Tycker ni att vi skall skaffa fler barn?
Jag är 50 min man 51 vi har en dotter på 5
Jag är 50 min man 51 vi har en dotter på 5
Orkar inte läsa hela tråden så jag vet inte om nån har skrivit detta tidigare:
Att få barn i den ålder du är kan vara mycket riskfyllt. Det är nämligen så att äggens kvalitet försämras med åren. Alla ägg som en kvinna har bildas samtidigt och de har faktiskt ett bästföredatum. Det är det som är orsaken till att det blir allt svårare att bli med barn ju äldre man blir trots att menstruationen fortsätter. Många kvinnor blir gravida men fostret stöts bort tidigt eftersom kroppens eget kontrollsystem upptäcker att det är nåt fel på det. Men ibland slinker även inte helt friska foster igenom och barn med olika sjukdomar föds.
Ju äldre man blir desto högre är risken att få barn med någon slags skada på det genetiska materialet. Forskning har visat att det finns en rad olika sjukdomar som beror på skador på mitokondrierna. De märks ofta inte förrän barnen blivit lite äldre och kan skapa problem för dem hela livet.
Jag hörde ett radioprogram om detta för ett par år sedan (vetenskapsradion) och den procentuella risken att få barn med nån skada på generna ökar dramatiskt med åren. Har för mig att det var så vanligt att en kvinna i 40-årsåldern har 20% risk mot en kvinna i 20-årsåldern som har en risk på under 1%
Der är alltså ganska själviskt att försöka få barn i så hög ålder eftersom man tar en onödigt stor att få barn som föds med handikapp.
Nej. Ni är för gamla.
Om ni vill ha fler barn så är det väl bara att jobba på det.
När man kommit upp i en viss ålder ökar riskerna med en graviditet . Dessutom är det lite själviskt tycker jag att skaffa barn så sent i livet, barnet får kortare tid med er, ni kanske inte orkar vara så aktiva med barnen, än mindre barnbarnen . Men beslutet är förstås ert .
Nej, stackars barn.
jag tycker INTE att ni ska skaffa fler barn.
får ni barn nu så kommer ni vara 60år när barnet är 10, ni går i pension när barnet börjar gymnasiet.