Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Om man gör många inlägg om ingenting försvinner väl det otrevliga ämnet på nästa sida, så kan man helt enkelt hoppa över den. Bra vore om man kunde förse den sidan med någon slags onödig-läsning-flagg.

• cilla67

Fiji, vi har också haft sjukupplevelser. A äter ju klent från början, men jag tyckte nog att han måste vara riktigt sjuk för att tacka nej till Ellas smoothie, som annars är det enda han gastar efter i affären. Krya på dig, N! 

Sahrakka, grattis! 

• cilla67

A kan skrika ibland, men det är mest för att han har bestämt sig för att den ena eller andre ska natta. Eller för att han har fått för sig att han ska ha nåt med sig i sängen som vi tycker passar bättre på annat håll. Får han inte som han vill gastar han ett tag.
    För ögonblicket är i-säng-utrustningen en flaska vatten, två cerat och en linsask... 

• cilla67

Det är en liten procedur med det där också. Först dricka vatten och skicka ut flaskan. Sedan cerat, inte på läpparna som andra, utan lite här och där på kinderna och gärna lite på tårna... Båda ceraten i tur och ordning, därefter skruvar han av locken på linsasken, stoppar pekfingret i asken och sätter det sedan på ögonlocket, sedan andra sidan likadant. Ut med asken, och sedan sover vi. Nejvisstnej, sedan ska han ha mera vatten och bli omstoppad 72 gånger...

• cilla67

Assar, kan det vara så att det är nåt speciellt mellan pappor-döttrar OCH mellan mammor-söner?! Jäklar vad jag är körd!
    Maken har också mycket lättare att säga ifrån till A. Mig har han ingen respekt för om jag inte blir riktigt arg. A alltså.

• cilla67

Här är det 15 timmar, vilket jag just försökt lirka till flera.
    Eftersom jag är egen företagare och tappade nästan alla kunder när jag var ledig med A och nu äntligen börjar få in lite jobb, försökte jag lirka mig till fler timmar. Men det går inte alls. Antingen har man ett tillsynsbehov eller så har man femton timmar. Man kan inte ha båda, för DÅ BLIR DET TVÅ PLATSER?! WTF?!
    Jag vill ju bara ha några timmar till på samma plats?! Jag hinner kanske jobba någon timme om dagen, så länge G har den goda smaken att sova förmiddag. Förr eller senare ändrar han sig ju och vill inte alls sova under just de timmar de behagar ta emot A på dagis. Men det funkar ju inte att ta ut FP på det. Så valet står alltså mellan att uppge tillsysnbehov och jobba järnet en dag i veckan och ändå ha G, eller låta honom gå sina femton timmar och smygjobba... Jag får förstås låta bli att ta ut FP någon av dagarna, men det är ett stelbent system...

Hej förresten...  kram till alla, oavsett om ni behöver det eller inte. Jag får försöka läsa ifatt, jag har läst sporadiskt den senaste veckan eftersom vi har varit sjuka och allmänt kaos har rådit. 

• cilla67

Somna, klart han kan vara kvar om ni nu har problem med packningen. Jag kan ju vid tillfälle skicka upp honom med tåg eller så! Adresslapp runt halsen... Fast jag tror nog att vi gärna behåller honom, även om han avslutade gårdagen med att smocka till sin bror.

Maj är absolut det nya april! Då ska vi vara friska, alla hopla, som A säger. 

• cilla67

Johanna, been there, done that, got the t-shirt!
    Eller "been" -  vi är fortfarande där emellanåt. Det är ett elände och man blir så vanvettigt arg, men vi har kommit därhän att vi väljer våra strider. Många av striderna slutar annars med att det går ut över G - A har en utmärkt rak höger... Så numera ignorerar jag bara det A för tillfället gastar om, om det inte är nåt som är farligt.
    Resonera har jag försökt, men det blir ofta så att A bara säger "mmm" åt allt men struntar i det jag sagt.
    Syrran säger att jag tror att han är smartare än han är - att resonemangen är för komplicerade för en tvååring. Troligen har hon rätt eftersom han inte verkar ta till sig det minsta av det jag säger och hon har ju testat på tre stycken innan, så hon borde veta.

• cilla67
    Somnat skrev 2011-04-25 21:33:45 följande:
    Hej, hej!

Vi har varit i Mulle och Cissi-land över påsken. Det gick över förväntan att ha G med bland alla vita dräkter. Han älskade att titta på folk som tränade. Pekade och påpekade att de "Träna!" eller "Springa!", eller, när det var vapen inblandade, "Påk!". Det där med att böja orden eller använda fler än ett ord i en mening är inte riiktigt hans grej... Han hade en egen liten träningsdräkt som han sprang omkring i så det var inte speciellt svårt för honom att charma folk eller för oss att få barnvakt.

Igår var vi inbjudna till Cissi med familj. Första gången jag åt middag hemma hos någon på påsk på nästan 10 år... De bodde i alla fall jättefint. A var precis så söt som jag minns honom och G faktiskt ännu sötare i verkligheten än på bild. G höll dock på att äta den stackars familjen ur huset. Och när han inte fick mer mat på sin plats klättrade han upp på As stol och åt hans rester. Man blir så stolt...

På hemvägen hälsade vi på hos Gs farfar som faktiskt gick ut på en liten promanad med G, hämtade kameran och fotograferade honom och så. Undrens tid är inte förbi!

Nu ska jag och min träningsvärk slappa famför TV:n!  
    Nu ska man förstås betänka att "rester" för A är all mat som inte är gurka, äpple eller köttbullar och av detta serverades endast gurka. Så man behöver inte alls fundera över om det gjorde nåt alls! G är för övrigt ursöt och skulle ni vilja bli av med honom så är det bara att slå en signal!
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13