30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Ojojojojoj.... inte årets mest rättstavade inlägg.
Ojojojojoj.... inte årets mest rättstavade inlägg.
Äta själv med fingrarna var nog kring 10 månaders ålder, kanske ngt senare. Äta fint med sked har J klarat från ca 14 månaders ålder, O vid 16 månaders ålder och G någon månad senare.
Men G och O äter fortf. gärna viss mat med fingrarna hellre än sked/gaffel, är nu precis 1,5 år.
Till J var vi också duktiga köpte vi dubbla identiska snuttefiltar, faktiskt tre om man räknar den som var likadan fast större, eftersom vi snappat upp det från andra föräldrar. Men hon brydde sig aldrig om filtar eller gosedjur direkt. Hon lade sig till med en favoritgrej när hon var drygt 2 år (pga att en av hennes kompisar har en snarlik, Js har tom fått samma namn som kompisen gett sin gosesak) men det är inte så att hon alls måste ha den för att somna, den ger mest trygghet när vi är iväg.
Så till O och G köpte vi inte sådant direkt, mer än lite dinglisar som O nu fastnat för helt och hållet senaste månaden eller kanske ngt mer. Så det kommer inhandlas en dinglis-tiger till som får agera body-double
Somna: Wow! Hopaps det kommer flyta på lika bra på inskolningen när du börjar avvika.
Marge: Lycka till imorgon!
Ego: Här går det rätt ok med själva lämningen, nu när det är på allvar med dagistillvaron, hämta/lämna och det allmänna stressiga livspusslet. Men. O äter inte. Varken frukost, lunch eller mellanmål. Han brukar äta så fint och mkt men han tvärvägrar. Äter bara frukten. Det kommer INTE hans mage må bra av.
Ska hem snart och få en utförligare rapport för hur barnen haft det på sina förskolor, missade att få höra hur J tacklar sina avsevärt längre dagar - hon har ju varit van att gå 3 timmar per dag i 1,5 år!
Fio: han åt på kvällen, exakt hur mkt vet jag inte eftersom jag kom hem efter de ätit klart. Men han åt ju inte ikapp hela dagens uteblivna matranson.
Imorse vaknade alla barnen 05.28 ZzzzzzZzzzzz, så då fick de frukost hemma vid 6-snåret. Får se hur det går med maten idag.
Lycklig: Nu när jag blev påmind om det så minns jag mkt väl Es matvägran och hur orolig du var. Och alla Ellas kitchen-smoothies han fick som kompensation eftersom det var dem han kunde tänka sig att få i sig. Vi har fortf. inte köpt sådana, så jag tror inte på att ersätta maten m ngt annat obekant. Han äter iaf frukten de serverar, så helt utan energi blir han inte. Men, han är ju en stor pojke liksom din E, och behöver MAT för att orka. Orka leka och orka vara på gott humör. Får se hur det går idag. Förhoppningsvis lossnar ätandet för honom inom några veckor såsom det gjorde för E.
J ville inte gå hem från fsk igår när sambon hämtade henne. Hon hade jätteroligt på fsk då. Så det känns riktigt bra att det gick så smidigt för henne att gå upp så mkt i tid jmf med hennes 3-timmarsdagar.
Blomsteröga: Hej!
Frågan om bilbarnstolar var flitigt diskuterad härom veckan när ngn i fått-tråden tog upp ämnet för lite köphjälp. Jag minns inte om ngn har just Hiway... orkar du bläddra bakåt X antal sidor så att du hamnar ngn vecka bakåt i tiden eller lite mer, så finns massor av svar om just bilbarnstolsmodeller.
Letade bakåt åt dig. Inlägget från Jossanjo som startade bilbarnstolsinformationen är på sidan 140 här i tråden, inlägg 1402. Jag har för mig att det sedan gavs input under 6-7 sidor framåt. Flera har Hiway såg jag, men lade inte på minnet vilka de är och vilka bilar de har. Men info finns alltså ca 2 veckor bakåt i tråden.
Sara, Tack vad bra. Jag ska bläddra tillbaka så ni slipper ta om allt igen Det kan ju bli lite tjatigt
Kate: Hade jag inte kunnat arbetsrätten inkl regelverken för anställningar så hade nog inte min arbetsgivare velat ge mig ngn lön...
Lite synd på jobbet, då. Även om det inte var i närheten av drömjobbet för dig, så är det ju trist att de väljer ngn annan än en själv. Roligare att själv ev. tacka nej till ett jobberbjudande än att inte bli erbjuden jobbet.
Hoppas ngt mycket bättre dyker upp runt hörnet!
Blomster: Missa inte momentet att prova bilbarnstolen så att den sitter bra i er bil, både på den plats ni nu tänker er att ha stolen, men även på alternativa platser - ifall ni kommer behöva flytta den de kommande åren.