• MammaCajsa

Tycker ni att vi skall skaffa fler barn?

Jag är 50 min man 51 vi har en dotter på 5

• Svar på tråden Tycker ni att vi skall skaffa fler barn?
  • evaoregon
    Primrose skrev 2010-12-27 15:57:38 följande:
    TS jag skrev tidigare att jag inte tycker att ni är för gamla om inte ni själva tycker det. Men det är otroligt ovanligt att bli gravid naturligt och sedan gå igenom hela graviditeten utan missfall, när man är 50 år. Det måste ni känna till? Det är kanske äggdonation utomlands ni tänker på? Om du var 45 år när ditt första barn föddes var kanske det också genom äggdonation?
    Ja, att bli gravid naturligt vid 50 är helt klart mycket ovanligt. 
  • ladynorway

Skriver ts nåt mera i tråden?

• evaoregon
    Mirva skrev 2010-12-27 12:22:30 följande:
    Risken är ju bra mycket större att barnet blir helt utan tidigt än att fyra "gamlingar" försvinner. Tycker det är supertaskigt mot barnen att skaffa barn med bara två mor- eller farföräldrar i livet. Du skriver: "...våran yngsta kanske bara kommer att minas farfar". Du hör ju själv vad taskigt det är mot barnet, bara farfar kanske.
    Det här att om barnen har morföräldrar och farföräldrar i livet tycker jag inte är så viktigt.  Visst är det trevligt,  men jag tycker inte att det är taskigt att skaffa barn om man bara har en eller två av dem kvar.  Min pappa dog när jag var 24 år och då var han inte jättegammal.  Min mamma är fortfarande i livet.  Min svärfar dog när våra barn var små och han var inte heller så gammal.  Båda fick cancer.  Min svärmor lever fortfarande.

Bör man då inte skaffa barn om ens föräldrar dör när man är barn eller ung?  Konstigt resonemang,  tycker jag.  På mina barns skola finns t ex en liten flicka som mist sin mamma i bröstcancer.  Det är väldigt tragiskt och mycket värre att växa upp utan en förälder än utan mormor/morfar/farfar/farmor.
  • evaoregon
    ladynorway skrev 2010-12-27 16:24:19 följande:
    Skriver ts nåt mera i tråden?
    Nej, det har inte varit några fler inlägg av henne på sistone.  Vore trevligt med lite respons.
  • copl2
    Primrose skrev 2010-12-27 15:41:23 följande:
    Jo, fast å andra sidan finns det nu fosterdiagnostik, som de flesta äldre kvinnor (+35) går igenom. Man kan göra ultraljud, ta blodprov, ta fostervattenprov moderkaksprov. De flesta barn med Downs syndrom t ex föds nuförtiden av unga mammor (eftersom de inte går igenom fosterdiagnostik).
    Ja, men på senare år har man börjat inse att det finns en hel skog av olika typer av förändringar i mitokondrierna som man inte har nån teknik för att hitta eftersom man inte vet hur allt om hur det fungerar. Ofta är det sånt som kan vara svårt att se och visar sig kanske inte förrän barnen är lite äldre. De syns heller inte utanpå som t.ex. DS.
  • Mirva
    evaoregon skrev 2010-12-27 16:32:34 följande:
    Det här att om barnen har morföräldrar och farföräldrar i livet tycker jag inte är så viktigt.  Visst är det trevligt,  men jag tycker inte att det är taskigt att skaffa barn om man bara har en eller två av dem kvar.  Min pappa dog när jag var 24 år och då var han inte jättegammal.  Min mamma är fortfarande i livet.  Min svärfar dog när våra barn var små och han var inte heller så gammal.  Båda fick cancer.  Min svärmor lever fortfarande.

Bör man då inte skaffa barn om ens föräldrar dör när man är barn eller ung?  Konstigt resonemang,  tycker jag.  På mina barns skola finns t ex en liten flicka som mist sin mamma i bröstcancer.  Det är väldigt tragiskt och mycket värre att växa upp utan en förälder än utan mormor/morfar/farfar/farmor.
    Hej, det var hon jag svarade på som tyckte det var viktigt, inte jag.

Mina barn har varken mor- eller farföräldrar, och visst kan det kännas tråkigt ibland, men det är inget jag kan göra något åt. I mitt fall hade det inte spelat någon roll om jag fått barn när jag var 20 år heller, för mina föräldrar har aldrig brytt sig om sina barnbarn, och då menar jag aldrig. Aldrig någonsin har de kommit ihåg barnbarnens födelsedagar, de har knappt vetat vad de heter.
  • EeMe

Jag tycker inte att du ska fråga. Känn efter och gör som ni vill - det är bara er ensak.

Jag unnar er alla barn i världen och så länge man som barn har goda föräldrar (vilket jag är övertygad om att ni är) så spelar det ingen roll vem eller hur gammal föräldern är.

Det är inte "elakt" mot barnet att skaffa barn sent. Min far var gammal och självklart fattas han mig oerhört men han har gjort mig till den jag är både innan och efter han gick bort (för fyra år sedan, när jag var 20). Jag älskar mig själv för den jag är och alltså kan jag inte annat än vara tacksam mot honom och mamma som fick mig och hjälpt mig bli den jag är.

Nu kämpar jag för att få ett eget barn för att kunna ge det den största gåvan - livet

Lycka till

• brünnhilde

Kan ni få barn naturligt och vill det ser jag inga hinder?

Svar på tråden Tycker ni att vi skall skaffa fler barn?