Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Sarahkka: rekommenderar att börja m balsam först. Två av mina barn har haft väldigt lite hår högt upp i ålder (J började få mer när hon var drygt 2 år) men nu har både hon och O balsam varje gång vi tvättar deras hår. Gör underverk med fjunen. Annars lånar de mina borstar, har två toppenbra fr Bodyshop som inte river i hårbottnen utan är jättesköna. O älskar att bli borstad. Han tar gärna borsten, räcker den till mig och sedan vänder han sig om så att han har håret mot mig och kan bli borstad.

Assar: Vi har en "gammal" SAAB 9000 från -96. Alltså en sedan ("icke-kombi") och det har gått utmärkt att ha alla tre bilbarnstolarna i den. Men vi kommer sannolikt byta bil nu inom närmaste halvåret då vi känner att vi behöver dels mer bagageutrymme (kombi) och dels mer plats för benen för de små familjemedlemmarna som åker bakåt.
    Mittplatsen bak känns väl onödigt att ngn av er vuxna krånglar in sig till? Vi har ett barn i passagerarsätet, ett bakom passagerarsättet och ett i mitten bak. Den andra vuxne i vår bil sitter således bakom föraren. Det var mer plats när det bara var babyskydden, bilbarnstolarna tar avsevärt mkt mer plats. J sitter inte särskilt bra längre men det funkar då hennes stol är den högsta av de tre och hon därmed kan låta benen få hänga neråt lite mer.
    Jag tänker mig att I snart väl åker i framåtvänd bilstol och då blir det väl mkt lättare att få plats än om alla tre åker bakåt såsom våra tre.
    Jag hade tänkt att just en Passat skulle kunna vara ett alternativ för oss nu framöver, men det kanske inte stämmer? Är det inte got om utrymme på längden (och bredden) i er bil?

juni: Glömde visst den detaljen i våra IKEA-bekymmer. Nej, det är bara två av ca tio saker vi vill ha till hallen som går att beställa via nätet eller telefon - det är själva grundproblemet. Så nu har vi lite svårt att komma fram till hur vi ska lösa detta. Kan säga som så att det är ingen höjdare att vara utan bra förvaringslösningar i en hall med tre små barn, vintertid...
    Hoppas ryktena om neddragningar på fsk är falska - eller iaf inte så drastiska som en halvering.

Det hade gått alldeles strålande bra för J att sova borta inatt! Vi förberedde min vän på att J skulle komma inknallande till henne under natten, men det enda som hände var att hon hade vaknat och ropat till vid 3-tiden. Då hade de varit uppe och kissat och sedan hade min vän lagt henne på madrassen vid Js kompis säng igen och strukit henne lite på huvudet så att hon somnade om. Döm om vår stora förvåning då hon hade sovit till 9.15 imorse! Så, nu är hon kvalitetssäkrad för att lämna bort hos andra också om nätterna.

Och ikväll har hon tagit sitt sjunde simmärke. Det var nära att hon även fick till det åttonde, silverfisken, men att simma 25 meter blev för jobbigt - eftersom att hon dessförinnan simmat klädsim minst samma distans och tagit slut på orken. Tur att det fanns en röd krabba att bocka av bland simmärkena så att hon fick en belöning - denna söndagen också. Och ja, vi har köpt en märkessköld till henne i julklapp. Superfin är den, kan länka om ngn annan här i tråden är intresserad av att köpa en sådan.

När vi hämtade J idag passade vi på att ha pulkaåkning i vännernas pulkabacke i ngn timme. Underbart härligt adventsväder med pudersnö som var ljuvligt mjuk och lätt att borsta av. Ingen blev det minsta våt. Nu ikväll kom det blötsnö istället, förhoppningsvis dippar temperaturen igen så att det blir härliga vinterdagar och inget slask.

Sorry för mina ego-boostar här senaste dagarna, men jag känner att det är kul att skriva - och att jag har en del utrymme att ta igen pga dålig uppdatering senaste.... året?
  • Billabong

Somna: Härlig julkortsbild. Snacka om att vilja vara lite hemlig.

hormonstinn: Skönt med en natt med bättre sömn för dig/er! Hoppas det är början på en ny trend.

• Billabong
    Champagne77 skrev 2010-11-28 21:48:45 följande:
    Här behöver det INGEN sax . Snart kommer jag väl ta den där första hårlocken för at tkomma ihåg att klistra in i E's bok, men om det inte vore för den skulle vi väl kunna vänta med att klippa honom typ tills han fyller 10 eller nåt .
    Låter som min J du beskriver. Det finns hopp om hår och frisörbesök innan 10-årsdagen. J fick gå dit ung. när hon fyllde två - och därefter har hon nog varit där tre ggr till under året som gått.

G har inte heller mkt hår, så det blir nog ngt liknande för honom.

O har massor av blonda lockar, men jag har inte hjärta att låta honom bli klippt. Värsta lockiga hockey-frillan!
  • Billabong

Assar: Ok, då förstår jag att ni i er familj har lite annan problematik än vi som är relativt korta båda två.
    Men ändå tycker jag det bör gå att ha bebisen fram, G bakom bebisen och I i mitten bak - framförallt om hon åker framlänges efter att bebisen slutat med babyskyddet. Då kan ju sambon fortfarande sitta bakom föraren? Eller varför fungerar det inte? Missar jag ngt? Eller babyskyddet i mitten bak och G och I får välja passagerarsätet eller sätet bakom. Så länge ni fortsätter att ha sambon som förare eller bakom förarsätet är det ju ingen skillnad såsom jag ser det.
    Hoppas du slipper illamåendet permanent nu snart!
    Shit vad tidigt du gick upp idag. Det är förhoppningsvis inte den dagliga rutinen...?

Somna: Många roligheter i ditt inlägg! Känner igen det där med att tomteluvan sitter på korta stunder.

Nej, nu ska jag iväg på min lilla heldagsutbildning.

• Billabong

juni: Skönt att det ändå fanns tillfälle för att rua av sig den värsta energin för H, dåliga vädret i söndags till trots.

Sarahkka: Det är dessa två jag har. Den lilla är den vi har med i necessären efter simmet: www.thebodyshop.se/web/har/accessoarer/Mini_Hair_Brush-815.aspx Den är helt ok, men bådas favorit (och min) är denna supersköna jätteborsten: www.thebodyshop.se/web/har/accessoarer/Paddle_Brush-608.aspx - det är den O kommer knallande med och vill bli borstad med.

Assar: Så bra att mitt inlägg gav lite ny input till dig kring hur ni kan ha barnen i bilen. Jag tror inte det kommer vara några problem att vänta med bilbytet alls eftersom ni har åldersskillnaderna till er fördel och inte behöver ha tre bakåtvända alls, vilket är det som tar mest plats.
    Ok, då kanske jag nästan skulle önska dig en (eller fler) rysligt tidig morgon till i veckan - eftersom du verkar föredra de tiderna.

Pokergirl: men så trist med din bil! Ska försöka komma ihåg att fråga dig innan vi slår till med bilbyte under nästa år.

• Billabong

Skrev ett inlägg igår men blev utloggad innan jag hann posta. Så det blir en väldigt komprimerad version istället.

Grattis till lille A i efterskott och välkommen hit, afrodite!
    Kan bara instämma, tiden går rysligt fort. Och inte blev det "bättre" av att man får fler barn...

Olimpia: Sorry att jag inte fick med ett stort och rungande GRATTIS till nya jobbet när jag skrev härom kvällen. Så härligt att du nu kan fokusera framåt och lämna det nuvarande jobbet bakom dig. Det lät så bra i början men har förstått att de lovade stort men höll väldigt lite av det som sades. Även om detta inte var på drömstället hoppas jag det blir superbra!

juni: Intressant om det finns regler för hur många fsk-lärare det ska gå per barngrupp, eller kanske det är tvärtom. hur många barn det går per heltidsresurs. Härom året var en artikel i vår lokal dagstidning och dessvärre låg vår kommun sämst till i hela landskapet/länet. Nu blev det lite "pengar över" inom BUN och då skulle de faktiskt prioritera fsk-lärartätheten framöver. Har inte följt upp hur det gått med det.

• Billabong
    johlinn: Så skönt att höra ifrån dig igen, vännen! Du har varit saknad här.
    Även jag har ful förståelse för att känslorna ibland finns utanpå kroppen och att vissa saker du läser om våra andra barn sticker till i ditt hjärta. Så pausa du när du behöver, så länge du ändå kommer tillbaka när det känns bättre igen. Varm kram!

Fiji: Hoppas verkligen att ni kan få plats på en bättre fsk snarast. Viktigt att det är bra personal som bemöter barnen bra. Och återkopplingen är SÅ viktig. Den var kass på Js förra fsk, men lagom tills vi ställt henne i omplaceringskön så kom en f-ledig fsk-lärare tillbaka i tjänst och hon var GULD. Tog sig alltid den lilla halvminuten att berätta ngt personligt eller en anekdot om ngt J sagt under dagen när vi hämtade henne.

Halvt ego mitt i inlägget ( ): Vi ska hälsa på på killarnas fsk imorgon fm, så jag har tagit ledig fr jobbet på fm. Ska bli spännande att se vad vi egentligen kan få info om m t p att avdelningen inte finns än och fsk-lärarna som ska jobba där inte är rekryterade än... Känns inte alls bra, men får hoppas att vi får förtroendet för verksamheten under inskolningen. Iaf att det är tillräckligt bra för våra prinsar under vårterminen.

Olimpia: När jag var barn kom också granen alltid in 23 dec. Alldeles för sent tycker jag som är lagom trött på julgrejen den 27:e Så här kommer granen in iaf ngn vecka före jul. Detta året hoppas jag vi kan ta in den till nästa helg redan. Svenska granar i all ära, men oftast har vi valt kungsgran ist för rödgran de senaste 10 åren. Håller bättre, barrar mindre och dödar inte de andra krukväxterna lika mkt...

CaCC: Ni får bestämma er för att fortsätta striden nästa gång den (ev.) blossar upp igen kring ngt av detta som ni inte vill ge er på. Ju längre ni "mesar"/undvikar att ta tag i konflikten desto svårare tror jag det blir att reda ut detta. För ju längre det pågår desto mer legitimerar ni svårmors agerande. Förstår du hur jag menar?

Har haft min alldra bästa vän på besök under helgen. Hon är även gudmor till J och de har haft jättekul tillsammans. Uppenbarligen är J så pass familjär med sin gudmor (trots att de inte ses mer än 3-4 ggr/år) att hon kunde bossa henne rejält om vad hon fick göra för figurer av leran, rita för motiv samt vilka pusselbitar hon fick ha. J är en storasyster ut i fingerspetsarna ibland, van att styra upp och bestämma. Tror vi komemr ha en del att arbeta på där framöver.

Stöknätterna fortsätter tyvärr. Om det bättras denna veckan kanske vi hinner få en månad med normal sömn innan det är dags för nya sömnstörningar i samband med inskolningen. Eller, så tycker de små herrarna att det är lika bra att fortsätta med stöknätterna utan avbrott där föräldrarna får sova bra?
  • Billabong

CaCC: Det låter verkligen som att du har det jättejobbigt av att din dotter skriker... Du har kanske skrivit om detta innan, men hoppas du har överseende med att jag frågar: Har du fått ngt samtalsstöd från BVC för att prata om detta med? Eller din BM på Barnmorskemottagningen du går hos nu under graviditeten? För mig låter det som att det har blivit en oerhört stor grej för dig känslomässigt med det här, och jag tror inte att du kan lösa det själv eller genom oss. Stöd och lyssna kan vi så klart erbjuda, men jag tycker det låter som att du behöver professionellt stöd i detta. Så här kan du inte ha det, varken nu eller med en bebis i familjen inom kort. Vill inte låta kall eller okänslig, men tydlig och med allvar. Försök få hjälp - redan imorgon bitti! Kram

Har läst allt och lider med sjuka barn/barns om ska opereras och föräldrar *tittar särskilt på johlinn o lille E*.
    Och glädjs med er som fått se era älsklingar i söta och rörande luciatåg idag. Här var det tyvärr inget sådant för barnens föräldrar, bara 5-åringarnas (ramaskri om detta på föräldramötet för två veckor sedan, men då var det för sent att ändra...). Hoppas få se mina sötisar i luciatåg nästa år.

Här har vi varit totalt genomförkylda hela familjen. Eller tja, J har klarat sig hyffsat bra - hon drog nog bara hem viruset och överförde det på sin familj istället för att åka på det själv. Försöker se det positivt och tänka att vi besparat oss minst 1,5 veckas VAB som det hade blivit om denna värstingförkylning kommit efter trettonhelgen istället.

Slutligen en varm kram till MrsFisk. Vilken klok och fin mamma lilel D har i dig!

• Billabong

Jag vill absolut inte skriva ngn på näsan på ngt sätt, så jag önskar verkligen inte att ngn tar illa upp. Men jag tänker mig ändå att om jag själv var i situationen att jag hade ett barn utan planer på fler eller svårt att få det efterlängtade syskonet, då skulle jag hellre se att syskondiskussionerna främst huserar i syskon-tråden... Vad tror ni? Ska vi flytta syskonvagnsdiskussionen dit? Bara en tanke.

• Billabong

Ela: Nu tror jag nog att de flesta här i tråden ÄR väldigt nyfikna på när Spiken behagar komma till världen, så jag menade inte dina inlägg om det utan de mer generella syskon-diskussionerna. Sorry om jag nu tvingar alla att följa Ela-följetongen i syskon-tråden...

Pyttis: Hur GÖR man när man sätter in platsrören egentligen? Jag har aldrig riktigt fattat det...

CaCC: Ok, så bra att du får hjälp! Jag är själv beteendevetare, men på helt andra områden, så jag ville bara försäkra mig om att det fanns professionella personer runt dig. Som person vill jag gärna hjälpa till att hitta lösningar åt andra och blir frustrerad när jag inte kan det. I dina inlägg läser jag in så mkt oro som jag själv inte kan relatera till direkt, och därför blev jag nog också lite angelägen om att hitta ngn annan som kan hjälpa dig. Men jag förstår att din ångest är svår att hitta bra strategier för att hantera, minska  och förhoppningsvis eliminera. Önskar att det blir bättre och bättre framöver.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13