Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Tackar för nya tråden!

Har googlat biscotti och lärt mig att det är/ser ut som ngn slags skorpor. Så, nu har jag utvecklat min matlagningskompetens ytterligare.

johlinn: Så segt... Måtte febern snart försvinna så att ni kan få lite efterlängtad frisk vardag med jobb och fsk igen.

Måste skryta lite här i nya tråden. J och hennes pappa var och handlade idag. Pappan blev så glad (tacksam) över att hon även idag var så lätt i affärer (*peppar peppar*) och snällt lägger tillbaka allt hon visar och verkar vilja ha, så därför köpte han en present utan hennes vetskap som hon invigde i eftermiddags. Ett Cars-pussel på 104 bitar! Är SÅ imponerade av att hon grejar ett sådant pussel. (Står från 6 år på paketet).

O visade mig att jag har helt fel i detta med att han skulle ha problem att få OK-stämpel på 18-månaderskontrollen. För tydligen så kan han visst bygga torn. Det är bara att jag inte gjort det med honom. Dessutom verkar han föredra att bygga med klossarna på högkant... G är mer inne på att riva tornen.
    Och så har O börjat säga "Julia"! Så sött - och från ingenstans.

Så, nu får jag hålla mig tyst i 5-6 sidor eller iaf avstå från mer ego-skryt om mina perfekta barn och låta er skriva om era underverk och deras bravader!

• Billabong
    Älgen skrev 2010-11-14 22:42:40 följande:
    Sen fick han ett sånt här www.comparestoreprices.co.uk/images/fi/fisher... begagnat, det tokgillar han också.
    En sådan hade jag som barn och tyckte jättemkt om! Tyvärr har den "försvunnit" (= slängts) men vi är lite inne på att ge en sådan i julklapp till ngn av småkillarna.
    cilla67 skrev 2010-11-14 22:49:40 följande:
    Somna, vad man leker med mellan 1,5 och 2? Ja, här leks det med duplo, briojärnväg, bilar, play doh och dockspisen. 
    Aha! Vi funderade även på Brio-järnväg men trodde det var på tok för tidigt... Men kanske ändå, alltså?

Ja, Duplo är en fantastisk leksak - det har J lekt med sedan hon fyllde 1 år och gör fortfarande dagligen. Helst när hon är själv i lekrummet så att de små sabotörerna inte kommer och attackerar byggnadsverken...
  • Billabong

Apropå sängar så undrar jag lite över er lösning, Ela.
    Jag har uppfattat det som om att T och R delar rum och säng. Är det så eller sover T uppe och R nere? Hur bred är nere-sängen? 140 cm?
    Här är vi lite kluvna för hur vi ska göra m sängar i Os och Gs rum... juniorsängar ger mer plats för annat i rummet, men blir svårt att rymma föräldrarna. Två 90-sängar går inte in. Eller jo, men då blir det så lite yta kvar att leka på... Våningssäng går inte då de har snedtak (sovrummen är på ovanvåningen).

Än så länge sover de i sina spjälisar och har inte börjat klättra men det känns som en tidsfråga innan vi måste ta bort långsidorna. Men vi väntar gärna så länge vi kan för att slippa ha tre nattvandrare och två som vägrar ligga kvar i sina sängar vid nattningen...

• Billabong

Ela: Ok, då har jag nog tänkt att ni redan är där ni tänker er att vara vad gäller tjejernas sovlösning. Även om jag för all del inte missat era nattliga strul... Vi är tyvärr också där sedan 2 månader tillbaka.
    Mmmm... en 120 cm säng går in eftersom det motsvarar längden på den nuvarande spjälisen. Ja gär lite kluven till vad som är bäst. En stor gemensam säng, varsin vuxensäng med lite lekyta eller varsin junoirsäng med mer lekyta. Misstänker att det kommer ändå bli att de hamnar i vårt sovrum när det är stökigt med nattsömnen... Jag har lagt fram för sambon att vi ska ställa in en säng till hos oss, men han har inte nappat. Än. Får se vad som händer när långsidorna på spjälsängarna tas bort. Då kanske han är mer motiverad?

Då vi har tre sovrum (vårt stora och två ganska stora) på ovanvåningen och två på bottenvåningen (ett stort och ett pyttelitet) i huset har vi tänkt att G och O får dela rum fram tills dess att J vill flytta ner och ha det större sovrumemt där som sitt eget rum. I dagsläget är det ett lekrum som det härjas vilt i om dagarna. Men eftersom J sover skruttigt och bara är 3 år har vi tyckt att det inte är läge att hon sover själv på bottenvåningen än. Dessutom vill vi ha kvar lekrummet ett bra tag till.
    Så denna lösningen med att alla sover upp och pojkarna delar rum tänker vi oss får fortsätta i 3-5 år till, så att J är 6-8 år innan hon flyttar ner. Och killarna får därmed egna rum när de är 4-6 år gamla. Eller om de fortsätter ha ett gemensamt sovrum och får det andra rummet som lekrum...?
    Vi har även sagt att det faktiskt inte ska behöva vara så att det är just hon som flyttar ner och killarna får ha varsitt (spegelvänt) rum uppe bara för att de är tvillingar. Men sett ur ett längre perspektiv så tror vi att hon är den som kommer se de största fördelarna med att få ha sitt rum lite avsides från småbrorsorna, och med "eget" badrum.

• Billabong

Hej CaCC och välkommen hit!

Jag gör det enkelt (lätt) för mig genom att bekräfta och instämma i det Ela redan skrivit.
    Vi har tre barn, äldsta är drygt tre och småbröderna är jämngamla med din Emilia (födda i juli -09). Sedan drygt 2 månader bakåt har vi haft mardrömsläggningar 5 kvällar i veckan. Skrik och panik under lång tid, ibland tar det 1,5 timme att få båda att somna. De har också sovit jättebra i sina egna sängar från 4 månaders ålder, fram tills de var 14 månader gamla. Blev som förbytta. Vi TROR oss minnas att även storasyster strulade en del med nattningarna vid denna åldern, men i hennes fall var det mest att hon slutade sova i spjälsängen och själv klev upp evighetsmånga ggr.

Så ta absolut inte detta som ngn kritik mot er själva eller ert föräldraskap. Det hör högst sannolikt till åldern och är övergående - även om det är tröttsamt under tiden det pågår. Men, precis som Ela redan skrivit, det är normaaaaaalt och det går öööööööööööööver (vilket definitivt är ngt av ett mantra genom åren här i tråden), liksom alla andra utvecklingsfaserna.

Ett konkret tips är kanske att du själv går hemifrån de kvällar barnets pappa tar nattningen. Då kan du iaf slippa höra skriken och så kan han ringa dig när hon somnat. Umgås med ngn vän, träna, gå en promenad eller ngt annat under tiden. Det är guld att få den där egentiden och kan pausa från hela föräldraansvaret en timme då och då - eller mer.

• Billabong

Tänkte precis också på johlinn och även olimpia. Har de missat nya tråden?

Apropå svårsövda barn så har O precis somnat för ngn kvart sedan. Hade tre ledsna/illvrålande barn ikväll när sambon pyste iväg strax före åtta-tiden för att träna. O och G vrålade för full hals ibland en i taget och ibland som duo. J var ledsen för att jag inte kunde ligga bredvid henne och för att pappa inte var hemma.
    Försökte trösta den pojke som var mest hysterisk vilket inte hade ngn direkt långvarig effekt eftersom den som inte fick vara i famnen skrek sig blå...
    Vid 20.45 fick Julia spel och jag erbjöd henne två alternativ: komma upp och sitta i soffan eller lägga sig i vår säng. Hon valde självklart det sistnämnda.
    Satt sedan med O i famnen inne i pojkarnas rum och G lugnade ner sig och somnade strax efter 21. Så då tog jag med mig O ut i allrummet och så fick han titta på Desperate med mig. Sambon kom hem 22.40 och fick då natta om O.

Ska bli intressant att få höra om morgonen av sambon sen. Just imorgon ska jag iväg i ottan för att ta mig till Malmö på ett möte. Misstänker att J inte kommer till dagis imorgon utan att alla barnen sussar sött fram till 8 eller längre.

• Billabong

Du har säkert rätt, Ela. Själv är jag också allmänt förvirrad konstant känns det som. Borde det inte lagt sig vid det här laget? Kan knappast skylla på några hormoner längre...

Ja, det var ingen höjdare alls. Men efter bottennapp kommer bättre kvällar!

Nu får vi hoppas att vi båda får sussa, Ela. Såvida du inte tänker dra igång förlossningen inatt, då är det ok att du är vaken. Inte annars.

Förresten, ett sent men stort tack till alla kloka kommentarer kring våra sängbryderier för pojkarna! Det är så skönt att ha er att få bra input ifrån!

• Billabong
    Ela skrev 2010-11-23 23:35:06 följande:
    Nä, vill inte föda barn när R är sjuk. Har tillräcklig ångest hur det ska gå att barnvakta henne nattetid. Skulle såååå gärna vilja föda barn dagtid - kan man få beställa det?
    Bara om det beslutas om akut/urakut snitt i samband med en undersökning a'la min senaste bebisleverans. Och den lösningen hoppas jag du slipper, även om det i förlängningen innebär olämplig tidpunkt på dagen för förlossningen.

Ok. Frisk R först och sedan dagtids-bebisleverans!
    Sov gott!
  • Billabong
    barba: Så fruktansvärt med era vänner/bekanta!

Fortsätter lida med dig/er hormonstinn.

cissi: Tycker du iaf se det positiva med att få för stora kläder. Här har farmor ständigt köpt för små kläder och sedan förebrå att vi inte använder kläderna hon ger.... Eh...? Men det som var mest irriterande var att hon alltid klippte bort både prislapp och tvättråd (de skaver ju på små bebisar förstår ni...) så det fanns ingen chans att kunna byta till större storlek. Efter 1,5 år eller 2 insåg hon att det var bättre att fråga sambon först vilken storlek våra barn har... Bättre sent än aldrig.

olimpia: Låter som en omtumlande period vad gäller jobbfronten. Hoppas du har det bra iaf och kommer få en bra lösning på alla saker som är energikrävande och/eller jobbiga på annat sätt.

Slänger in en lite längre ego-uppdatering denna gången:
    Här kom fsk-placeringsbeskedet igår. Inskolning av G och O påbörjas 10 januari. Nu ska vi bara försöka få till våra tjänstledighetsgrader/jobbscheman för inskolningsperioden samt vårterminen i sin helhet. Fsk de ska börja på är en nystartad avdelning och vi såg att de har tre tjänster utannonserade. Hoppas det kommer bli bra, eller iaf tillräckligt bra för killarna där under våren.

Vintern kom till Skåne i förrgår och pulka/snowracer till och från dagis har gjort stor succé! Eller tja, inte lika stor odelad glädje hos alla. G tenderar att falla av då och då - och givetvis faller han med ansiktet ner i snön. Men när han inte trillar av så gillar han det också. Ska komplettera med en babypulka till om det finns kvar sådana på Maxi.

Förutom vardagsbestyr som dominerar i livet har vi fått till det att renovera vår hall. iaf en budgetrenovering där vi målat tak och väggar vita. Insåg att vi denna gång hellre beställer möbler från IKEA på nätet/telefon än åker dit hela familjen med knökafull bil och lånat släp och lägger en heldag på det - men så finns vissa av sakerna vi vill ha/behöver endast att handla i butikerna. Gah!
  • Billabong
    {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower} Grattis (i efterskott) till alla födelsedagsbarnen, Annaloo, N och N! {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}

Marge: Så trist att ni också är utsatta för presentkläder i för liten storlek... Synd att den som stickar inte tror att ni är mätkunniga.
    Tack för kreativa förslag att få ordning på möbleringen av vår hall. Dessvärre är det annat inplanerat imorgon, så det går inte att ta oss till IKEA då. Och nästa helg är min bästa vän på besök så då går det inte heller. I dagsläget finns heller inte varorna i lager på närmaste butiken (orginalet) som är 6-7 mil bort, så vi skulle behöva åka ännu längre.
    Och ikväll har nog vår frys lagt av. Efter jag lastat in varor så har den inte gått ner i temperatur igen. Skit också. Förra året hann vi bo i huset 10 dagar innan kylen lade av. Då köpte vi en begagnad i samma serie på Blocket. Men nu får vi nog satsa på nytt istället. Och då måste vi lägga tid på det imorgon istället för en härlig pulkautflykt.
    Hoppas ni snart får ert placeringsbesked så att ni kan börja planera tillvaron efter nyårshelgen ni med.
    Jag tror bestämt att Ela är inne på helt rätt anledning till varför S inte ännu säger mamma högt så att du får höra det.

Här sover J borta inatt för första gången. Hennes kompis sov över här tidigare i höstas när hans föräldrar var iväg på fest. Vi är visserligen hemma  men kände att vi gärna testade att sova borta en gång utan att egentligen behöva för att se hur det går för J. Fick ett sött mms på henne där hon låg på gästmadrassen förut ikväll. Tydligen hade hon även ätit massor av kvällsmaten - roligt att höra att hon KAN äta eftersom vi inte fått uppleva det på bra länge.
    Tidgiare i eftermiddags var det playdate på leklandet här i stan med pojken hon sover över hos. Full fart i närmare tre timmar. Hoppas hon sover gott hela natten. Och låter min vän (pojkens mamma) göra detsamma.
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13