Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Juni, han är så klok, vår kille. Han fattar att han behöver medicin och vill gärna ha nåt. Han fick alvedon i helgen när han hade feber, och nu när han ska sova så säger han "ha cin" och pekar på alvedonflaskan.  Hoppas doktorn också tycker att lepheton är grejen!

• cilla67

CaCC, vad bra att du får hjälp! Och redan idag, toppen! Nattskräck har A också haft, det är lite otäckt när de inte är kontaktbara. Bara man fattar vad det är, så tyckte jag det blev lättare att hantera. Innan vi förstod att han inte egentligen var vaken när han var så ledsen, försökte vi ju trösta, till ingen nytta. När vi väl hade förstått, så var det bara att låta det ebba ut av sig självt, och då gick det fortare över än när vi tröstade. Nu är det ett halvår sedan det hände senast, så jag tror att det kan växa bort.

• cilla67

God fortsättning!

Lime, grönt är skönt! Härligt med lite sömn, hoppas att det vänder! Vi var hos doktorn dan före dan med vår A som också hostar om nätterna, men det blev ingen lepheton, han är för liten. Det ges inte till barn under två, och inte under 11 kilo, tror jag.  Först tyckte doktorn att det lät som typisk krupp, men efter att ha tagit ett blodprov som fick A att skrika och därmed också hosta, ändrade han sig och trodde på upprepade virus. "Kom tillbaka om det inte ger med sig under helgerna, så tar vi en ny funderare."
    "Vår" doktor imponerade stort på maken, med sin fantastiskt väl uttänkta mottagning, proppad med leksaker, väntrumsväggar helt målade med sagomotiv och sitt sympatiska sätt att börja leka först innan man tar itu med stetoskop och liknande. 

Fiolina, hoppas ni klarar er undan smitta! Härligt med fotbehandling!

Somna, genialisk bok! Kul med pussar, när du nu säger det var det ett tag sedan. A är mer för att "klamas" numera, men gillar också att gosa rent allmänt. 

A fick mera duplo, en buss, Castor bakar,  färgpennor och ett vaxduksförkläde. Vi fick ett precis likadant i vuxenstorlek också. Systerdottern hade sytt dem, och A sken som en sol när han och pappa fick lika! Själv fick jag en ny dunkudde och en helt gudomligt snygg tunika som jag har stått och nupit i i affären hela hösten men tyckt var för dyr. "Den är ju helt enkelt bara du, det var väl inget att diskutera" sa maken. Underbara han!

Vi var hos syrran med familj på julafton, de var hos oss idag och i morgon bär det av till en annan syster för kalas med hela släkten. Sedan får vi vila och äta rester en dag och sedan ner  till makens mor och syster med familj. Pust!

• cilla67

Johanna, A fick en dockservis av mormor i julklapp, det var en Hello Kitty-servis! Jag tänkte på dig när han packade upp den. Lycklig som en liten speleman sprang han sen omkring och serverade kaffe till alla!

Krya på er alla sjuklingar!

Här är det också sjukt, vet inte om det är magsjuka eller om jag bara har fått en skarp tillsägelse av kroppen.
    Har i alla fall legat däckad hela dagen, kräkts två gånger, men mår egentligen inte illa. Nu är jag lite hungrig, så det känns som om det är på rätt väg. Vi skulle åka ner till svärmor i morgon, men det lutar åt att maken och A åker själva. Jag hostar från tårna, snorar och så får vi se hur det går med mitt äpple och min kopp te...

• cilla67

Jisses vad det skrivs när man är borta!
    Har varit hos svärmor ett ar dagar, och avstår från kommentarer annat än "mums vad goda grejer ni alla ska äta imorgon!" och Fluff, härligt att se dig igen!
    Själv har jag just fått order om en diet på yoghurt och frukt, absolut ingen lagad mat. Det låter så himla gott med oxfilé och hummer... det ska jag ha när jag blir bra igen!

• cilla67

Milla, gulle Lucas! Vad de är duktiga som kan fixa så mycket själva nu! A gör också sånt, kommer och ber om papper när han spillt eller tycker att han är "norig". 

Gott Nytt År, alla fina mammor! Skål

• cilla67

God fortsättning!
    Vi hade en stillsam hemmaafton, det var rätt skönt.  Trots det lyckades jag inte ramla i säng förrän halv tre. Vi satt uppe och såg en film, och efter den höll vi hunden sällskap. Hon var lite skärrad av fyrverkerierna och ville inte ens gå ut och kissa för det var sånt oväsen.
    A avslutade året med att först lära sig säga R, och därefter förvandla dessa till blekinge-R, efter ett par dagar hos farmor! Det låter rätt gulligt, men var ju otippat. Det går väl över, antar jag, men det var lite roligt!

• cilla67

Hörde just en intressant konversation från övervåningen:
    -As dator
    -Nej, det är pappas
    -A ha dator
    -Nej, först ska du ha en cykel och sen ska du ta svart bälte i judo, SEN får du en dator.

Somna eller någon som vet, hur gammal kommer A att vara då? 18?! Cykeln i fråga är ju en trehjuling, som A längtar svårt efter och drömmer om till sommaren.
    Men svart bälte? När kan man börja med budosporter? Finns det "kast och lek" för treåringar, typ? Sen är det vitt och rött och gult och orange och grön och blå och brun, fast troligen i någon annan ordning, innan man kommer till svart. Det måste ju ta evigheter!
    Nu tror jag att A kommer få en dator långt innan dess, men eftersom vi hade tänkt uppmuntra till just judoträning eller liknande, så undrar jag nog ändå. 

• cilla67

Somna,  välkommen hem och tack för info! Lekjudo får det bli! (Har man inte rött vid tävlingar? Men bara för att skilja, eller hur?)
    Kan även rekommendera dietmat för att inte gå upp... det ÄR gott med kiwi till middag, så det så!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13