• Blomsteröga

Vilken bakåtvänd bilbarnstol till Saab 9-5?

Vad har ni för stol i baksätet på en Saab 9-5? För- och nackdelar?

• Svar på tråden Vilken bakåtvänd bilbarnstol till Saab 9-5?
  • SeTa

Jag har haft en BeSafe Izikid i baksätet på vår 9-5. Gick utmärkt.

• TheMother

Vi hade först en hi-way. Smidig stol som är lätt att flytta mellan bilarna. Dock får den i passagerarsätet dåligt med plats för benen och maken vägrar i princip att sitta där. Jag- som är 1,73m lång- får precis plats utan att slå i knäna i instrumentbrädan.
    Nu har vi en two-way då jag inte kommer in i framsätet alls nu när jag fått mage (gravid) och den ger lite mer utrymme fram, dock kan jag inte rekommendera den stolen till ett mindre barn, utan min son var över två nu när vi bytte. Stolen är heller inte att rekommendera att använda framåtvänd sen heller, då den sakar viktiga funktioner för att vara säker även i framåtvänt läge.

Med facit i hand hade jag nog hellre valt en annan stol att ha direkt efter babyskyddet, iom att vi ändå skulle vara tvungna att skaffa en ny stol till sonen när den kommande bebisen inte  längre ska ha babyskyddet. T.ex en stol som var möjlig att tippa när barnet somnat. Att vi valde hi-way från börjar var dock för att den har en av de längsta ryggarna och därmed har lång användningstid samt kort sittyta = bättre plats för benen.

• Blomsteröga

Tack för svar! Ni som har be safe easykid, hur är utrymmet i framsätet?

• Blomsteröga

Jag menar för passagerare fram med barnstolen bak alltså.

• Blomsteröga
    IssaPissa skrev 2010-12-28 16:54:01 följande:
    Det är helt ok! För maken som är ganska stor och över 1,90 lång var det ju lite trångt för benen men för mig var det absolut inga problem att sitta framför.

Det låter bra. det vore trevligt om det går att använda framsätet också

Någon som har en Brio Zento?

• cicci85

Nackdelen med Besafe är att den bara är godkänd till 18 kg så antagligen måste man köpa en större bakåtvänd stol så att barnet ska kunna åka bakåtvänd längre tid...

• Cecci78
    Blomsteröga skrev 2010-12-28 18:14:39 följande:

Inte i en 9-5 men jag tycker den tar ganska mycket plats, nu är inte jag så lång men när en person som var ca 1,82 m skulle köra barnen var jag tvungen att flytta upp zenton på sätet i V70 (annars har jag den med lilla klacken utanför sätet) och då blir det inte mycket plats för barnets ben.
  • Finesse

Robert Bell på säkerhetsbutiken rekommenderar Maxi-Cosi Mobi till en Saab 9-5.. han skrev ett mail till mig där det stod att den var som gjord för den bilen.. sitter som gjuten..

Vi har en Britax Hi-way eftersom då visste jag inte om det om Mobin.. men hi-way sitter oxå riktigt bra i en 9-5:a  

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Blomsteröga
    Finesse skrev 2010-12-28 20:10:15 följande:
    Robert Bell på säkerhetsbutiken rekommenderar Maxi-Cosi Mobi till en Saab 9-5.. han skrev ett mail till mig där det stod att den var som gjord för den bilen.. sitter som gjuten..

Vi har en Britax Hi-way eftersom då visste jag inte om det om Mobin.. men hi-way sitter oxå riktigt bra i en 9-5:a  
    Jag läste på en annan sida att den inte passade så bra på skålade säten, vilket våran bil har, men den kanske passar Saab:s skålade säten. Måste kolla upp det där. Tycker att det verkar vara en bra stol.
  • Kiira

vi har två acta graco cosmic comfort i våran en i framsäten och en just bakom. går knappt att sitta fram om man har den bakom. och bakom förarsätet gick inte alls då man inte kunde få plats bakom ratten.. hade ett tag en av dom i mitten bak men de var bökigt och trångt. nu måste vi skaffa större bil då de kommer fler barn..

• Finesse
    Blomsteröga skrev 2010-12-28 20:27:29 följande:
    Jag läste på en annan sida att den inte passade så bra på skålade säten, vilket våran bil har, men den kanske passar Saab:s skålade säten. Måste kolla upp det där. Tycker att det verkar vara en bra stol.
    Jag har själv inte testat den.. å ja.. saab 9-5:orna har väldigt skålade säten.. men Robert Bell KAN väldigt mkt om bilbarnstolar så jag litar nog på honom.. MEN jag skulle nog testa den på affären före jag skulle köpa den..
  • mapo51
    Blomsteröga skrev 2010-12-28 18:14:39 följande:

Vi har en Brio Zento, men just nu är den fram och kommer att vara där tills vi inte ska ha den längre. Det fungerar att sitta framför den när den är placerad i baksätet om man är kort för den tar väldigt mycket plats.

När vi ska köpa ytterligare en stol så blev vi rekommenderade att köpa en Hiway för enligt den vi pratade med på Säkerhetsbutiken så är det den stolen som tar minst plats och den passar bra i en Saab. Men vi ska absolut testa innan vi köper.
  • Bräckehäxan

vi har en britax multi tech i baksätet på vår saab 9-5, bakom passagerarsätet.

Utrymmet är OK, jag som är medellängd (1.68m) sitter bra i passagerarsätet, men sambon som är 1.98m får knappt plats, det går men han får vrida benen ordentligt..

sonen sitter utmärkt, men jag kan tycka att det är lite dåligt med benplats, men än så länge är han så liten att det funkar..
    ska försöka montera om stolen så att den får mer lutning och då också mer benplats..

• miiias

Vi har en Maxi-Cosi Mobi i mitten bak i vår Saab 9-5. Funkar alldeles utmärkt , blir mycket benplats för barnet samtidigt som förar- och passagerastol går att ändra. Jag är 1,80 och sambon 1.95 så vi blev rekommenderade denna stol för att vi båda skulle kunna få plats att sitta fram om vi ville. Tycker oxå att det är ett stort plus att stolen har olika lägen om barnet t ex somnar.

• epione

Någon som provat både Maxi-Cosi Mobi och Britax Hi-Way? Någon som passar bättre och ger mer benplats åt både passagerare och barn?
    Hur har det fungerat för er som haft barnstolen i mitten bak?

• Finesse
    epione skrev 2011-01-05 12:36:03 följande:
    Någon som provat både Maxi-Cosi Mobi och Britax Hi-Way? Någon som passar bättre och ger mer benplats åt både passagerare och barn?
    Hur har det fungerat för er som haft barnstolen i mitten bak?
    Som jag skrev tidigare i tråden rekommenderar Robert Bell på Säkerhetsbutiken Maxi-Cosi Mobi i just en saab 9-5:a.. han säger att den sitter som gjutet.. sen hur den egentligen är vet jag inte då vi har en Britax Hi-way.

Vi har stolen bakom passagerarsätet och visst jag kan sitta fram men inte bra.. sitter hellre bak då. Dottern är 3 år och är 97 cm och väger 16 kg å har riktigt bra benutrymme. Hi-way kan jag med säkerhet säga ger bra benutrymme, med tanke på att man kan lixom hänga stolen på kanten.

Men vi har testat ha den i mitten och då fick hon inte alls lika bra benutrymme.. dels för att framsätet tar i stolen då å isf kan inte föraren sitta bra.. om hon ska rymmas ordentligt med benen.

Nu ska vi försöka hitta en stol som dottern kan ha å sitta länge bakåtvänd och på sidan så får vi se om vi rymmer hi-way brevid för bebisen behöver ju inte lika mkt benutrymme som en 3-4 åring. 
Svar på tråden Vilken bakåtvänd bilbarnstol till Saab 9-5?