Inlägg från: lille Birger |Visa alla inlägg
  • lille Birger

Är det okej av en lärare att fråga ett minderårigt barn om h*n vill lukta i hennes trosor?

Hur hade du reagerat om du fick reda på att ditt barns lärare har frågat honom om han ville lukta på hennes trosor? Klassas det som sexuellt ofredande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-31 00:13
    Barnet är 12 år gammalt.

• Svar på tråden Är det okej av en lärare att fråga ett minderårigt barn om h*n vill lukta i hennes trosor?
  • lille Birger
    Pyl skrev 2010-12-30 01:00:29 följande:
    Konstig fråga! Väldigt konstig fråga..... Kräks
    Det är fler än en fråga. Råkar du ha svaret på någon av dem?
  • lille Birger
    Pyl skrev 2010-12-30 14:31:17 följande:
    Jag svarade på rubriken, om det är ok eller inte.  Jag vill veta varför du undrar?
    Ok, såg bara inte att du hade svarat eller vilken fråga du svarat på.
  • lille Birger
    Knyttensmamma skrev 2010-12-30 21:16:57 följande:
    Jag undrar varför du TS inte kan komma med mer info om vad som hänt? Hur gammalt är barnet? Och har du konfronterat läraren i fråga?
    Har varit lite upptagen på sistone, men jag skrev iaf till hur gammalt barnet är i #0
  • lille Birger
    Kodia skrev 2011-01-01 15:49:37 följande:
    Vad som hände och sades innan detta är ju viktigt! Om man inte vet det är det ju svårt att bedöma lärarens kommentar... Att du vägrar att skriva det gör ju att man misstänker att läraren blivit ganska provocerad...
    Nu vet man ju inte om lärarinnan var ironisk eller inte, men jag har svårt att se hur hennes uttalande kan bedömas som något annat än en sexuell invit. Det är därför jag även frågar om det hela kan rubriceras som sexuellt ofredande.

Håller med #32 och #37 om att det känns opassande oavsett situation.
  • lille Birger
    Menhir skrev 2011-01-01 17:22:32 följande:
    Min första reaktion är att barnet hittar på. Kanske är jag naiv men det känns betydligt mer sannolikt än att en lärare vill låta en 12-åring sniffa på trosorna.

Om det var min son som kom hem o berättade det skulle jag undra vad han sagt resp svarat henne. Han kan vara rätt kaxig och snabbt ge svar på tal så det hade till o med kunnat vara ett bra bemötande att säga något liknande.

Även om det är sant alltihop tycker jag att man får sätta det dels i sitt sammanhang och dels väga det mot lärarens andra kvaliteter. Tyvärr har jag träffat på mer inkompetenta lärare än så i mina da´r.
    www.expressen.se/nyheter/1.239529/larare-hade-sex-med-sin-elev
  • lille Birger
    CathrinLarsson skrev 2010-12-30 22:35:20 följande:
    Nej, det är definitivt inte ok att säga en sådan sak - inte under några som helst omständigheter. Det är ett omoget sätt att ge "svar på tal" som jag såg längre upp

"jag skulle väll kolla vad och hur det hade fragats.
    om nagon hävdata att frökens trosor luktar illa varpa fröken svarat att nä det gör dom inte lukta själv om du inte tror mig. skulle jag inte ta det särskilt alvarligt"

Det är stötande kommentarer och hör inte hemma bland vuxna! Jag hade kunnat köpa om en 6åring hade sagt något sånt, men dom har inga begrepp, och även då tycker jag att man som vuxen markerar att det inte är ok med ett sånt språk...
    Det är ju dock inte språket det är fel på.
Svar på tråden Är det okej av en lärare att fråga ett minderårigt barn om h*n vill lukta i hennes trosor?