Vilken bakåtvänd bilbarnstol till Saab 9-5?
Vi hade först en hi-way. Smidig stol som är lätt att flytta mellan bilarna. Dock får den i passagerarsätet dåligt med plats för benen och maken vägrar i princip att sitta där. Jag- som är 1,73m lång- får precis plats utan att slå i knäna i instrumentbrädan.
Nu har vi en two-way då jag inte kommer in i framsätet alls nu när jag fått mage (gravid) och den ger lite mer utrymme fram, dock kan jag inte rekommendera den stolen till ett mindre barn, utan min son var över två nu när vi bytte. Stolen är heller inte att rekommendera att använda framåtvänd sen heller, då den sakar viktiga funktioner för att vara säker även i framåtvänt läge.
Med facit i hand hade jag nog hellre valt en annan stol att ha direkt efter babyskyddet, iom att vi ändå skulle vara tvungna att skaffa en ny stol till sonen när den kommande bebisen inte längre ska ha babyskyddet. T.ex en stol som var möjlig att tippa när barnet somnat. Att vi valde hi-way från börjar var dock för att den har en av de längsta ryggarna och därmed har lång användningstid samt kort sittyta = bättre plats för benen.