Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Somna: Jag hade gjort som det föreslagits redan: Lägg schemat så att det fungerar och de dagar ni kan hämta tidigare så gör ni det.

Vi har båda gått ner i tid till ca 85% vardera och kommer göra så under ett par år framöver. Vi har haft det som en långsiktig plan redan sedan J var nyfödd så ända sedan dess har vi snålat med FP-dagarna vi tagit ut som föräldralediga. På så sätt kan vi ge våra barn korta dagar på fsk de första åren utan att behöva köra ekonomin i botten eftersom vi kan fylla upp med FP - och därmed skydda våra SGI:er vilket är guld värt m t p att det kan bli en del lönebortfall pga allt VAB:ande framöver... *peppar peppar*

Nu menar jag INTE att ngn här ska behöva känna sig ifrågasatt eller påhoppad för att man gör en annan prioritering eller inte har dessa möjligheterna. Alla lever vi olika liv. Vi bor i en liten stad, har relativt nära till våra jobb (*peppar peppar* igen) och (den ena) förskolan ligger nära hemmet. Så vi har möjligheterna att ge vår familj detta. Med tanke på att dessa småbarnsåren är ganska slitiga för vår familj så känner vi att TID är det viktigaste för oss.
    Till saken hör kanske också att ingen av oss är särskilt välavlönad (trost många studieår och höga studielån) så i rena pengar blir inte bortfallet ALLTFÖR kännbart.

• Billabong
    Champagne77 skrev 2011-01-14 22:04:48 följande:
    Sara: hoppas det kommer gå bättre nästa vecka!!! Hur menar du med föräldradagar vid VAB? Är det bättre att ta en föräldradag än en "VAB-dag" vid VAB?? **okunnig**
    Tack!

Ojdå! Jag var otydlig inser jag!

Nej, jag menar att eftersom vi jobbar deltid men ser till att skydda våra SGI:er genom att ta ut FP upp till heltid, så ligger SGI:n kvar på våra heltidslönenivåer.
    När vi då behöver vara hemma för VAB så kommer ersättningen vi får (Tillfällig FöräldraPenning) också baseras på den och inte sänkas till de 85% vi egentligen bara jobbar och förlorar.Tydligare?

Hade vi haft t.ex. 30 000 i grundlön på heltid, gått ner till 25 000 på deltid och INTE skyddat våra SGIer så hade vår TFP baserats på de 25000 vi nu tjänar som deltidsarbetande. MEN, eftersom vi skyddar SGI:erna så får vi TFP baserat på de 30000 vi tjänade förut.
    (För att leka "Bullen": Lönerna i exemplet är inte våra riktiga löner. )

Eftersom vi kommer ha tre ganska små förskolebarn, så räknar vi med en hel del VAB:ande de närmsta åren. Eftersom våra löner inte är så saftiga behöver vi se till att få så mkt i ersättning.
  • Billabong
    Namaste72 skrev 2011-01-14 22:24:50 följande:
    Sara: Sant, fast vi kommer troligen få byta land eftersom Indien ff inte bestämt sig för att korta äktenskapslängden
    Förstod det som att ni gärna ville haft samma land igen, men du - detta kommer bli bra ändå!
    Inte som ni hade tänkt er, men jättebra ändå.
  • Billabong

Fiji: Tack!

Persefone: Tack till dig med!
    Jag fattar vad du menar. Det jag avsåg var mest att det för killarna är ännu mer nytt än att bara träffa nya fsk-pedagoger, barn och lokaler. De är helt ovana vid att vara i en miljö där det finns andra barn runt omkring dem. De har i mångt och mycket varit hänvisade till vårt hem och de de träffar är de som kommer hit, till deras trygga miljö. Vi är så klart hemma hos vänner då och då, men i ärlighetens namn inte tillstymmelsevis så ofta som vi var när vi "bara" hade J att släpa runt på. Så omställningen är på det sättet mkt större än vad det var för J när hon började fsk för 2 år sedan.
    Och visst spelar personligheten jättestor roll. Vi har ju ändå en kille som sitter som ett plåster på oss mestadels medan den andre knappt ägnar oss uppmärksamhet alls. Iaf var det så de två första dagarna... Nu har ju han börjat bli lite mer ledsen och tankar närhet mer.

• Billabong

Tack Pyttis!
    Och FY för att åka på nästa magsjukesjuka familjemedlem så där när hoppet infunnit sig om att det skulle vara över. Skönt att J verkar må bra igen iaf.

• Billabong

Nästa vecka kommer det vara att de är där 9-12 på måndag, slutar med att äta lunch/titta på lunchen
    Tisd-torsd är de där från 10 till efter vilan, ca kl 14. Fredagen likadan som måndagen. Sambon tar måndag o tisdag, jag tar sista 3 dagarna på veckan. Så inga heldagar, det var det inte när vi skolade in J heller.

När de börjar på allvar sen så får de går ca 7.30-15.00, lite längre vissa dagar och lite kortare vissa dagar.

Tack, jag hoppas också att det lossnar snart. Det som lättar upp lite här i hemma tillvaron är att nattningarna gått oerhört smidigt senaste två kvällarna - trots att sambon är bortrest. Ikväll var G lite orolig och jag fick sitta bredvid honom ngn kvart. Vi hoppas att fsk kommer ha ännu bättre knock out effekt så småningom på den fronten. För höstens och vinterns nattningar a'la 2h varje kväll har varit riktigt jobbiga.

• Billabong

Somna: Jag har under höstsen jobbat 80% och det har fungerat bra. Kanske inte alltid men huvudsakligen. Men då har min sambo varit föräldraledig på heltid och det har varit rätt lugnt på jobbet under hösten/vintern. Dessa båda faktorer har självklart gynnat mitt deltidsarbetande. Nu är det högtryck på ingång samt manfall på jobbet samt att alla barnen går på förskolor, så vi får se vad jag svarar på den frågan om ngn månad...

Vad kul med sådana leksaksfynd! När fyller G år? Vilken BRIO-spis är det? En sådan med diskbänk i också? Eller det är kanske Micki som gör dem? Vi överväger att köpa IKEAs. För våra killar har trashat en ärvd leksaksspis fullständigt. Den var iofs drygt 20 år gammal, men jag tror inte spisens ålder var en bidragande orsak... Känns som att IKEAs bör hålla för hårda tag. Ngn som har den?

Vem får presenter av grannarna? Ngn här i tråden?
    Här ringer inte heller grannarna på och lämnar leksaker, men faktiskt har vi fått en del av mina arbetskamrater. Flertalet av dem är betydligt äldre och deras barn har velat lämna saker till oss - mkt uppskattat. Ja, även gudmödrarna och kusinbarnen har vi fått saker av. bl.a. spisen jag skriver om ovan.

• Billabong

Nepp. Efter två smidiga nattningar ballade det ur fullständigt ikväll.
    Sambon är ju bortrest fortf. (väntas hem om några timmar) och jag var med J på minisim, så mormor fick ta nattningen. Tror inte det var hennes "fel" helt och hållet att det gick som det gick, men tyvärr är det nog en bidragande orsak. Hon är väldigt sjåpig (påminner en del om Elas svårmor enligt den uppfattningen jag har gått), omständlig och har svårt för att vara bestämd mot barnen på ett bra sätt. Men vi som är hans föräldrar har ju haft det struligt i många månader, så jag känner att det är nog mest han själv som krånglar. Så, O somnade för ngn kvart sedan, dvs drygt 3 h innan han lades i sin säng för natten...
    Jag som skulle ägna kvällen åt att kolla lediga jobb-fronten.

cissi: Så tråkigt att det inte blev ngt kalas för lille A idag... Hoppas att han mår bättre imorgon när han vaknar så att 2-årsdagen blir mysig!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13