Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Bra idé Cissi!

• Mrs Firren

Hej Liro, välkommen!

Har en nybliven treåring och ett syskon i magen.

• Mrs Firren

Hej hej Maria och grattis till blivande 1-åringen!

• Mrs Firren

Det blev morgon trots att vi var uppe och kollade på JVM-hockeyn i natt. Men snaaart är det min tur att få krypa tillbaka till sängen. Skiftbyte. Cool

Sitter och äter frulle med D som räknar sig igenom en gammal pekbok.  

Hoppas alla får en bra helg med bättring från sjukor. Vi ska till stugan en sväng och se om den står kvar efter Dagmar (hette väl stormen?). 

• Mrs Firren

Maria - Jag har tyvärr inga tips, vår D har visserligen vaknat i omgångar under nätterna men han har alltid somnat om.

Jössös, vad skönt det var att vara ute i skogen drygt en timma idag, lite fika på slutet var smarrigt. En stor skillnad vi märkte på D var att bara sen vi var ute där sist i höstas har hans balans blivit så himla mycket bättre. Han trillade ingenting trots att det är ojämn mark och han hoppade från stenar och hade sig. Stor skillnad och det underlättar nåt vansinnigt när man kan släppa honom mer och han fixar allt själv. Hurra för utveckling!  

• Mrs Firren

hormonstinn - Hoppas den nya sömnvanan håller i sig!

• Mrs Firren

Ja, det är jättekul och det peppar ju och att vara ute ännu mer i skogen och vi försöker medvetet söka upp ojämna ytor. Längtar till våren. Sjukgymnasten vi träffade i samband med utredningen berättade att balanscentrum (förutom i öronen) eller om det var specifika hjärnceller som handlar om balansen ligger väldigt nära talcentrum i hjärnan. Det är därför som balansträning även gynnar talutveckling.

• Mrs Firren

Blomster - Ja, hela hösten har han varit inne i värsta utvecklingssprånget och flera gånger varje vecka gör han nåt nytt. Senast idag fick jag hjärtat i halsgropen när han gick nedför trappan utan att hålla sig i. Det var nästan så att jag skällde på honom, men det gick ju bra till slut.

• Mrs Firren

johlinn - Jag förstår att det är knepigt att komma ut i skogen. En bärstol låter ju kanon. För det är ju så himla skönt att komma ut i tystnaden.

• Mrs Firren

Jemema - Apropå sovningen. Vi har oftast också kört minsta motståndets lag och gjort det som funkat. Men samtidigt har vi redan från början medvetet vant D vid att sova både i vagnen och i sängen på dagarna. För oss var det viktigt med flexibilitet och vi har inte fått några speciellt problem. Eller jo, han började vägra sova i vagnen när han var 1½ ungefär för då fanns det alldeles för mycket intressant att titta på, så då gick vi över till sängsovning på dagarna eftersom vi visste att de sov inne på förskolan han skulle börja på. Nu när de sover ute i vagnen på nya förskolan vande han sig direkt, det var aldrig nåt tafs. Fast hemma sover han inne på helgerna, eller i bilen eller hos farmor eller nån annanstans. Så flexibilitetsträningen funkade.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13