Vilken bakåtvänd bilbarnstol till Saab 9-5?
Vad har ni för stol i baksätet på en Saab 9-5? För- och nackdelar?
Vad har ni för stol i baksätet på en Saab 9-5? För- och nackdelar?
har en britax hi-way, dock i framsätet.
Bara positivt att säga om den än så länge, men sonen är bara 6 månader också.
Jag har haft en BeSafe Izikid i baksätet på vår 9-5. Gick utmärkt.
Vi hade Be safe Izi Kid bak i våran 9-5 och det fungerade super. maken jobbar på en bilfirma som bla säljer/lagar Saab och de är även återförsäljare till stolen så det var ingen tvekan. Den är lite dyrare men också Europas säkraste stol.
Vi hade först en hi-way. Smidig stol som är lätt att flytta mellan bilarna. Dock får den i passagerarsätet dåligt med plats för benen och maken vägrar i princip att sitta där. Jag- som är 1,73m lång- får precis plats utan att slå i knäna i instrumentbrädan.
Nu har vi en two-way då jag inte kommer in i framsätet alls nu när jag fått mage (gravid) och den ger lite mer utrymme fram, dock kan jag inte rekommendera den stolen till ett mindre barn, utan min son var över två nu när vi bytte. Stolen är heller inte att rekommendera att använda framåtvänd sen heller, då den sakar viktiga funktioner för att vara säker även i framåtvänt läge.
Med facit i hand hade jag nog hellre valt en annan stol att ha direkt efter babyskyddet, iom att vi ändå skulle vara tvungna att skaffa en ny stol till sonen när den kommande bebisen inte längre ska ha babyskyddet. T.ex en stol som var möjlig att tippa när barnet somnat. Att vi valde hi-way från börjar var dock för att den har en av de längsta ryggarna och därmed har lång användningstid samt kort sittyta = bättre plats för benen.
Tack för svar! Ni som har be safe easykid, hur är utrymmet i framsätet?
Jag menar för passagerare fram med barnstolen bak alltså.
Tack för svar! Ni som har be safe easykid, hur är utrymmet i framsätet?
Det låter bra. det vore trevligt om det går att använda framsätet också
Någon som har en Brio Zento?
Nackdelen med Besafe är att den bara är godkänd till 18 kg så antagligen måste man köpa en större bakåtvänd stol så att barnet ska kunna åka bakåtvänd längre tid...
Robert Bell på säkerhetsbutiken rekommenderar Maxi-Cosi Mobi till en Saab 9-5.. han skrev ett mail till mig där det stod att den var som gjord för den bilen.. sitter som gjuten..
Vi har en Britax Hi-way eftersom då visste jag inte om det om Mobin.. men hi-way sitter oxå riktigt bra i en 9-5:a
vi har två acta graco cosmic comfort i våran en i framsäten och en just bakom. går knappt att sitta fram om man har den bakom. och bakom förarsätet gick inte alls då man inte kunde få plats bakom ratten.. hade ett tag en av dom i mitten bak men de var bökigt och trångt. nu måste vi skaffa större bil då de kommer fler barn..
vi har en britax multi tech i baksätet på vår saab 9-5, bakom passagerarsätet.
Utrymmet är OK, jag som är medellängd (1.68m) sitter bra i passagerarsätet, men sambon som är 1.98m får knappt plats, det går men han får vrida benen ordentligt..
sonen sitter utmärkt, men jag kan tycka att det är lite dåligt med benplats, men än så länge är han så liten att det funkar..
ska försöka montera om stolen så att den får mer lutning och då också mer benplats..
gammal bild, när stolen var ny i september 09.
Vi har en Maxi-Cosi Mobi i mitten bak i vår Saab 9-5. Funkar alldeles utmärkt , blir mycket benplats för barnet samtidigt som förar- och passagerastol går att ändra. Jag är 1,80 och sambon 1.95 så vi blev rekommenderade denna stol för att vi båda skulle kunna få plats att sitta fram om vi ville. Tycker oxå att det är ett stort plus att stolen har olika lägen om barnet t ex somnar.
Någon som provat både Maxi-Cosi Mobi och Britax Hi-Way? Någon som passar bättre och ger mer benplats åt både passagerare och barn?
Hur har det fungerat för er som haft barnstolen i mitten bak?