• MammaCajsa

Tycker ni att vi skall skaffa fler barn?

Jag är 50 min man 51 vi har en dotter på 5

• Svar på tråden Tycker ni att vi skall skaffa fler barn?
  • andraadvent
    annbom skrev 2010-12-26 14:06:46 följande:
    Det är väl ändå inte du som avgör om den dagen är förbi. Kan hon bli gravid på naturlig väg så är inte den dagen förbi och hennes kropp skulle nog klara det också. Jag tycker nog att du är lite nedlåtande mot TS och insunerar att hon inte tar hand om och bryr sig i sin dotter som hon redan har.
    Det håller jag inte med om. Bara för att en person kan bli gravid på naturlig väg innebär det väl inte per automatik att de är lämpade som föräldrar. Finns möjlighet att för vissa med tidig pubertet att bli gravida vid 15 års ålder och personer med sent klimakterium/ lite hjälp från klinikerna att bli gravid vid 52. Men ändå, det finns väl en lämplighetsålder. Altt är inte biologi.

Jag tror säkert att ts bryr sig om sin dotter. Men hon har ju en dotter, det är inte så att hon inte har några barn och i den åldern bör man väl rent lämpligt fokusera på det man har ist för att dagdrömma.
  • Chimamanda

Har ni den biologiska möjligheten, så kör på! Att kunna bli gravid vid 50 års ålder måste vara extremt ovanligt, men det skadar väl inte att försöka. Själv blev jag infertil redan vid 38. Det händer också.

• 1814

Det känns mer oroande att ni frågar FL om ni ska skaffa fler barn och hur ni svarar på de tidiga frågorna än själva åldern... Som så många sagt, alla är ju olika och ni måste ju se till er egen situation och förmåga. Har era föräldrar gått i barndom vid 60 så kanske det inte är någon bra idé. Är ni starka, pigga och friska för er ålder, så varför inte? Chanserna att lyckas vid 50 är dock små, även med t ex äggdonation, då missfallsrisken är stor när man blir äldre. Vill ni få snabba resultat behövs många embryon sättas in, vilket i sin tur kan resultera i flerfödsel, vilket är en enorm risk både för barnet och dig som mamma med tanke på åldern (och i sin tur för det barn du redan har).

Något annat som skrämmer mig är snacket bland andra om att skaffa syskon som en lösning på hur de ska ta hand om varandra...att lägga över ansvaret för syskonet på barnet. "Vi skaffar två så slipper vi se efter dem när de passerat tonåren" typ. Förälder är man hela livet, era barn är ert ansvar, ingen ska behöva tvingas på ansvaret för sitt syskon, allra minst ett annat barn!

Om jag vore du TS skulle jag lägga allt krut på det barn som redan finns!

• Celia03

Det beror på om ni tänker på er själva först eller på det eventuella barnet i första hand. Riskerna är förstås väldigt mycket större när man skaffar barn så sent, men det är ni säkert medvetna om.

• Mummyfied

Eftersom du frågar så tänker jag vara ärlig; nej det tycker jag inte. Ni kanske orkar med en bebis nu men orkar ni med en (eventuellt) strulig tonåring sen? Ni är ju trots allt pensionärer då. Var sak har sin tid och ibland får man nog inse att den tiden är förbi.

• Analoga

Neeej, herregud, nej! 50 fyllda och du funderar ens på att skaffa fler barn?? Ni är för gamla, inse det!

• Doodies

Nej absolut inte. Jag var 16 år när min mamma fyllde 50 och jag tycker det känns lite jobbigt nu när hon snart är 70 och hennes barnbarn fortfarande är så små. Jag hoppas hon får leva länge ...
    Men att ha en mamma som är 70 när man är 20 måste vara skitjobbigt ...

• finskaflikkan

Tycker ni ska lyssna på er själva, vad du och din man vill/orkar och kan! 
    Har ingen annan att göra med!  

Din kropp och erat val!

Går de på alla plan(att du blir gravid), ni kmr orka med en nyfödd till så go for it!

Lycka till hur ni än gör!  

• Primrose
    Doodies skrev 2010-12-26 17:09:09 följande:
    Nej absolut inte. Jag var 16 år när min mamma fyllde 50 och jag tycker det känns lite jobbigt nu när hon snart är 70 och hennes barnbarn fortfarande är så små. Jag hoppas hon får leva länge ...
    Men att ha en mamma som är 70 när man är 20 måste vara skitjobbigt ...
    Men om dina barn är så små måste du ju själv ha väntat ganska länge med att få barn. Varför skaffade du, i så fall, inte barn när du var 22 eller så? Då skulle ju hennes barnbarn vara tonåringar nu. Litet är det ju ditt eget ansvar, eller hur?
  • Heleneced

Jag vet inte vad jag tycker, får fundera lite till. Men att "slänga ut frågan på fl" som vissa skriver är väl inte alls konstigt? Är det konstigt att undra/fundera kring vad andra tycker? Det gör ju TS bara mer mänsklig. Jag hade funderat jättemycket kring vad folk skulle tycka om jag skulle ta detta beslutet.

Svar på tråden Tycker ni att vi skall skaffa fler barn?