• Gaytjej

Ni som kommit längre i er research - vilken bilbarnstol ska man köpa?!

Vi står i startgroparna för att ge oss ut i bilbarnstolsdjungeln och ännu så länge är vi helt opålästa...

Ni som kommit längre i er research eller ni som har egna erfarenheter, vilken bilbarnstol skulle ni rekommendera oss att köpa?

Sonen är 9 månader och väger 8 kg. I nuläget har vi Akta Gracos Logico S (tror jag den heter) som han håller på att växa ur.

Vi har dessa krav på bilbarnstol:

1) Den ska vara säker!!!
    2) Den ska gå att ha bakåtvänd

Bra vore också...:

3) Vi vill gärna kunna ha den bakom förarsätet utan att föraren behöver ha knäna i hakan (vi är inte så långa - jag är 160 och frun 170 och bilen är relativt stor, en Subaru Legacy Outback - men AG:n har ändå gjort att passagerarsätet varit långt framdraget)
    4) Det vore inte fel om den är lätt att sätta fast barnet i.

Pris och utseende på stolen är oväsentligt. Om den är godkänd till 18 eller 25 kg spelar inte heller så stor roll. Jag kan som sagt inte så mkt om bilbarnstolar, men kanske är det inte fel med en som man så småningom ha framåtvänd? Eller?

Efterlyser tester här på nätet på bilbarnstolar!

• Svar på tråden Ni som kommit längre i er research - vilken bilbarnstol ska man köpa?!
  • Shirin

Vi har en Akta Graco Cosmic Comfort S och är helnöjda :) Vår son är snart 3 år och han har haft den sen han växte ur lilla bilbarnsstolen, vid ca 9 månaders ålder har jag för mig.

• Cecci78

Det är inte att rekommendera att vända en sk kombistol framåt! Och det finns egentligen ingen anledning til det eftersom det är samma viktgräns både framåt o bakåt och man vill väl ha den bakåt så länge det går!

Kan ni inte ha stolen bakom passagerarsätet?

Jag skulle testa en Britax Hi Way o se hur den sitter i bilen, den ska inte ta så mycket plats.

• Gaytjej
    Cecci78 skrev 2010-11-19 19:11:59 följande:
    Det är inte att rekommendera att vända en sk kombistol framåt! Och det finns egentligen ingen anledning til det eftersom det är samma viktgräns både framåt o bakåt och man vill väl ha den bakåt så länge det går!

Kan ni inte ha stolen bakom passagerarsätet?

Jag skulle testa en Britax Hi Way o se hur den sitter i bilen, den ska inte ta så mycket plats.
    OK, man brukar alltså inte vända den bakåtvända stolen utan man går direkt till nästa stol sen?

Förhoppningsvis blir det ett litet syskon framöver, och då kommer AG:n få vara bakom passargerarsätet (eftersom det inte går att sitta bra bakom ratten med stolen så långt framdragen).

Tack för tips!
  • Gaytjej
    Shirin skrev 2010-11-19 19:00:43 följande:
    Vi har en Akta Graco Cosmic Comfort S och är helnöjda :) Vår son är snart 3 år och han har haft den sen han växte ur lilla bilbarnsstolen, vid ca 9 månaders ålder har jag för mig.
    Vet ni hur säker den är i jämförelse med andra stolar?
  • Shirin
    Gaytjej skrev 2010-11-19 19:23:15 följande:
    Vet ni hur säker den är i jämförelse med andra stolar?
    Jag har tyvärr ingen aning om exakt hur säker den är och vi har aldrig råkat ut för någon krock (peppar peppar), men då vi köpte den var den iallafall en testvinnare så det var det vi gick på.
  • ApelsinKiwiBanan

Brtax Two Way då lär barnet kunna ha den till 5-6 årsåldern

• tinis77

Jag har både akta och britax stolar, och de som tar minst plats är britax. Jag tycker att ni ska kolla på en hi-way, liten smidig stol som är lätt att montera.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • sarsparis

Mitt råd, åk till en affär för att prova. Olika stolar sitter olika bra i bilarna, i en del bilar ser man inte sidospegel om stolen är i framsätet, i en del bilar måste man dra fram passagerarstolen långt fram för att den ska få plats där bak. så åk och be att få prova. Annars är vad jag vet alla kända märken bra stolar. mitt råd är att också att stolen ska hålla för 25 kg bak, min son som är 2 ½ år drygt är snart uppe i dessa 18 kg och vi måte flytta fram vår stol.

• nea82

Säger som flera anda också sagt: britax hi-way. Tar liten plats (minst av de stolar vi testat), är lätt att flytta (om man skulle behöva det) och fyller sin funktion väl! Men det bästa är väl att åka och kolla i affären. Man brukar få ta ut stolar att prova i sin bil..

• cicci85

Jag skulle köpa en stol som är godkänd bakåtvänt till 25 kg, mina barn åker bakåtvända tills de väger så mycket, köper man en stol som är godkänd till 18 kg bör man ju köpa ytterligare en bakåtvänd.

Jag skulle inte vända en kombistol framåt! bakåtvänd till den är urvuxen och sen är det säkrast att köpa en riktig bältesstol.

Tycker det är lika lätt att spänna fast barnet i olika stolar, men det är lättare att ändra bälteshöjd och få montera stolen riktigt hårt med Britax jämfört med Akta. har haft en AG duoflex och den rekommenderar jag inte någon!

Just nu har vi en Britax Secura och en Britax Multi-tech. Är väldigt nöjd med båda! Har dem bakom passagerarsätet och sitter bra i fram på båda bilarna.

jag skulle kolla på och testa i bilen: Britax hi-way, britax multi-tech och maxi cosi mobi.

Svar på tråden Ni som kommit längre i er research - vilken bilbarnstol ska man köpa?!