Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Somna, underbara G!! Och vad avis jag blir på a) fikat hos Lime och b) din konferens. Jag skulle gladeligen sitta av en obegriplig dag i ditt ämne bara för att få sova ensam en hel natt och äta frukost bland civiliserade människor!
    Nu ska man inte haussa upp hotellnätter, för när jag fick hotellnätter av maken i födelsedagspresent i höstas kunde jag inte sova första natten...  

• cilla67

A verkar vara en frukostkille ända tills vi satt oss till bords, då är det stopp. I sängen ropar han hungrig och macka tills man ger upp och går ner till köket. Väl där väljer han omsorgsfullt vilket bröd och pålägg han ska ha, beställer yoghurt osv, men när det ska ätas har vinden vänt. Idag åt han tre skedar yoghurt och en fjärdedels macka.
    Jag har gett upp, efter att ha lekt och provat allt jag kunnat komma på.
    Vi har använt pepparkakasmåtten på smörgåsarna, lagt skivade bananer i mönster på flingtallriken, tävlat, inte tjatat, tjatat, hotat, mutat, you name it. Han går från bordet efter två tuggor och jagar hunden eller leker. Det enda han vill ha är juice. Äpplejuice. Han är kinkig andra måltider också, men frukosten är nog värst. Jag tror att han skulle äta frukost om han fick den serverad vid halv tio, men då är han ju på dagis... Är vi hemma så kommer han och vill ha macka då, nämligen.

• cilla67

Ela, stackare... Jag tycker absolut att de kan få se på tv så att du kan hämta dig emellan varven! 

• cilla67

Apropå kläddiskussionen häromsistens tycks det även ha sina svårigheter att köpa ett par neutrala gummistövlar. Jag tittade på din skos hemsida... Hello Kitty, och Cars.... Vad hände med Tretorns vanliga seglarstövlar?! (Jo, jag vet att de finns på andra ställen, och dit ska jag gå i morgon!)

• cilla67

Ela, ersättning funkar också! Jag har för mig att dina barn inte vill ta flaska, men det finns vägar runt! G tar visserligen flaska, men jag ger hans medicin i snapsglas...
    Syrran som var här igår kväll och i måndags och hjälpte mig med kvällsbestyren undrade varför det stod snapsglas på diskbänken varje kväll!
    Man kan ju fylla på med lite ersättning om det inte blir tillräckligt när man är krasslig. Stackars E kan ju inte svälta.

• cilla67
    Här står jag på köksgolvet med händerna i sidorna och funderar på gummistövlar och skostorlekar.
    - Mamma tänker, säger A. Jobba lite?

A har just provat de gummistövlar jag köpte på Coop idag. Maken och jag har inte alltid samma syn på det där med storlekar och växande. Jag vill gärna underlätta för A att röra sig och lära sig saker, maken är mer inne på att ta i ordentligt så det räcker ett tag.
    De just urvuxna stövlarna är i storlek 21. För att hedra min nyopererade synd-om-make tog jag ett par i stl 24 när vi handlade. Nu när A provar dem ser det helknasigt ut när han kliver i och ur dem, det liksom fladdrar runt fötterna. Hur brukar ni göra? Hur stora hopp gör ni i storlekar?

Ämnet är en aning känsligt hos oss eftersom vi i höstas tillsammans köpte ett par kängor till A, (han var med och provade dessutom) i 23. Under vintern har maken envist varje morgon hävdat att de är för små, eftersom han har svårt att få ner sockorna också. Jag menar att de bara är smala i skaftet, själva skon är helt ok. För JAG kan få ner sockorna i skaften utan problem.
  • cilla67

De hade på Coop Forum, helt enligt Barbas tips! Jag vill minnas att de fick bra resultat i nåt test. Gummistövlarna jag köpte (och tänker byta storlek på) kostade 99 spänn. Värsta fyndet! 

• cilla67

A har idag visat tecken på att satsa på en karriär som sommelier. Eller nåt.
    Till middagen drack jag det lokala musteriets kolsyrade citrondryck. det händer då och då, A frågar alltid om det och får alltid samma svar: "nej, det där tycker du inte om, det sticks".  Idag insisterade han på att smaka ändå.
    - Om fall! (Jag tycker om det i alla fall)
    - Vad bra.
    Smuttar lite till. 
    - Sticks.
    - Mmm, men det visste du ju.
    Smuttar lite till.
    - Lite surt, faktiskt. 
    - Ja, det är det.
    Smuttar igen.
    - Äckligt. Mamma ha.

Vad tror du Marge, kan det bli nåt?! 

• cilla67

Ja, trots kylan idag är vårkänslorna här! A och jag har lekt i trädgården varje dag denna vecka och bit för bit spettat bort den stora ishög vi hade mitt på. Nyss slängde vi det sista över staketet! Och penséerna är planterade och framsidan sopad. Jag känner mig otroligt nöjd med allt det, med tanke på att maken varit borta hela veckan. Fast jag tyckte nog att jag hann mycket mer denna vecka än jag gör annars... hmm...

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13