Jo tack, det var väl ett bra möte med läkaren antar jag. Jag hade kanske felaktiga förväntningar. Slutsatsen blev iaf att inga tester har visat några avvikelser (vilket vi redan visste) så det finns ingen anledning att gå vidare med fler tester, utan utvecklingsförseningen beror med all sannolikhet på Ds blygsamma huvudomfång vilket leder till att hjärnan fortfarande är ganska liten, plus att vissa delar av den fortfarande är lite omogna. Allt tyder på att utvecklingsförseningen kommer att växa bort ganska snart.
Vi ska göra en ny hörselkontroll i vår eftersom de tidigare misslyckats, vi ska träffa logopeden igen om ettpar månader och vi ska göra en ny utvecklingsbedömning hos barnpsykologen i höst. Det är de grejerna som händer framöver.
Vi fortsätter jobba/träna/leka hemma och på förskolan fortsätter de som tidigare samt att en specialpedagog ska kolla på D om en månad för att se om de kan göra mer. Han ska också börja träffa en talpedagog.
Det jag hade förväntningar på inför mötet var att läkaren hade ägnat några minuter åt Ds journal och kommit till någon slags slutsats utifrån de andra experternas utlåtande, men den känslan fick vi inte. Det kändes istället som att han fattade beslut dels utifrån det han såg där och då, dels utifrån det vi berättade, dvs vår upplevelse och sammanfattning av de olika kontrollerna och utvärderingarna. Det kändes lite konstigt, men samtidigt blev ju slutsatsen lite så som vi hade trott. Ja, jag vet inte. Vi ska träffa läkaren i höst igen för en ny kontroll och så får vi väl se om nåt nytt hänt.
Huvudomfånget hade iaf ökat till 47 cm och D ligger som tidigare på -3 på kurvan, han är 101 cm lång och vägde 14,7 kg vilket är nästan ett kilo mer än för en månad sedan hos BVC. Å andra sidan hade han kläderna på sig och han var "o-skiten" som Mr F uttryckte det.
Hur som helst känns det bra att huvudomfånget ökar och han går upp i vikt och växer.