Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Helt ägnat åt Barbabra och tygblöjorna:

Jag har fått svar ifrån min syster (som jobbat på förskola där alla barnen hade tygblöjor) ang påståendet att det skulle göra barnen "motoriskt hämmade". Jag klipper in det i sin helhet

"Motoriskt hämmade? Menar de att hon går sämre, eller vad menar de? Jag har väl upplevt att barnen kan bli lite "tunga i gumpen" när det har kommit något i blöjan, men annars så upplever jag ingen särskild skillnad. Det beror säkert på vilken sorts blöja man använder, men så är det ju med "vanliga" blöjor också. Att det skulle finnas någon omedelbar koppling mellan tygblöjor och motoriskat hinder är ju löjligt! Kanske är det personalen som har något mentalt hinder för tygblöjor?
    Om din kompis vill använde tygblöjor, så tycker jag att hon ska stå på sig. Hälsa henne från mig att det finns ingen anledning att tro att ett barn skulle bli "motoriskt hämmad" av att hon har tygblöjor på sig. Hon kan t.o.m. få åberopa mig som expertis om hon vill."

Expertisen har talat !

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C
    Olimpia: Hoppas att ni får komma till läkaren. Båda mina barn har sovit ganska skapligt på nätterna - men uruselt på dagarna - när de haft öroninflamation. Hoppas att det blir bra snart vad det än är.

Johanna: "Mycket vill ha mer" . Är kusinen van vid att få "presenter" i tid och otid, och att kunna gnälla eller skrika sig till det hon vill ha är det inte en konstig reaktion. Här har vi fått begränsa leksaksinköpen mellan högtiderna eftersom Gabriel började tjata om nya saker så fort vi var i en affär.
    Själv vet jag att jag blev jätteglad för det jag fick på födelsedagar och julafton - eftersom det var valt med omsorg och vi inte hade råd att köpa en massa mellan högtidsdagarna.
  • Milla C
    Fluff tomten skrev 2010-12-28 23:16:37 följande:
    Jag är en tjockis helt enkelt och fick frågan 3 gånger samma dag(första dan på mens) om jag väntade en till. BLÄ vad arg jag blev, kan man inte få vara fet i fred
    Jag kan tlal om att när jag hade första dagen på mensen för en herrans massa år sedan så fick jag också den frågan av mina arbetskamrater. Jag är 176 cm lång och vägde 61 kg... Mycket vätska kring mensen - thats all! Med det menar jag att du naturligtvis inte alls är tjock, utan precis som jag samlar vätska inför mensen .
  • Milla C
    Fio: Inte är det dubbelmoral. Om svärmor  är medveten om att du har magsjuka, och tar emot O ändå, så är det något helt annat än att "valsa in" på jobbet och eventuellt smitta sina ovetande kollegor - som dessutom inte kan avskärma sig.
    Guld av svärmor att ta O så du fick vila för den delen!
  • Milla C
    ilja73 skrev 2010-12-30 21:19:27 följande:
    Jo nu var det inte svärmor jag var orolig för, hon visste vad hon gav sig in på och O hade varit frisk ett tag. Men hon passade honom för att sambon var på jobbet, ett jobb där han träffar mängder med människor varje dag.
    Ah, men har han haft hand om O när han varit sjuk? För det hade ju Johannas kollega, och då är ju risken större att hon själv smittats.
  • Milla C
    ilja73 skrev 2010-12-30 22:38:30 följande:
    Nu spydde O igen . Bara litegrann men va fan. Han har hållt på så ända sen han var ordentligt sjuk på annandan och spytt typ 1-2 gånger om dan.
    Lucas fick "magsjuka" med några dagars mellanrum i flera veckor i januari. Till slut pratade jag med BVC, och hon rekommenderade mjölfri kost eftersom Lucas troligtvis drabbats av "sekundär lactosintollerans" - dvs tarmfloran var så utslagen att den inte kunde ta hand om mjölk. Kanske vore en idé att prova mjölkfri kost ett par dagar? Och jag kan tala om att det finns mjölk även i majsvällingen .

Ela: Klart att era fina flickor är urgulliga när de sover tillsammans !
  • Milla C

Blev tvungen att springa ifrån datorn eftersom Lucas ropade. Han hade klättrat upp på matbordet och satt med en näve hushållspapper i handen. När jag löft ner honom pekade han ut i köket och sa "Vava" (=vatten) och låtsades torka på tröjan. Han hade tagit ett glas vatten på diskbänken, spillt på sig och klättrat upp på bordet för att torka av tröjan !

Gott Nytt År! alla FL´s bästa mammor!

• Milla C
    cilla67 skrev 2010-12-31 14:34:49 följande:
    Milla, gulle Lucas! Vad de är duktiga som kan fixa så mycket själva nu! A gör också sånt, kommer och ber om papper när han spillt eller tycker att han är "norig". 

Gott Nytt År, alla fina mammor! Skål
    Ja, det går i en rasande takt vad de kan saker ! Lucas är t ex jätteduktig på att snyta sig - utan att vi lärt honom det. Han bara fräser när man håller fram pappret, och så är det klart .
  • Milla C
    Poker: Nu vet jag ju inte om C brukar reagera med "olustiga blöjor" när hon får tänder, men jag tippar nog ändå på mjölken tyvärr - om det nu sammanföll med att ni introducerade det i större mängd. Kan hon vara lactosintollerant tror du? (jag vet, himla tjatande ifrån mig om det, men jag vet hur ont i magen man kan få av en oupptäckt lactosintollerans själv).
  • Milla C
    Marge: Lite otaktiskt av "sista minuten-gästerna" att inte förstå hinten att värdinnan gick och la sig...
    cilla67 skrev 2011-01-01 19:43:52 följande:
    A avslutade året med att först lära sig säga R, och därefter förvandla dessa till blekinge-R, efter ett par dagar hos farmor! Det låter rätt gulligt, men var ju otippat. Det går väl över, antar jag, men det var lite roligt!
    Eller så tycker han att det verkar som att ni tycker så mycket om det att han behåller sina egna "R", vem vet .

Här hade vi också en lugn hemmakväll - som faktiskt slutade i sängen redan 21.30 trots att vi tittat på film ("Skönheten och Odjuret" på DVD som jag köpt till mig själv i julkapp). Men vi var vakna över tolvslaget iaf eftersom Lucas vaknade kvart i och krävde ny blöja och välling, och Gabriel vaknade vid 12 och var rädd för fyrverkerierna. Så då fick jag först mata och byta på Lucas och sedan spendera en timme sittandes i fåtöljen i pojkarnas rum (jag hade nog bara behövt sitta där i typ 10 minuter, men först ville jag vara säker på att G sov gott, och sedan somnade jag lite själv ) medan maken sövde Lucas i vår säng och sedan sov gott själv. Fördömt att jag vaknar så mycket lättare än han så att det alltid är jag som springer .
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13