30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Grattis till Rut, och grattis till Ela med familj som fick henne! Ra, ra, ra, ra! som A säger.
A vill också ha "sammadant" , ibland som lillebror, ibland som pappa eller mamma.
Grattis till Rut, och grattis till Ela med familj som fick henne! Ra, ra, ra, ra! som A säger.
A vill också ha "sammadant" , ibland som lillebror, ibland som pappa eller mamma.
A ritar också bara kludd. Ibland är det runt kludd, ibland ser det ut som spöregn och ibland ritar han små, små koncentrerade kluddområden. Då "skriver" han. Han kan göra långa listor med sånt skrivkludd och sedan räkna upp sånt vi borde handla, för det är det han tycker att han har skrivit.
Det är trist att de där kontrollerna är så strikta i sin utformning. Man måste väl ändå kunna vara lite flexibel för hur ett barn uttrycker sig? Som att H borde kunna få säga bokstäverna, eller en kollegas son kunde få svara på vad hunden säger istället för vovven och att min systerson skulle få ok på att han sa lax istället för fisk när en sådan bild visades?! Fast jag antar att de måste ha en form att utgå ifrån... så får man hoppas att man har en bra bvc-sköterska som kan se barnet istället för formen.
Det kanske är olika på olika ställen, som så mycket annat? A ska på 2,5-årskoll efter sommaren.
Knase, vilken midsommar! Förstår att ni inte orkar göra om det snart!
Kate, grattis i efterskott!
Juni, på Arbetets museum i Norrköping finns en Bamse-utställning! Jag har inte sett den ännu, tänkte ta det nästa vecka och kan rapportera då.
www.arbetetsmuseum.se/index.php&view=article&id=935:bamse-a-du&catid=294&Itemid=142
Just det, Grattis S på tvåårsdagen!!
Ela, jag önskar att jag kunde skicka över ett par nätter till dig!
A är lite som Annaloos K eller Assars I, han somnar sällan före 22, nästan aldrig före 21 även om vi har försökt ha 20 som läggdags. Han "ska bara" en massa, man måste läsa eller pussla innan det är dags att lägga sig. Och när han väl ligger i sängen ska man "pata dagen" (prata om dagen) och när man har landat den historien ska man "pata sommaren". Är man seg och ovillig att prata vill han byta ämne på pin kiv när man precis kommit igång, så då kanske man istället ska "pata räven". Detta eviga pratande kan ta bortåt en timme i värsta fall, fast jag brukar somna själv efter en stund! Nu har han dessutom börjat kräva att man ska återberätta alla Gittan-sagorna...!
Undrar hur det ska gå när han får stor säng snart?!
Lime, du som kan allt om fläckar! Hur tar man bort tuschpenna från sprillans ny t-shirt?!
A fick låna pennor och rita när vi var på en utställning igår och passade på att sätta en stor klutt mitt på nya tröjan. Någon annan som har tips?
Anna, tack! Hade det varit våra tuschpennor hade de helt klart varit vattenbaserade. Eftersom vi fick låna dem vet jag inte alls hur det var med den saken!
Just för att han kluddar och kladdar så mycket så har jag hittills hållit det till kritor och såna färgpennor som man vässar. Tusch hade jag tänkt vänta med tills krav ställs eller jag tycker att han kan hantera dem... Det är ju ganska praktiskt om man kan sudda bort det som hamnar på icke önskvärda ställen!
Somna, tut tut!
Ela, jamen visst förstår vi! Vilken kamp! Heja dig!
Vad det är härligt med sommar! Dagis är stängt, maken jobbar och jag har det urmysigt med barnen - eller?!
Halväten frukost (A) - check
Sagostund (A) - check
Mellis (alla) - check
Titta tv (alla) - check
Ägna 2 timmar till att äta lunch (A) och ändå misslyckas - check
Slå lillebror (A) - check
Tvångssiesta i spjälsängen (A) - check
Hetsäta godis (c) - check
Johlinn, se det positiva, då måste han ändå HA ett fettlager! Det är ju bra!
Här är drickyoghurt den senaste succén. Skönt, fast jag vet ju inte om han får i sig mer näring av 180g sånt än av 125 g vanlig yoghurt. Men jag tycker så där amatörmässigt att det låter troligt.