Inlägg från: Barbabok |Visa alla inlägg
  • Barbabok

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Över sommaren har Js fötter växt från knappt 13,5 till 14,5. Då vinterskor ska vara 1½-2cm större vill jag ha minst 16cm för det är ju inte dags riktigt än.

• Barbabok

Här har vi bara Pippi på rymmen så det är baaara den som gäller, och hon har mjukisfigurer, hårdplastfigurer och gud vet vad i Pippi, lilla Gumben (jo han heter så) och hä Nisson. Även Tommy och Annika finns numer. Men helst av allt är det Hello Kitty, rooosa och klänning som ska vara! (undrar om hon är sån för att provocera, jag hatar allt sånt). Hon får ha Kittysaker, den katten är ganska harmlös, men detta med rosa, säg snälla att det är en faaas?

• Barbabok

Jag kämpar emot allt jag har med att inte göra en prinsessa av henne men tror att det är en fas samt att granntjejen är uppfostrad till tjej, inte barn, och hon är Js idol. Typ
    Plus att några i vår släkt envisas med att berömma allt detta tjejjiga, rosa och gulliga

I övrigt älskar J sin Olle (IKEAS nya mjukisdocka), bilarna, köksgrejerna, xylofonen, böcker, dockvagnen och dockan med hår som hon nyss fick. Och ej att glömma, VERKTYGEN!

Pippihysterin har mormor bidragit till, jag har inte köpt en endaste sak!

• Barbabok

Angående pottning. Jag tror på att visa hur man själv gör. Ta med barnet på toa och sätt det på pottan samtidigt som man själv går såvida de inte vill gå på toan förstås.
    J har koll men glömmer ofta, vi är bara halvvägs. Hemma funkar det rätt bra men på fsk verkar bajsningen gå bäst. Hon har oftast blöja när hon kommer hem vilket jag är emot men de vägrar låta henne gå utan.
    De tycker inte de hinner med att påminna utan så länge hon inte säger till själv får hon ha blöa.
    Men värst är maken, han struntar i det helt och byter helt enkelt på henne när han mot förmodan ser att hon är blöt

• Barbabok

Assar jag hoppas det går över fort!

IKEA har en snickarbänk jag föreslog att vi kunde köpa i julklapp men maken tyckte det var onödigt. Kanske, kanske inte.

• Barbabok

Sara, ja självklart ska man låta de få av allt, därför hade J rosavita gympaskor, rosa plyschklänning och Hello Kitty strumpbyxor idag, och en rosa HK mössa till De hade dessutom dragit på henne hennes ceriserosa överdragsbyxor. Hon var... rosa! Hon berättade glatt för en förälder vid lekplatsen vi var till efter fsk att hon faktiskt hade klänning på sig
    Det enda jag motsätter mig är att många bara fokuserar på utseendet när det gäller henne, och då helst när det kommer till det typiskt tjejiga, jag vill att hon ska strunta i utseendet (2½år gammal!) och ha kul. Det är liksom för tidigt.

• Barbabok

Stackas liten oyra

Här har jag konstaterat att Js hjärta är friskt och bra, nästa kontroll vid 5år. Mätning och vägning gav 95cm och 16kg :-O
    Hämtade ut den nyinköpta overallen på hemvägen och konstaterade att den är på tok för liten, köpte ju 98. Inte heller den ärvda passar, Kaxs 98cl (eller, på nåder ett tag kanske). Jag har även en ärvd 110 och den är aningens för stor så 104 blir lagom. Bara att ge sig ut och köpa andra alltså. Hmm. Var tog min lilla tjej vägen?

• Barbabok

Nu har inte J varit överdrivet "elak" men ibland testar hon, då ryter jag i med hela rösten=gråt, eller nåt liknande Somna gör, n-u vill inte jag att du är med, gå härifrån, jag blir ledsen när du gör sådär. Det biter nästan bättre även om det ibland blir gråt då med. Och man får absolut inte skratta eller le.

• Barbabok

haha högläser om bajs för maken

Vi har en svart Villervalla i trikå åt J, superb passform och gillar att färgen inte bleks. Utöver det har hon en skitful sommarhatt hon hade senast idag, smutsfläckvit med lila och gula blommor, den är visst bäst, tycker J.

Hon har haft plyshvarianten (randiga), funkade fint, hon hade en rödvitrandig förut men den blev jättestor med tiden. Det blev liksom lite Toker-varning.

• Barbabok

Jag kokade puré av osvavlade ekologiska aprikoser för att järnberika gröten till J.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13