30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Jag hittade på Jysk.
Jag hittade på Jysk.
Sara, A var lite drygt 1,5 när han skolades in, men han hade verkligen ingen social träning att tala om i bagaget. Vi har inte satt vår fot på ÖF eller nåt sånt. Så han var ytterst avvaktande och tydde sig allra först till en flicka i samma ålder, men som hade gått där längre.
Därefter bondade han med en av pedagogerna, och då slutade han vara ledsen vid lämning. Nu, ett halvår senare, leker han med alla - även de större barnen, är trygg med alla i personalen, även de oftast anlitade vikarierna, och har blivit mycket mer social och öppen. Somliga dagar vill han inte gå därifrån...
Som Assar säger, är de säkert vana vid allergier, så det skulle jag nog inte oroa mig så mycket för. Fast det är klart att det skulle kännas bättre efter att ha talat med personalen.
Vi fick garantiplats på denna förskola och hade egentligen önskat en helt annan plats, men vi har strukit oss från den listan och vill stanna kvar där A går nu. Både personal och barn är toppen!
Den var snygg, men jag förstår att du blev orolig, för den är verkligen randig!
Kate, jag har för mig att det finns en slags tumregel när det gäller vad barnen klarar i kalasväg som lyder "lika många barn som år". Det låter ganska rimligt, tycker jag, som just planerar 2-årskalas!
Vi kommer bara ha släkten, men då bjuder vi nog bara en som har småbarn, det räcker för A, det blir för splittrat annars.
Sara, vilken tur att du finns och påminner om såna där viktiga saker som byråkrati man inte tänker på. Eftersom förskolans personal har haft rikliga tillfällen att både studera och kommentera min växande mage, och inget sagt annat än "sen får ju A gå ti-on-to", har jag helt naivt trott att de administrerar sånt själva. Nu läste jag på i rgelboken på nätet och konstaterar att man ska anmäla detta två månader innan, vilken ingen nämnt. Sedna har jag ägnat mig åt att sitta i telefonkö hos barnomsorgshandläggaren, som inte har tid och rektor som är på tjänsteärende för att reda ut till VEM man ska anmäla detta. Efter mycket om och men vet jag nu att förskolan sitter på en blankett man ska fylla i och lämna till rektor. Suck. Jaja, det är en månad kvar - kanske...
Anna, håller tummarna för dig och tycker du är beundransvärd som tar saken i egna händer så resolut. Strongt! Kram!
Fiji, hoppas också att du får fast!
Somna, jag tror det är någon inom lättmajonnäsindustrin som ligger bakom de reglerna! Är inte en av Belgiens vanligaste måltider pommes med majo? Jag anar en konspiration!
Jossan, vi har också en Passat kombi, i baksätet har vi en Britax Multi Tech. Den funkar jättebra, och tar inte alltför stor plats. Den kan man ha till 25 kilo, och kan vändas framåt.
www.babyland.se/multi-tech-harry-2010_x_BRNLT056424.aspx
På "vårt" dagis får de aldrig soppa. När det står på skolmatsedeln brukar förskolorna få ugnspannkaka eller vanlig pannkaka istället. Hos oss är det fruktstund vid nio, lunch 11.30, mellis med mackor och mjölk vid 14.30 och de som stannar efter 16.30 får frukt igen då. Fast jag har ju sett barn med kex eller smörgås i handen då också, så de verkar lite flexibla.
Hanya, vad roligt! Grattis! Hur fort kan det gå efter att det varit uppe i nämnden? Kan ni inte åka till Italien och sedan hämta därifrån om det skulle inträffa under den tiden? Eller man kan inte bonda ordentligt på fel ställe?
Somna, vad kul med leksaksfynd! Var fyndade du? Stället med gröna kassar, röda eller de med blå och gula?!
Jag har nyss varit på Konsum och hämtat paket till A. I morgon är det 2-årskalas och det ska bli så roligt att se hur han reagerar på att få en bok han önskat så innerligt i flera månader.
Vi har ju några Barnkammarböcker, mest har vi läst den vita och den silvriga, och han älskar dem. Vi har även den röda och den guldiga, men den röda har jag köpt på nån rea och den innehåller långa sagor med få bilder. Den guldiga påstås innehålla "småbarnspoesi och kloka ord", vilket i klartext betyder djupsinnigheter om döden, psalmer och några julsånger.
På baksidan är de andra böckerna i serien avbildade, och han har pekat och pratat om dem alla. Jag har förklarat att de flesta är för större barn, men att den blå är från 2 år, så den kan du önska dig när du fyller. VArje kväll när vi ska läsa saga tar han fram dem och pekar, "den har vi, den har vi,den och den... ÖNSKAR den!" säger han och pekar på den blå. Mormor har köpt den till honom, det ska bli så kul att se vad han säger!
Sara, Marge bor tydliigen granne med tomten eller nåt, för hon brukar göra fynd säckvis utanför dörren!