• lille Birger

Är det okej av en lärare att fråga ett minderårigt barn om h*n vill lukta i hennes trosor?

Hur hade du reagerat om du fick reda på att ditt barns lärare har frågat honom om han ville lukta på hennes trosor? Klassas det som sexuellt ofredande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-31 00:13
    Barnet är 12 år gammalt.

• Svar på tråden Är det okej av en lärare att fråga ett minderårigt barn om h*n vill lukta i hennes trosor?
  • Snäckan666
    hestpiskarn skrev 2010-12-29 22:30:42 följande:
    jag hade blivit helt rasande. Inte fan kan en unge kläcka ur sig något sådant utan grund? eller?

Jag antar att det första steg är att använda sig utav ren naiv-terapi? alltså barnterapi. typ frågor blandat med jollrande gos och mjukisbjörnar?

Angående vad det kan klassas som rent rättsligt vet jag inte. om det ens kan klassas som någonting. Man borde iallafall prata med barnet
    Det var inte barnet som sa det, utan det var läraren
    lokisse skrev 2010-12-29 22:43:03 följande:
    jag skulle väll kolla vad och hur det hade fragats.
    om nagon hävdata att frökens trosor luktar illa varpa fröken svarat att nä det gör dom inte lukta själv om du inte tror mig. skulle jag inte ta det särskilt alvarligt
    håller med lokisse. och kan vi få mer info?
  • hestpiskarn
    Snäckan666 skrev 2010-12-29 22:51:36 följande:
    Det var inte barnet som sa det, utan det var läraren
    lokisse skrev 2010-12-29 22:43:03 följande:
    jag skulle väll kolla vad och hur det hade fragats.
    om nagon hävdata att frökens trosor luktar illa varpa fröken svarat att nä det gör dom inte lukta själv om du inte tror mig. skulle jag inte ta det särskilt alvarligt
    håller med lokisse. och kan vi få mer info?
    precis, det var läraren... men barnet måste ju i sådanafall fått för sig att berätta på något vis. Måste ju vara konstigt om läraren sagt det till en förälder? om inte annat helt osannolikt. Nu vet jag inte vad som hänt och jag antar att det som beskrivs i trådens innehåll inte är vinklat personligen.

lokisse har också en poäng.
  • Dimes

Svaret är ganska uppenbart: Nej, det är absolut inte OK att en lärare frågar sin elev det.

Assumption is the mother of all fuck-ups.
  • klurifax

Det beror på hur gammal den minderårige eleven är och i vilket sammanhang detta är yttrat. Generellt skulle jag säga att det inte är ok, men jag känner inte till urspunget till yttrandet.

Jag är själv lärare på högstadiet och har felaktigt blivit beskylld för betydligt värre saker än detta, av elever som varit missnöjda med sina betyg eller omdömen. Men jag vet att det jag sagt och gjort inte strider mot vare sig etik, moral eller lag, så jag har inte varit orolig. Sanningen brukar komma fram på ett sätt eller ett annat...

• lille Birger
    Pyl skrev 2010-12-30 01:00:29 följande:
    Konstig fråga! Väldigt konstig fråga..... Kräks
    Det är fler än en fråga. Råkar du ha svaret på någon av dem?
  • Pyl
    lille Birger skrev 2010-12-30 14:28:53 följande:
    Det är fler än en fråga. Råkar du ha svaret på någon av dem?
    Jag svarade på rubriken, om det är ok eller inte.  Jag vill veta varför du undrar?
  • lille Birger
    Pyl skrev 2010-12-30 14:31:17 följande:
    Jag svarade på rubriken, om det är ok eller inte.  Jag vill veta varför du undrar?
    Ok, såg bara inte att du hade svarat eller vilken fråga du svarat på.
  • Knyttensmamma

Jag undrar varför du TS inte kan komma med mer info om vad som hänt? Hur gammalt är barnet? Och har du konfronterat läraren i fråga?

Svar på tråden Är det okej av en lärare att fråga ett minderårigt barn om h*n vill lukta i hennes trosor?