Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Johanna, jag har också undrat över det, men konstaterat att BVCs bästa grenar är vägning och mätning. Det andra tycks vara sekundärt för dem. Bäst att fråga på annat håll.
    Jag har inget bra dagislämningtips, men vi har haft liknande tidvis, och omvänt. Jag tror att det helt enkelt växlar, kan vara en humörfråga eller perioder när barnet tyr sig mer eller mindre till den ena eller andra föräldern. Vår A brukar vara mer ledsen eller motvillig när jag ska lämna än när maken lämnar. Oftast är han inte särskilt ledsen alls men vill att jag ska stanna en stund på dagis innan jag går. 

• cilla67

Hormonstinn, vi har klisterlappar i t ex stövlar, och de tenderar att skavas loss ganska snabbt, så att de skulle hålla för tvätt verkar osannolikt. De är ju av papper. Men det kanske finns såna som man klistrar som är av annat material, kanske textila?

• cilla67

Marge, vi brukar åka och handla mat. Det tar en stund, A får gratisbanan i butiken och de har en sån där leksaksbil utanför (om vi åker till Coop Extra) vilket ju är en höjdare och förlänger själva shoppingen med en halvtimme. På Forum kan man däremot prova barncyklar och trehjulingar. Ibland åker vi till en 4H-gård och tittar på getter och kaniner och äter glass. Ibland går vi till biblioteket! Man kan också åka buss en bit och gå hem. et kan ta hur lång tid som helst, liksom telefonsamtal till farmor! Och så lagar vi mat eller bakar.

• cilla67

Barba, A gillar inte att "duscha håret" heller. Han frågar varje gång han ska bada om han måste duscha håret också. Fast det börjar gå bättre. Konstigt nog är det själva nedblötandet som är den svåraste biten. Jag har börjat blöta hans hår med hjälp av en frottétvättlapp, då märker han det knappt och så vips är det bara sköljning kvar!

Blomster, va?! 1 år? Men... W är väl nästan nyfödd?!  

• cilla67

Ni är för roliga! 

Ela, sprit? Till maken alltså... Det föreslår jag alltid när folk frågar om tips, så ni tror väl jag har problem! Det är väl bara det att min man samlar på whisky och har säkert 30-40 flaskor. (Oöppnade!)  Han blir alltid glad om han får nåt sånt. Weekendväskan skulle även jag akta mig för, fast när jag fyllde förra året fick jag två hotellövernattningar i present. Det kanske du skulle önska dig själv? 

A har snöat in på Emil i Lönneberga. Han sitter vid datorn en del och ser på Bondgården, Våra djur och spelar spel på Myror i brallan. Ibland klickar han bara loss på lite vad som helst, men han har eget konto i  makens pc där jag har lagt upp en del av hans favoriter, och via en youtubelänk till Tjorven och Moses hamnade han helt själv i Emil och griseknoen. Jisses vad det har tittats på det senaste veckan!
    Det är ju inte alltid helt självklart vad det handlar om, även om underbara Astrid-rösten förklarar ett och annat. A frågar en del och en snutt ur filmen som har genererat många frågor är den där griseknoen och Emil äter jästa körsbär. Både maken och jag har förklarat flera gånger, men det är fortfarande mycket fascinerande och måste pratas om igen och igen, särskilt vid läggdags. Häromkvällen hörde jag följande:
    -Pappa, prata Emil.
    -Mmm...
    -Pappa, Emil sjuk?
    -Ja, han blev dålig av körsbären. Du förstår, Emils mamma hade gjort en sorts saft, vuxensaft, av bären och...
    -Vin heter det.
    -Just det, vin heter det....

Hmm, det blev visst lite tema här... 

I alla fall så tycker han hemskt synd om Emil som blir så sjuk, och jag ser framför mig att nästa gång A mår illa kommer han att tvinga sin far att sitta med honom i knät ute.... precis som Alfred! 

• cilla67

Lycklig, just en sån! Det brukar vara bredare brätte bak, så regnet liksom kan åka ner på regnjackan.

• cilla67

Jag gissar att den behövs bäst när det blåser från sydväst. Har vi några seglare här som vet?

• cilla67

Grammis, har du provat Kangaroos? Vi köpte sandaler därifrån, de är jättestora i storleken men, tror jag, ganska smala. A har haft springskor i 23 i sommar, men sandalerna fick vi ta i 22 och till och med det var rätt luftigt. Om jag är rätt ute är även Kavat ganska stora i storleken.

• cilla67

Grammis, jag hittade dem i vår lokala skokedja, som bara finns här i länet. De har, som Sara beskriver, också en salig röra av märken. Men de har en del grejer på Brandos. Kolla där! Man får skicka tillbaka om det inte passar.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13