• lille Birger

Är det okej av en lärare att fråga ett minderårigt barn om h*n vill lukta i hennes trosor?

Hur hade du reagerat om du fick reda på att ditt barns lärare har frågat honom om han ville lukta på hennes trosor? Klassas det som sexuellt ofredande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-31 00:13
    Barnet är 12 år gammalt.

• Svar på tråden Är det okej av en lärare att fråga ett minderårigt barn om h*n vill lukta i hennes trosor?
  • Trisse78

Inte okej!

Anmäl!

Jag hade blivit fullständigt rasande.

• Bottis

Inte för att vara elak men måste du ens fråga det?

Är väl självklart att man inte frågar sådant, vad blir nästa steg? Är det ok av en banktjänsteman att fråga sin kund om hxn vill lukta på trosor/kallingar? Nä, just det. Vad skulle du själv tycka om ngn frågade dig det?

Anmäl idioten, en sådan IQ-befriad person vill jag inte dela yrkestitel med. Fy fan. 

• Rikard
    hestpiskarn skrev 2010-12-29 22:31:25 följande:
    ni som säger anmäl. inte fan kan man väll anmäla bara sådär? man måste ju grunda det på något?
    människan har ju svårt att hitta första steget. ni som säger anmäl tacklar det inte på rätt sätt

En bra grund för en anmälan är väl att läraren har frågat eleven om han vill lukta i hennes trosor. Det är ett övergrepp.
    Och hur menar du att man bör tackla detta övergrepp om man inte ska göra en anmälan? 
  • Bottis
    hestpiskarn skrev 2010-12-29 22:32:09 följande:
    människan har ju svårt att hitta första steget. ni som säger anmäl tacklar det inte på rätt sätt
    Tackla det du då.

• hestpiskarn
    Bottis skrev 2010-12-29 22:34:35 följande:
    Inte för att vara elak men måste du ens fråga det?

Är väl självklart att man inte frågar sådant, vad blir nästa steg? Är det ok av en banktjänsteman att fråga sin kund om hxn vill lukta på trosor/kallingar? Nä, just det. Vad skulle du själv tycka om ngn frågade dig det?

Anmäl idioten, en sådan IQ-befriad person vill jag inte dela yrkestitel med. Fy fan. 
    ursäkta men det handlar om ett barn. Liite känsligare. man måste ju skapa en grund först
  • Lumo

Klart man kan anmäla, Hestpiskarn, finns väl inget mer rätt än att anmäla. Vad man anmäler, ja om inte annat misstanken om att läraren är ett pervo o därmed inte borde vara lärare. Vad man grundar det på, jo barnets påstående såklart. Man måste ju anmäla för att börja kunna undersöka om läraren gjort något annat sexuellt ofredande...

• hestpiskarn
    Bottis skrev 2010-12-29 22:36:10 följande:
    Tackla det du då.

Jag skulle ha pratat med barnet först (otroligt försiktigt). sedan om det visat sig allvarligt (visst fan är det allvarligt vilket som) så hade jag kontaktat skolledningen ungefär samtidigt som jag hade bett att få tala med någon på polishuset.

Det jag försöker säga är att man inte bara anmäler vind för våg. då riskerar man att mista hela stycket.
  • Bottis
    hestpiskarn skrev 2010-12-29 22:36:46 följande:
    ursäkta men det handlar om ett barn. Liite känsligare. man måste ju skapa en grund först
    Du verkar ju sitta inne med svaret, var så god, tala om hur det ska gå till...

Det spelar ingen roll om det är ett barn eller en vuxen. Jag skulle skrika anmäl även om det var mina vuxna elever som sa att en av mina kollegor frågat om eleven vill lukta på trosorna/kalsongerna.
  • lokisse

jag skulle väll kolla vad och hur det hade fragats.
    om nagon hävdata att frökens trosor luktar illa varpa fröken svarat att nä det gör dom inte lukta själv om du inte tror mig. skulle jag inte ta det särskilt alvarligt

Nej det tror jag inte!
  • hestpiskarn
    Bottis skrev 2010-12-29 22:38:47 följande:
    Du verkar ju sitta inne med svaret, var så god, tala om hur det ska gå till...

Det spelar ingen roll om det är ett barn eller en vuxen. Jag skulle skrika anmäl även om det var mina vuxna elever som sa att en av mina kollegor frågat om eleven vill lukta på trosorna/kalsongerna.
    klart som fan man ska anmäla. Fortfarande, ett barn har väll svårt att tala för sig själv.

Jag menar bara att man måste kunna balansera sin vrede för att inte förlora fokus. Man måste ju handla som om fallet ska leda ända till åtal. då måste man klargöra allt och samla bevis innan man åker och anmäler. Slå på ljudupptagning när man pratar med barnet. slå på ljudupptagning när man pratar med skolledning. slå på ljudupptagning när man knackar på lärarens dörr.
Svar på tråden Är det okej av en lärare att fråga ett minderårigt barn om h*n vill lukta i hennes trosor?