. Har bara positivt att säga, både om barnmorskorna och om själva igångsättningen. Kl.9 tog dom hål på hinnorna och innan dess hade jag inga värkar och Adrian kom ut 11.25. Det enda var att dagen innan fick jag också pinvärkar i 12h men det var en väldigt dålig Bms fel men hon fick en utskällning av överläkaren på natten när jag låg och krampa. Annars bara positivt. Önskar dig all lycka!!
    Skönt att höra om en igångsättning som gick bra! Är nämligen också lite rädd för dem med alla skräckhistorier man hör.

På vilket sätt menar du att det var en BM:s fel att du hade värkar?? 
  • Idaar

Oceanney: det var så att på måndagen )Adrian är född på tisdagen) då gav dom mig gelé som skulle få mig att öppna mig, 1 h senare kallar jag på bm för att jag har ont och då hade jag fått pinvärkar vilket jag inte visste/förstod då. Hon gav mig panodil och sa att jag skulle sova.. Hur ska jag kunna sova när jag har 30sek mellan värkarna? Hon trodde inprincip inte på mig. Pinvärkarna fortsatte och 6h senare lägger bm in ny gelé. Då blir pinvärkarna värre och mycket mer intensiva. Jag öppnar mig ingenting. Jag hade även havandeskapsförgiftning. Tillsist kl 12 på natten kallar min sambo på henne och då ligger jag och krampar. (kommer inte ihåg mer härifrån) men överläkaren kom och fråga vafan bm håller på med? Egentligen skulle jag inte fått gelé nr2 eftersom ingenting hände och jag mådde så dåligt av pinvärkarna. Doktorn sa att jag borde varit nere på förlossningen för flera flera timmar sen och få dropp för att stanna av alla fejk-värkar. Detta var väldigt jobbigt för mig men eftersom förlossningen med vanlig igångsättning gick så himla bra så är det inget som gör mig rädd för att skaffa ett barn till. :)

Svar på tråden åhhh, så rädd för igångsättning...